۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
تست‌های کرونا روزانه به ۱۰۰ هزار مورد می رسد
وزیر بهداشت:

تست‌های کرونا روزانه به ۱۰۰ هزار مورد می رسد

نمکی، وزیر بهداشت گفت: ما تست‌ها را به روزی ۴۰ هزار رسانده‌ایم و انشاالله با تولید کیت‌های داخلی و احتمالاً رسیدن کیت‌های کره‌ای، ما این کار را به روزی ۱۰۰ هزار مورد خواهیم رساند.

به گزارش بازار، سعید نمکی، در جلسه امضای تفاهمنامه میان وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر گفت: ما در جلسه‌ای که با ستاد ملی کرونا در محضر رهبری بودیم، ایشان تکالیف جدیدی را بر عهده دستگاه‌ها گذاشتندکه از نظر من یک سرفصل نو و مبارکی در استمرار مدیریت بیماری بود.

وی افزود: یکی از دستورات مهم ایشان، تشکیل یک قرارگاه عملیاتی برای اجرای مصوبات ستاد بود که این خلأ را ما در طول این مدت احساس می کردیم، به این معنی که خیلی از پیشنهاداتمان می رفت، کم یا زیاد شده مصوب می شد و این مصوبات هم اجرا نمی‌شد.

نمکی ادامه داد: یک بالی از مدیریت کرونا که در اختیار ما نبود، بال بسته و شکسته‌ای بود که با تشکیل قرارگاه و حضور وزیر کشور در راس این قرارگاه، عملیات اجرایی و اجرای پروتکل‌ها سامان جدیدی یافت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تکلیف دومی که رهبری تعیین کردند، این بود که ما به عنوان محور تعیین مصادیق محدودیت‌ها در وزارت بهداشت عمل کنیم و این حرکت باعث شد که دوستان ما در وزارت بهداشت با هماهنگی‌ای که در صحنه اجرا با وزارت کشور داشتند، مجموعه‌ای از پروتکل‌ها را تدوین کنند و دیروز در جلسه ستاد ملی مورد اقبال رئیس جمهور و اعضای ستاد قرار گرفت.

وزیر بهداشت گفت: گرچه ما به دلیل اوضاع بحرانی و وضعیت خطرناک کرونا در کشور نیازمند تسریع در شروع این محدودیت‌ها و اعمال آن‌ها بودیم، اما عزیزان به دلیل پیش نیازها و ضرورت‌هایی که قرار بود ایجاد کنند، اجرای آن را به اول آذر موکول کردند.

نمکی افزود: گرچه برای ما دیر است، اما باز هم مغتنم است که ما این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم و اگر قرار است درست اجرا شود ولو با تاخیر، ما آن را ترجیح می‌دهیم بر اینکه با عجله و شکسته و نیم‌بند و بدون نگاه کردن به اجزای ضروری و مهمش اجرا شود.

نمکی تاکید کرد: معتقدیم اگر این پکیج را با هم اعمال نکنیم، با اعمال محدودیت‌های صرف نمی توانیم بیماری را جمع کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح تشدید غربالگری و تشدید دنبال کردن موارد مثبت ابتلا گفت: در این طرح جدید که استمرار همان شیوه قبلی ما در غربالگری بیماری است، در آن شوه ما تست‌ها را از ۱۲۰۰ به ۲۵ هزار تست افزایش دادیم، توانسیم ۷۸ میلیون شهروند را با کمک نیروهای بسیج و هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد غربالگری کنیم، سامانه ۴۰۳۰ هم به میدان آمد و در مرحله بعد ۳۴ میلیون نفر از افراد پرخطر را غربالگری کردیم که این شیوه توانست به شدت بار بیمارستان‌های ما را کم کند و ما در ۶۰ روز توانستیم میزان اشغال تخت بیمارستانها را با بیمار کرونایی به ۲۰ درصد و میزان مرگ و میر را به کمتر از ۴۰ نفر در روز برسانیم که این یک رکورد تاریخی و افتخار ملی برای ایران در جهان است.

وی افزود: امروز هم بر سر آنیم که همین را تکرار کنیم البته با همت و شدت بیشتر و با همدلی و وفاق فراتر و با استفاده از امکانات و تجربیاتی که در این مدت کسب کرده ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از این محورها، تشدید نظارت هاست که ما بر اجرای پروتکل‌ها بیش از پیش نظارت کنیم. دوم، آموزش و اقناع همگانی است، سوم بیماریابی زودرس با انجام تست‌های فراوان است که ما تست‌ها را به روزی ۴۰ هزار رسانده ایم و انشاالله با تولید کیت‌های داخلی و احتمالا رسیدن کیت‌های کره‌ای ما این کار را به روزی ۱۰۰ هزار مورد برسانیم.

وی ادامه داد: این کیت‌ها سریع‌اند و بیش از ۲۰ دقیقه وقت نمی‌گیرند لذا به این ترتیب تعداد زیادی از گروه‌های هدف را می توانیم تست کنیم و  در ۲۰ تا ۲۵ دقیقه تکلیف بیمار را روشن می‌کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مرحله بعد، قرنطینه است؛ الان ما با کمک وزارت ارتباطات مجهز به سامانه‌ای هستیم که افراد قرنطینه را رصد کنیم و با رصد کردن آن‌ها اگر فردی قرنطینه را شکست دوباره به قرنطینه برگردانیم.

نمکی اظهار کرد: همچنین با کمک وزیر میراث فرهنگی، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌هایی را شناسایی کرده و در نظر خواهیم گرفت برای قرنطینه افرادی که برای نگهداشت در خانه امکان ندارند یا افرادی هستند که از نظر بضاعت اقتصادی نیازمند نگهداری در محل عمومی تر و همچنین حمایت در این دوره ۱۴ روز قرنطینه هستند.

کد خبر: ۵۴٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha