۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
سهم پایین قطعه سازان شایسته از خط تولید خودروسازان/ تعیین کیفیت خودرو در دست خودروسازی‌ها
نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان تهران در گفتگو با بازار:

سهم پایین قطعه سازان شایسته از خط تولید خودروسازان/ تعیین کیفیت خودرو در دست خودروسازی‌ها

جلالی، نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان تهران گفت: اغلب قطعه‌ سازان قطعات با کیفیت تولید می کنند و بر اساس درخواست خودرو سازان قطعه تحویل می دهند اما تمام آن ‌ها از نظر کیفی شایستگی همکاری با خودرو سازان را ندارند.

بازار؛ گروه خودرو: هرچند از ابتدای سال جاری خودروسازان تمام تلاش شان را به کار بستند تا به جهش تولید دست یابند اما مشکلات بسیاری پیش پای هم خودروسازی‌ها و هم قطعه‌سازی‌ها قرار گرفت و همین موضوع منجر به این شد که به گفته برخی از کارشناسان از حدود ۴ هزار دستگاه خودرو که در روز تولید می شود درصد بالایی در نبود قطعات به پارکینگ خودروسازان هدایت می شوند؛ بنابراین عجیب نیست که درهای خودروسازان به روی هر قطعه سازی که می‌تواند قطعات کمیاب را تحویل دهد باز شود.

موضوعی که براساس آن برخی معتقدند باعث کاهش کیفیت خودروها از سوی قطعه‌سازی ها شده و متهم اصلی برای کیفیت پایین خودروها را تولیدکنندگان قطعات معرفی می کنند اما باید دید قطعه سازان در این باره چه نظری دارند؟ برای دریافت پاسخ این سوال به سراغ امیرحسین جلالی، نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان  استان تهران که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* برخی معتقدند منشا کیفیت خودرو را به جای خودروسازی‌ها باید در قطعه سازی‌ها دنبال کرد، به عنوان قطعه‌سازی که بیشتر محصولات تان به خط تولید خودروسازی‌ها تحویل داده می شود می‌توان یک جانبه مقصر اصلی کاهش کیفیت را قطعه سازان دانست؟
خیر، مساله کاهش کیفیت خودروها دامنه وسیع ‌تری از این دارد که بخواهیم آن را فقط محدود به خودروسازان و یا قطعه سازان کنیم. البته هر کدام از این بخش‌ها نقش مهمی در تامین کیفیت دارند اما به تنهایی تعیین کننده کاهش یا افزایش سطح کیفی نیستند؛ چرا که در همین وضعیت که دو خودروساز بزرگ و دولتی کشور با افت کیفیت مواجه شدند، محصولات خودروسازان خصوصی از کیفیت بالایی برخوردار است و جزئیات کیفیت تولیدات شان هم در دسترس است.

بنابراین با توجه به اینکه قطعات همین خودروها را هم قطعه سازان تحویل می دهند می توان به این نتیجه رسید که سفارش دهنده است که کیفیت و جزئیات محصول را مشخص می کند و قطعه ساز هم در مقام سفارش گیرنده به مشتری کالا تحویل می دهد.

* با این تفاسیر تمام قطعه‌سازانی که با خودروسازان همکاری دارند، قطعات با کیفیت و بر اساس درخواست خودروسازان تحویل می دهند و افت کیفیت هیچ گاه از سوی آن‌ها نیست؟
اغلب قطعه‌سازان قطعات با کیفیت تولید می کنند و بر اساس درخواست خودروسازان قطعه تحویل می دهند اما باید دید تمام قطعه سازانی که اقدام به تولید قطعات خودرو می کنند از نظر کیفی شایستگی همکاری با خودروسازان را دارد و آیا قطعه‌سازی که قطعات با کیفیت بهتری تولید می کند می تواند سهم بیشتری از خط تولید خودروسازان را به خود اختصاص دهد؟

قطعه سازی که به لحاظ کیفیت تولید شایسته است بیشترین سهم بازار را دارد یا نه؟ این موضوعی است که خودروسازان باید پاسخ دهند و بگویند در قطعاتی که مصرف می کنند، قطعه ای که کیفیت بهتری نسبت به همه دارد سهم بیشتری از خط تولید را دارد یا نه؟ به هر حال به نظر نمی رسد قطعه سازان بر اساس این معیار سنجیده و انتخاب شوند.

* به نظرتان مدیران عامل خودروسازی‌ها چطور می توانستند بحث کیفیت خودروها را دنبال کنند که اکنون با کاهش کیفیت خودروها مواجه نشویم؟
فرض کنید قطعه سازی است که یک قطعه بخصوص را به خودروساز تحویل می دهد. وقتی خودروساز از این قطعه ناراضی است می تواند به این قطعه ساز کمک کند تا مشکل کیفی را برطرف کند. مجموعه قطعه سازی ما از قطعه سازان دیگر نیز اقدام به خرید قطعات می کند و اگر کسی مشکل کیفی داشته باشد یکی از کارشناسان را به کارگاه آن قطعه ساز می فرستیم و به آن ها یاد می دهیم یک قطعه خوب باید چه مشخصاتی داشته باشد و کمک می کنیم تا بتواند قطعه مطابق استانداردهای ما را تولید کند اما باید پرسید آیا چنین کاری را خودروسازان هم انجام می دهند؟

* با این تفاسیر مشکل کاهش کیفیت خودرو را نبود تعامل دو طرفه در بحث کیفی خودروسازی ها و قطعه سازی ها می دانید؟
بله همینطور به نظر می رسد و باید بگوییم با چیدمانی که الان در دو خودروسازی بزرگ وجود دارد، کیفیت بهتر این را نمی توان انتظار داشت.

* چقدر بحث دولتی بودن خودروسازی ها می توان در کاهش یا افزایش کیفیت خودروها موثر دانست؟
پاسخ این سوال خیلی وسیع است. به هرحال همه به این معتقدیم که وقتی یک جایی خصوصی است، مجموعه برای سودآوری و موفقیت و حتی مقبولیت محصول بین مردم بیشتر تلاش می کند و افزایش رضایت مشتری را بیشتر در برنامه دارد. بنابراین طبیعی است که مجموعه های دولتی کمتر به این موضوع توجه کنند.

کد خبر: ۵۴٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha