۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
فرش قرمز بازارهای جهان برای بانوی تاجر/ صادرات سخت تر شده است
گفتگو با بانوی نمونه صادرکننده مازندرانی؛

فرش قرمز بازارهای جهان برای بانوی تاجر/ صادرات سخت تر شده است

ساری- بانوی نمونه صادرکننده مازندرانی، حفظ استانداردها، کیفیت، بازارشناسی و رقابت پذیری را رمز موفقیت و حضور بیش از ۱۰ سال در بازار پرتلاطم صادرات بیان کرد.

بازار؛ گروه استان ها: مریم نصیری خلیلی رئیس کانون زنان بازرگان مازندران و بانوی صادرکننده نمونه ملی و استانی مازندران که بیش از یک دهه با دو شرکت تولیدی در زمینه صنایع غذایی و فلزی در امر صادرات فعالیت دارد و رمز موفقیت بیش از یک دهه حضور در بازارهای خارجی را توجه به کیفیت و استانداردها، بازاریابی و بازارشناسی می داند.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی امی و افق تابان کاسپین که از سال ۸۸ در حوزه بازرگانی تاکنون فعالیت دارد و چندین سال به عنوان بانوی کارآفرین و صادرکننده نمونه ملی معرفی شده، از سال ۹۴ شرکت افق تابان را به ثبت رسانده و از سال ۹۶ صادرات محصولات را شروع کرده است در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: شرکت افق تابان را در حوزه کشاورزی تاسیس کردیم و از کشاورزی به فرآوری محصولات رسیدیم و تمرکز آن روی صنایع غذایی است.

وی که تاکنون محصولاتش را به کشورهایی نظیر ژاپن، اروپا، آلمان، کانادا، روسیه، حوزه خلیج فارس نظیر بحرین و کویت صادر کرده است، بازاریابی در حوزه صادرات را امری مهم می داند و می گوید: وقتی محصول درست باشد، جای خود را بازارهای صادرات پیدا می کند.

حفظ استانداردها رمز پایداری بازارها است
این بانوی کارآفرین با عنوان اینکه حفظ و ماندن در بازارهای هدف بسیار مهم است، ادامه داد: در زمینه صادرات در دو صنعت متفاوت نظیر محصولات غذایی و فلزی و صنایع مس فعالیت کردم و در بازار صنایع غذایی رمز ماندگاری در بازار صادراتی و سفارش گیری و توسعه آن بویژه در فروشگاه های خارجی، حفظ استانداردها بوده است.

وی افزود: ما با سختگیری و رعایت دقیق استانداردها سعی کردیم بازارها را پایدار نگه داریم و کیفیت پایدار را سرلوحه قرار دادیم و این مسائل سبب شده تا بازار پایداری داشته باشیم.

نصیری با اظهار اینکه برای ورود به هر بازاری باید نقاط ضعف و قوت آن را ارزیابی کرد و رقبا را شناخت، تصریح کرد: باید آسیب ها، نقاط ضعف و قوت را شناخت و تقاوت محصولات را با رقبا بررسی کنیم.

وی که در زمینه تولید ۸۸ محصول صنایع غذایی شامل انواع میوه جات و سبزیجات خشک و غیره فعالیت دارد، تصریح کرد: باید بدانیم پودرها، طعم دهنده ها، صیفی جات و غیره هرکدام بازارهای خاص خود را دارند و برای صادرات ابتدا بررسی می کنیم در آن کشور چه رقبایی حضور دارند و آنان چه محصولاتی را عرضه می کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی امی یادآور شد: برای حضور در بازار کشوری با وجود رقبای مختلف ارزیابی می کنیم که آیا حضور و ورود ما می تواند در آن جا موثر باشد یا خیر و آیا ارزش آن را دارد که بخواهیم برای آن بازار وقت گذاریم و این مسائلی است که توسط تجار و بازرگانان سنجیده می شود.

توجه به رقبا در کنار کیفیت و بسته بندی
نصیری رقابت را در کنار آیتم هایی نظیر کیفیت، بسته بندی و استانداردها مهم دانست و گفت: قیمت تمام شده محصولات در بازارها مسئله ای قابل توجه است و باید ببینیم قیمت تمام شده محصولات با رقبا چقدر تقاوت دارد.

وی به ذکر مثالی اشاره و اضافه می کند، قرار بود برای کره جنوبی انار صادر کنیم و به سختی بازاریابی و مشتری پیدا کردیم و متوجه شدیم که رقیب ما در این بازار آمریکا است که با آن خود انار ندارد آن را از شیلی تهیه و به کره صادر می کند ولی تفاوت آن ها با ما در تعرفه بود که تعرفه آنان صفر بود و ما باید تعرفه سنگینی پرداخت می کردیم که منجر به افزایش قیمت می شد.

این بانوی صادرکننده به موانع و چالش های فراروی صادرات اشاره کرد و با اظهار اینکه در حال حاضر صادرات محصولات سخت شده است، گفت: اکنون درگیر خودتحریم های داخلی هستیم و بلایی که تحریم بر سر ما اورده و تحریم بانک ها مشکلات و آسیب را بیشتر کرده است.

موانع فراروی صادرات، قوانین خلق الساعه و متناقض
نصیری خلیلی قوانین عجولانه، متناقض و خلق الساعه را از جمله مشکلات و موانع فراروی صادرات ذکر کرد و گفت: مگر می شود دولت برای جامعه تصمیم بگیرد ولی به عواقب آن نیندیشد و در حال حاضر فرایند صادرات بسیار سخت شده و به خاطر تحریم تاجر امکان بازگرداندن تعهدات ارزی را ندارد و حتما باید با صرافی کار کند.

وی با اظهار اینکه صرافی ها تمایل دارند ریال پرداخت کنند، گفت: مجبوریم پروفرم ها را برای کشورها به دلار بزنیم ولی پول خود را به ریال در کشور دریافت کنیم درحالی که دولت از صادرکننده می خواهد برای تامین منابع ارزی ارز وارد کند اما چنین چیزی ممکن نیست

وی افزود: قبلا درگاه ثبت سفارش سامانه جامع تجارت باز بود و صادر کننده ارز با بک واردکننده تهاتر می کرد و این تهاتر و مبادله سبب انجام کارها می شد ولی اکنون این سامانه توسط دولت بسته شد و صادرکننده را مجبور به تهیه ارز می کند درحالی که صادرکننده باید در صرافی ریال بگیرد و در بازار آزاد به نرخ روز از دلالان و واسطه ها ارز خریداری کند و آن را تحویل سامانه نیما دهد و مابه التفاوت آن کسر شود تا بتوانیم تعهدات ارزی را انجام دهیم.

نصیری با اظهار اینکه فروش شرکت هایی نظیر شرکت ما از طریق صادرات بوده و تمام درآمدهای شرکت روی صادرات برای حرکت درآوردن چرخ تولید، تامین مواد اولیه و هزینه ها برنامه ریزی می شود، افزود: درآمدهای ما از طریق فروش صادراتی تامین می شود و موانع فراروی، تاجر را از صادرات پیشمان می کند.

وی با بیان اینکه آسیب های موجود به بدنه تولید و صادرات لطمه می زند، گفت: کسانی که در این زمینه تصمیم می گیرند آشنایی کافی ندارند.

کد خبر: ۵۴٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha