۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
پدیده نوظهوری که طلا را از عیار انداخت/ سمساری طلا
بازار گزارش می دهد؛

پدیده نوظهوری که طلا را از عیار انداخت/ سمساری طلا

ساری -دست دوم فروشی طلا، پدیده ای مذموم که به صنعت طلا و جواهر و تولید ملی لطمه زده و بازار طلا را از سکه انداخته است.

بازار –فوزیه حمزه پور- تصویب قوانین جدید و غیرکارشناسی و فعالیت چندواحد طلافروشی که به صورت غیرمجاز اقدام به خرید و فروش طلای دست و دوم می کنند، صنعت طلا و جواهر را تحت الشعاع قرار داده و با رکود مواجه کرده است.

در شرایطی که بیش از ۲۰۰ واحد طلا و جواهر در ساری فعالیت می کنند، برخی فعالان طلا و جواهر مازندران با اظهار اینکه معضل دست و دوم فروشی طلا سبب شده تا شغل و صنعت طلا و جواهر تا حد سمساری تنزل پیدا کند. آنها تاکید دارند که این پدیده مذموم بر صنعت و تولید ملی لطمه می زند.

دست دوم فروشی طلا قانون ضد تولید ملی است

محمدرضا نصیری نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به معضل دست دوم فروشی طلا و جواهر و رواج آن با تاکید براینکه باید نه بزرگ به دست دوم فروشی طلا و جواهر گفت از آن به عنوان معضلی بزرگ در بازار یاد کرد و گفت: دست دوم فروشی طلا، قانونی ضد تولید به شمار می رود و سبب هرج و مرج در بازار می شود.

وی افزود: با توجه به معضل اقتصادی که گریبان کشور و صنعت طلای کشور شده است و به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی اقشار ضعیف جامعه، وضع قوانین جدید در صنعت و معدن و کمیسیون نظارت در صنعت و معدن منجر به ترویج دست دوم فروشی طلا شد و اکثر این قوانین غیرکارشناسی،غیرمسئولانه و سمبلیک و تنها برای فرار از مسئولیت وضع شده است.

نصیری مهر یادآور شد: متاسفانه برخی مسئولان بی مسئولیت با وضع قوانین غیرکارشناسی برای اشتغال زایی کاذب، تیشه به رشته صنعت زده اند و چرخه تولید را با مشکل روبرو کرده و عامل بسته شدن برخی بنگاه های تولیدی و اقتصادی شده اند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ساری، پدیده دست دوم فروشی را درواقع ضد اشتغال زای و سبب اشتغال زدایی دانست و گفت: بحث دست دوم فروشی سبب ذلیل شدن این شغل و سوق دادن آن به عنوان سمساری شده است و برخی از مردم برای ارزان خریدن به سمت طلاهای دست و دوم و غیراستاندارد روی می آورند که معلوم نیست از چه طریقی وارد چرخه داد و ستد شده است و در نهایت منجر به ضررو زیان مشتری در آینده می شود.

نصیری مهر ادامه داد: به دلیل نامعلوم بودن عیار و مشخص نبودن استاندارد و یا سرقتی بودن طلای دست دوم، پیامدهای زیانباری خواهد داشت و از آن جایی که معلوم نیست طلای خریداری شده قبلا مورد استفاده چه کسانی بوده، احتمال شیوع بیماری های پوستی هم دور از ذهن نخواهد بود.

وی با عنوان اینکه دست دوم فروشی طلا سبب هرج  ومرج در بازار و عدم اعتماد مشتری می شود، گفت: قانون وضع شده درباره طلای دست دوم، اجباری و کشوری نیست و فقط در برخی شهرها تحمیل شده و انتظار داریم با نشست با مسئولان صنعت و معدن و کارشناسان اتحادیه طلا و جواهر این قانون را اصلاح کنیم.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ساری با بیان اینکه مغازه ها و واحدهایی که طلای دست دوم می فروشند فاقد مجوز هستند و کارشان از سوی اتحادیه قابل تایید نیست، گفت: این کار بسیار خطرناک است و برای مردم معضلات و مشکلات ایجاد می کند.

دست دوم فروشی طلا کاری ضد تولید ملی است و این پدیده سبب می شود تا بسیاری از واحدهای تولیدی را دچار بحران می کند و به تعطیلی می کشاند و بسیاری از کارگران را بیکار می کند

وی با اشاره به سال رونق ملی و حمایت از تولید ملی گفت: دست دوم فروشی طلا کاری ضد تولید ملی است و این پدیده سبب می شود تا بسیاری از واحدهای تولیدی را دچار بحران می کند و به تعطیلی می کشاند و بسیاری از کارگران را بیکار می کند.

وی از مسئولان خواست تا با پدیده دست دوم فروشی طلا و جواهر برخورد کنند زیرا کار دو تا سه واحد دست دوم فروش به کار بیش از ۲۰۰ واحد مجاز طلا و جواهر لطمه وارد می کند و صدمه می زند و همه به این قضیه معترض هستند.

پویش نه به طلای دست دوم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مازندران هم از تشکیل کمپین و پویش نه به خرید طلای دست دوم خبر داد و خواستار هوشیاری و دقت مردم برای خرید و پیشگیری از کلاهبرداری شد.

مهدی معلمی در گفتگو با خبرنگار بازار به هم استانی ها توصیه کرد تا از خرید طلای دست ودوم خودداری کنند و گفت: هرهفته شاهد شکایت زیادی درزمینه فروش طلای دست دوم و طلای سرقتی هستیم که مردم را ناخواسته و ندانسته گرفتار می کند.

وی با بیان اینکه خرید طلا دارای فرایندی است گفت: طلای یک کالای تزیینی بوده ومردم از آن به عنوان سرمایه استفاده می کنند از این رو لازم است در خرید طلا، دقت لازم صورت گیرد تا گرفتار خرید طلای سرقتی و دزدی نشوند.

وی با بیان اینکه هرچند طلا به عنوان سرمایه محسوب می شود از مردم خواست از خرید طلای دست دوم پرهیز کنند زیرا اتحادیه در قبال این خرید و پیامدهای ناشی از آن پاسخگو نخواهد بود و در این صورت مردم متضرر خواهند شد.

رئیس اتحادیه طلا وجواهر ساری قیمت هر انس طلا را هزار و ۵۷۶ دلار، مظنه مثقال طلا را دو میلیون و ۲۵۳ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون کارمزد و سود را ۵۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان، سکه تمام را پنج میلیون و ۱۱۹ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۶۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت دلار نیز ۱۴ هزار و ۵۰ تومان، یورو ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان و لیر نیز دو هزار و ۳۳۵ تومان بوده است.

معلمی از تشکیل کمپین نه به خرید طلای دست دوم خبر داد و از مردم خواست تا در خرید طلا دقت بیشتری داشته باشند.

کد خبر: ۵٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha