۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
انتخاب خودروهای ناوگان تاکسیرانی اشتباه است/ قطعات بی کیفیت هزینه استهلاک تاکسی ها را ۴ برابر کرد
کارشناسان در گفت‌وگو با بازار مطرح کردند

انتخاب خودروهای ناوگان تاکسیرانی اشتباه است/ قطعات بی کیفیت هزینه استهلاک تاکسی ها را ۴ برابر کرد

اسداللهی، کارشناس صنعت خودرو، گفت: در تمام دنیا خودرویی را برای تاکسی انتخاب می‌کنند که ایمن، کم استهلاک، باکیفیت و لذت سواری داشته باشد اما سندیکای تاکسیرانی در هیچ جا حضور ندارد که نیازها، خواسته‌ها و کمبود تاکسیران‌ها و رانندگان در جلسات مهم تصمیم‌گیری برای این مجموعه را بیان کند.

بازار؛ گروه خودرو: ناوگان تاکسیرانی یکی از وسایل حمل و نقل مهم محسوب شده که تاثیر بسزایی در اقتصاد و آلودگی هوا دارند. معمولا در خارج از کشور از خودروهای برای ناوگان تاکسیرانی استفاده می‌کنند که بالاترین سطح ایمنی، کیفی و آسایشی را داشته باشد. این مساله در گان نخست سب می‌شود، آلودگی هوا کاهش، کیفیت تردد سفرهای درون شهری افزایش، میزان تصادفات نیز توام با ضررهای اقتصادی کاهش خواهد یافت. متاسفانه در کشور خودروهای برای ناوگان تاکسیرانی انتخاب شده که کمترین میزان کیفیت و آسایش را برای راننده و سرنشین به دنبال دارد. برای بررسی مشکلات این ناوگان و کیفیت خودروها و دسترسی به قطعات که مهم‌ترین دغدغه مالکان خودروهای این ناوگان است با کارشناسان به این موضوع پرداختیم.

انتخاب اشتباه خودروها برای ناوگان تاکسیرانی
یک کارشناس صنعت خودرو بااشاره به اینکه انتخاب خودرو برای ناوگان تاکسیرانی براساس منافع ملی و تخصص نیست، گفت: سندیکای تاکسیرانی در هیچ جا حضور ندارد که نیازها، خواسته‌ها و کمبود تاکسیران‌ها و رانندگان در جلسات مهم تصمیم‌گیری برای این مجموعه بیان کنند. نماینده سندیکا هیچ جا حضور ندارد و این موضوع صرفا به تاکسیرانی منوط نشده، بلکه سایر سندیکاها نیز این چنین است.

محمد حسن اسداللهی ضمن اشاره به اینکه انتخاب خودرو برای ناوگان تاکسیرانی براساس نیازهای کشور نبوده و نیست، افزود: مدت‌ها قبل خودروهای ام وی ام ۵۳۰ برای فرودگاه مشهد انتخاب شده بود. صرف نظر از مشخصات فنی این خودرو، اما در تمام دنیا خودرویی را انتخاب می‌کنند که ایمن، کم استهلاک، باکیفیت و لذت سواری باشد را انتخاب می‌کنند. خودرو انتخاب شده قابل قیاس با سایر خودروهای دیگر در دنیا که با این هدف انتخاب می‌شوند، نیست. هیچ ارجحیتی منافع تاکسیرانی برای مدیران ندارد. این مهم‌ترین مساله بوده که تاکسیرانی با آن مواجه است، از سوی واردات و تولید خودرو در کشور نیز براین اساس نبوده و نیست.

این کارشناس صنعت خودرو با عنوان این که ارجحیت منافع ایدئولوژی به منافع ملی در صنعت خودرو وجود دارد، گفت: واردات خودروهای چینی براساس منافع ایدئولوژی بوده که می‌توانستیم با گزینه‌های بسیار باکیفیت‌تر و کم هزینه‌تر در کشور خودرو تولید کنیم. صنعت خودروسازی ما براساس منافع ایدئولوژی بوده نه منافع ملی است. افزایش قیمت از و خودرو و خدمات و... و. با افزایش نرخ ارز مستقیم در ارتباط است.

اسداللهی با بیان اینکه اکنون یک تویوتا کمری هیبرید مدل ۲۰۱۲ که در مسیر فرودگاه امام کار می‌کند را در بازار استعلام قیمتی کنید، ادامه داد: قیمت این خودرو به حدی بالا است که اگر راننده خودرویش را بفروشد و سرمایه خود را در بانک سپرده کند، سود بیشتری از کارکردن با آن خودرو را کسب خواهد کرد. همین مورد را برای تویوتا روا۴ در نظر بگیرید، با چه توجیهی باید یک خودرو ۲ میلیاردی را تاکسی کرد. تا سال ۱۳۹۶ قیمت مناسبی این خودروها برای تاکسی داشتند، اما در شرایط فعلی با نرخ ارز روز هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قیمت خودروهای داخلی نیز گفت: خودروهای داخلی را نیز در این ناوگان اگر بررسی کنیم، زمانی که یک خودرو داخلی صفر کیلومتر حدود ۱۸۰ میلیون تومان است، پس قطعه یدکی مانند دیسک و صفحه آن در بازه قیمتی ۲ تا ۴ میلیون خواهد بود. دیسک و صفحه نیز یک قطعه مصرفی بوده که باید در هر ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کرد. این مقدار پیمایش نیز برای تاکسی، پیمایش عادی بوده و باتوجه به درآمد آن‌ها، قدرت خریدشان به شدت کاهش خواهد یافت. از سوی پلت‌فرم خودروی ماند پژو ۴۰۵ یک پلت‌فرم به شدت پر استهلاک با است. در یک جمع بندی می‌توان گفت عدم انتخاب صحیح خودرو، قیمت ارز، تکنولوژی ساخت بسیار قدیمی در ناوگان تاکسیرانی فقط چالش و دردسر برای مالک خودرو ایجاد می‌کند.

اسداللهی با اشاره به این موضوع که ناوگان تاکسیرانی مناطق آزاد مانند کیش را با خودروهای موجود در همین ناوگان کلانشهرها قیاس کنیم، افزود: با ۷۰۰ میلیون تومان در مناطق آزاد می‌توان تویوتا کمری مدل ۲۰۱۷ را خریداری کرد. در کیش تویوتا کرولا در ناوگان تاکسیرانی وجود داشت که ۸۵۰ هزار کیلومتر کارکرد داشت. برای مالک آن تاکسی نیز صرفه اقتصادی وجود دارد، اما اگر خودروهای داخلی آنجا بودند، چه مقدار می‌توانستند کارکرد داشته باشند؟ تکنولوژی‌های جدید در این خودرو سبب شده استهلاک وجود نداشته باشد، بنابراین چنین رویکردهای ناشی از سیاستگذاری است. این سیاستگذاری صرفا منوط به تاکسیرانی نشده بلکه در اتوبوسرانی، مترو، هواپیما و... و. نیز چنین وضعی وجود دارد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که یکی از خودروسازان صرفا محصولاتی مخصوص تاکسی تولید کند، گفت: انحصار هیچگاه سبب افزایش کیفیت نشده است، فرض کنیم یکی از دو خودروساز بزرگ فقط محصولی برای تاکسیرانی تولید کنند، از آنجایی که رقیبی ندارد، خریدار هم همیشه وجود دارد. هیچ وقت دولت اقتصاددان و اقتصاد دار خوب نبوده است، تولید بدون رقیب نیز هیج وقت به موفقیت نرسیده است. تنها راه حل، تغییر سیاست کلان و بازار آزاد خودرو است. در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ساله باید سیاستی برای رسیدن به رقابت جهانی رسید.

افزایش ۴ برابری هزینه نگهداری با استفاده از قطعات بی کیفیت
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ناوگان تاکسیرانی مملو از برندهای مختلف خودرویی است که مشکلات عدیده بیشتر در خودروهای وارداتی وجود دارد، گفت: افزایش هزینه‌های قطعات خودروها ناشی از نوسان دلار بوده که به طور مستقیم روی بها قطعات یدکی خودروها تاثیر دارد. گروه تاکسیرانی، مشکل اصلی آن‌ها کیفیت قطعات است. از آنجایی که امرارمعاش بسیاری تاکسیران‌ها با وسیله نقلیه خودشان است، به حد کافی تردد و پیمایش را دارند. این پیمایش عامل اصلی استهلاک بیش از حد است.

رضابرنابادی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این موضوع که خودروهای تاکسیرانی به دلیل نوع پیمایش استهلاک بیش از حد را داشته و قطعات اصلی برای آن‌ها تامین نشود، گفت: باتوجه به این تفاصیل هزینه‌های جاری خودرو تا ۴ برابر افزایش خواهد یافت. این موضوع سبب خواهد شد که مالک خودرو بیشترین چالش را با آن داشته باشد. متاسفانه آنچه که اکنون از وسایل نقلیه و ناوگان تاکسیرانی متوجه می‌شویم، اتحادیه آن‌ها هیچ کمک مثمر ثمری به مالکان این خودروها ندارند. این موضوع سبب شده همیشه مالکان آن‌ها در بحث تامین لوازم یدکی به بازار آزاد مراجعه کنند. حتی نمایندگی‌های که برای تاکسیرانی فعالیت دارد، این نمایندگی‌ها نمی‌توانند به تاکسی‌ها خدمات ارائه دهند.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به تامین هزینه‌های بسیار زیاد برای خودروهای این ناوگان، گفت: خودروهای ساخت داخل موجود در ناوگان تاکسیرانی سالی دوبار تعمیر اساسی نیاز دارند، این مورد نیز مشروط بر اصلی بودن تمام قطعات آن‌ها است. به طور میانگین معمولا یک تاکسی در ماه بین ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش دارد. در بحث تامین قطعات و هزینه‌های تعمیرات خودشان به حد کافی مشکلات دارند، اگر قرار باشد کیفیت بد قطعات و عدم دسترسی به قطعات مرغوب و... سبب افزایش هزینه‌ها خواهد شد. تاکسی که برای تعمیر ناچار به زمین گیر شدن در تعمیرگاه می‌شود، تنها راه درآمدی‌اش تاکسی است، بنابراین دچار تضعیف قدرت مالی می‌شود. زیرا درآمد نداشته و هزینه می‌کند.

برنابادی در خصوص عمده قطعات بسیار پر مصرف برای ناوگان تاکسیرانی، گفت: این خودروها با توجه به مقدار پیمایش‌شان قطعاتی مانند: لاستیک، جلوبندی، مجموعه ترمز و کیت کلاچ بسیار ضعف‌ دارند. ازسوی خودروهای داخلی هزینه‌هایشان کمی مناسب‌تر از خودروهای چینی است. خودروهای چینی‌ها اغلب با هزینه های تعمیر و دستمزد فراوان مواجه هستند. در بحث تامین قطعه هم همپای ژاپنی‌ها باید پول قطعات بدهند. البته نباید فراموش کرد که کیفیت قطعات تولیدی نیز با همین روند پیش برود دچار کمبود قطعات خواهیم شد.

کد خبر: ۵۴٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha