۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
رفع نقاط حادثه خیز استان سمنان؛ کاهش خسارات اقتصادی ناشی از تصادفات
مسئولان بررسی کردند؛

رفع نقاط حادثه خیز استان سمنان؛ کاهش خسارات اقتصادی ناشی از تصادفات

سمنان- یکی از مسائلی که در زمینه اقتصادی چندان توجهی به آن در استان سمنان نمی‌شود اما دارای اهمیت شگرفی است، خسارات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی است، موضوعی که سال‌ها است میلیاردها تومان ضرر را به مردم و دولت تحمیل می‌کند.

بازار، گروه استان‌ها: برخی از تصادفات در استان سمنان با قصور راه همراه هستند و برخی دیگر در نقاط حادثه خیز راه‌های استان اتفاق می‌افتند این موضوع البته تنها مختص به جاده های بین شهری نیست و بیش از ۵۰ نقطه حادثه خیز درون شهری نیز در سطح استان سمنان طی چند سال اخیر شناسایی شده است.

تصادفات به خصوص به دلیل قرارگیری استان سمنان در بین راه کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب و مسیر زائران رضوی، نسبت به دیگر استان‌های کشور کمی بالاتر است تصادفاتی که سالانه میلیارد ها تومان خسارات را به دولت و مردم وارد می سازد و مسئولان برای کاهش آن‌ها تصمیماتی می‌گیرند که از جمله این موارد می‌توان به ایمن‌سازی راه‌ها اشاره کرد.

استان سمنان به دلیل قرارگیری در چهار راه شمال شرق کشور و همسایگی با هفت استان مهم کشور، سالانه میزبان میلیون ها تردد است که علی رغم ایجاد شغل، گردش مالی، فروش صنایع دستی و گردشگری و ... مصائبی را هم برای این استان در بر داشته که از جمله آنها می توان به افزایش تصادفات راه ها و استهلاک جاده ها و همچنین عدم تواننایی در کنترل راه ها در مواقع به خصوص مانند شیوع کرونا اشاره کرد.

ایجاد ایمنی در راه‌ها
معاون عمرانی استاندار سمنان درباره ایمنی راه‌ها و مسئله کاهش تصادفات می گوید: عملیاتی کردن اقدامات مؤثر برای رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های درون شهری و برون شهری استان یک نیاز اساسی است زیرا از این مسیر می توان جلوی بروز خسارات به مردم و همچنین دولت جلوگیری کرد.

استان سمنان در بین راه کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب و مسیر زائران رضوی قرار دارد

منوچهر فخری افزود: درست است که کاهش تصادفات با نهادینه شدن فرهنگ رانندگی درست و ایمن، محقق خواهد شد اما باید توجه داشت که رفع نقاط حادثه خیز نیز می تواند اثری بسزا در زمینه کاهش تصادفات و خسارات اقتصادی باشد.

وی بیان کرد: استان سمنان بالغ‌بر ۶۷۰ کیلومتر از مسیر ارتباطی کریدور غرب به شرق کشور و بین دو پایتخت سیاسی و مذهبی را در دل خود جای‌داده که مسافران هنگام تردد در استان سمنان با مشکل خواب آلودگی و خستگی روبرو می شوند و بیشترین تصادفات استان در شاهرود و میامی و دامغان رخ می دهد لذا باید توجه بیشتری به این حوزه ها داشت.

شناسایی نقاط حادثه خیز
معاون استاندار سمنان در ادامه بر مدیریت ایمنی راه‌ها، بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای، استفاده از نقلیه ایمن‌تر، بهبود اقدامات پس از تصادفات و بهبود رفتار افراد در جاده‌ها و در حین رانندگی تاکید کرد و گفت: ایجاد واهه های مصنوعی برای استراحت مردم و استفاده از خدمات سفر و فروش صنایع دستی می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد.

فخری همچنین گفت:  ۵۹ مورد نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری در استان شناسایی‌شده است که تعداد زیادی از آنها در دست ایمن سازی قرار دارد همچنین راه‌اندازی پیست‌های ورزشی سرعتی مانند اتوموبیل رانی و موتور سواری در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم شاهد تخلیه هیجانات و همچنین ارتقای مهارت های رانندگی باشیم.

رفع نقاط جادثه خیز راه های روستایی
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری سمنان اما به کارهای انجام شده در راه‌های روستایی استان اشاره کرد و گفت: ۲۴ نقطه حادثه‌خیز و پر تصادف درراه‌های روستایی استان شناسایی‌شده است.

۵۹ مورد نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری در استان شناسایی‌شده است

مهدی صمیمیان با بیان اینکه یک هزار و ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت برای روستاهای دارای بیشتر از ۲۰ خانوار در استان وجود دارد، تاکید کرد: رفع نقاط حادثه خیز از این راه ها نیازمند همراهی مسئولان ذی ربط است تا بتوانیم خدمات بهتری را به مردم روستاها و شهرهای استان سمنان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۹۳ کیلومتر راه روستایی شوسه در استان محل تردد روستاییان است، افزود: ایمن کردن راه ها می تواند به ارتقای خدمت رسانی به مردم و کاهش تصادفات روستایی استان منجر شود از سوی دیگر بار ترافیکی بسیاری به دلیل جمعیت بالای روستایی استان به خصوص در شهرستان های دامغان و میامی و شاهرود وجود دارد که این امر می طلبد در زمینه ایمنی راه ها اقدامات بهتری صورت گیرد.

کاهش تصادفات در استان سمنان
رئیس پلیس‌راه استان سمنان نیز با بیان اینکه آمار تصادفات فوتی در جاده‌های استان ۲۸ درصد کاهش داشته است ، گفت: از ابتدای سال تاکنون سه هزار و ۶۲۰ مورد تصادف رخ‌داده است.

سرهنگ تقی کبیری با بیان اینکه طی سال جاری دو هزار و ۴۲ نفر در راه های استان سمنان بر اثر تصادفات مصدوم شده اند، تاکید کرد: ۳۱ درصد تصادفات راه‌های استان، درراه‌های فرعی رخ می دهد که این امر نشان از اهمیت بهسازی و ایمنی راه های فرعی توسط دستگاه های ذی ربط مانند راهسازی و راهداری و ... دارد.

وی فقدان روشنایی کافی در راه های استان را یکی دیگر از علل تصادفات دانست و گفت: باید مسئولان ذی ربط با برنامه ریزی درست این معضلات را رفع کنند.

شناسایی ۵۹ نقطه پرخطر
رئیس پلیس راهور استان سمنان با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۵۹ نقطه حادثه خیز در درون شهرهای استان شناسایی شده است، گفت: تاکنون ایمن سازی ۳۰ نقطه به اتمام رسیده و از دستگاه های ذی ربط مانند راهداری و حمل و نقل جاده ای، راه شهرسازی استان سمنان و راه و شهرسازی شرق استان سمنان می خواهیم در این مسیر، قدم های بلندتری بردارند.

طی سال جاری دو هزار و ۴۲ نفر در راه های استان سمنان بر اثر تصادفات مصدوم شده اند

سرهنگ موسی بزرگی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون میزان تصادف‌های فوتی درون شهری استان سمنان ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش یافته است، بیان داشت: ۱۲ فقره تصادفی منجر به فوت در سال جاری  به راکبان موتور سیکلت اختصاص داشته که نشان از خطر این وسیله نقلیه می دهد.

وی با بیان اینکه ۴۱ درصد از حوادث فوتی رانندگی استان سمنان مخصوص عابران پیاده بوده است، ابراز کرد: باید سعی کنیم تا با برنامه ریزی دقیق و همه جانبه تلفات رانندگی را در استان به صفر برسانیم.

به گزارش خبرنگار بازار، شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز تنها یک راهکار برای کاهش تصادفات و در نهایت کاهش بار مالی اقتصادی از دوش مردم و دولت است اما باید دانست که این امر تنها راهکار نیست و باید در زمینه تعلیم رانندگی، فرهنگ سازی و آموزش و .... نیز تلاش های بیشتری کرد.

کد خبر: ۵۴٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha