۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
درآمدهای نفتی صرفا باید در حوزه عمرانی هزینه شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

درآمدهای نفتی صرفا باید در حوزه عمرانی هزینه شود

رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: اگر درآمدهای نفتی در بخش‌ تامین هزینه‌های عمرانی و ایجاد زیرساخت‌های کشور از نفت استفاده کند، امری معقول است.

به گزارش بازار، مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بودجه کشور باید اتکای کمتری به درآمدهای نفتی داشته باشد، گفت: نباید هزینه های جاری کشور از بودجه تامین شود و باید تلاش کرد هزینه های جاری را محل های درآمدی دیگری و نه فروش کالاهای سرمایه ای تامین کنیم.

وی در عین حال بیان کرد: اگر درآمدهای نفتی در بخش های تامین هزینه های عمرانی و ایجاد زیرساخت های کشور از نفت استفاده شود، امری معقول است و اگر به کشورهایی مانند نروژ، کانادا و یا آمریکا نگاه کنیم متوجه می شویم بیشتر درآمدهای نفتی خودشان را برای ایجاد زیرساخت استفاده کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به استفاده از نفت در ایران در دهه های گذشته برای تامین هزینه های جاری عنوان کرد: علی رغم اینکه همه مسئولین از عوارض بد این کار برای ساختار اقتصادی آگاه بودند و هستند، اما تلاش هایی که برای جلوگیری از این کار صورت می گرفته است، بسیار کم اثر بوده است.

وی در عین حال بیان کرد: پس از آنکه تحریم های آمریکا برای فروش نفت بیشتر شد، به مرور نقش نفت در تامین هزینه های جاری کشور کاهش پیدا کرده است و امسال میزان فروش نفت و هزینه کرد آن در حوزه امور اجرایی، نسبت به سال گذشته کاهش بسیار قابل ملاحظه ای داشته است. البته این کاهش ناشی از این بوده است که دولت نتوانسته نفت یا فرآورده های نفتی بفروشد و مجبور شده است از راه های دیگری درآمدهای خود را تامین کند.

این نماینده مجلس با اشاره به نظر برخی از کارشناسان برای جایگزین کردن درآمدهای نفتی به جای مالیات، تصریح کرد: متاسفانه زیرساخت های مناسب برای تامین درآمدهای مالیاتی در کشور وجود ندارد، به این معنا که از بخش تولید، مردم معمولی، کارگران و کارمندان مالیات می گیریم اما زیرساخت لازم برای آنکه از سوداگران بازار مالیات دریافت کنیم، وجود ندارد.

کد خبر: ۵۴٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha