۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
تردید بوشهری‌ها برای کشت دیم؛ چشم کشاورزان به آسمان است
گزارش بازار؛

تردید بوشهری‌ها برای کشت دیم؛ چشم کشاورزان به آسمان است

بوشهر- با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش بارش‌های بوشهر نسبت به سال قبل، رغبت کشاورزان استان برای کشت دیم کاهش یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر در تامین گندم مورد نیاز خود تقریبا خودکفا بوده و نیازهای استان از سوی کشاورزان استان تامین می‌شود؛ هر چند در برخی سال‌ها میزان تولید با کاهش روبرو می‌شود.

بخش عمده کشت گندم در استان بوشهر به صورت دیم انجام می‌شود که دستیابی به اهداف مد نظر در کشت دیم نیازمند بارش‌های مطلوب در پائیز و زمستان و با فاصله زمانی مناسب است.

در برخی از فصول که بارش‌ها کم می‌شود و یا فاصله بین بارش‌ها زیاد است، بخش عمده کشت دیم از بین می‌رود و محصولی عاید کشاورزان دیم‌کار نمی‌شود.

همین مسائل باعث می‌شود تا کشاورزان دیم‌کار نگاه خاصی به پیش‌بینی‌های هواشناسی داشته باشند. با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای کاهش بارش‌ها، کشاورزان دیم‌کار امسال رغبت چندانی به کشت ندارند.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بارش‌ها
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی هفته گذشته اولین بارش پائیزی را در استان بوشهر شاهد بودیم که نقاط مختلف استان را در بر گرفت.

با توجه به رصد و بررسی نقشه‌های هواشناسی، طی ماه‌های آبان، آذر و دی شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت خواهیم بود

زهرا راستگو با اشاره به اینکه بارش‌های روز گذشته همراه با تگرگ بوده است، اضافه کرد: از امروز بار دیگر شاهد ورود یک سامانه بارشی به استان بوشهر خواهیم بود که باعث بارش‌هایی در نقاط مختلف استان خواهد شد.

وی در ارتباط با پیش‌بینی بارش‌های طی ماه‌های آینده بیان کرد: با توجه به رصد و بررسی نقشه‌های هواشناسی، طی ماه‌های آبان، آذر و دی شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت خواهیم بود.

کاهش رغبت کشاورزان برای کشت دیم
اسماعیل محمدزاده از کشاورزان دیم‌کار استان بوشهر است که سال گذشته ۸۰ هکتار گندم دیم کاشته بود ولی امسال با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، رغبت چندانی به کشت گندم ندارد.

محمدزاده به خبرنگار بازار گفت: ۲۰ هکتار زمین دارم و سال گذشته ۶۰ هکتار زمین نیز اجاره کرده بودم و گندم کاشتم که علی‌رغم سختی‌های زیاد، محصول نسبتا خوبی برداشت کردم.

وی افزود: امسال با توجه به وضعیت بارش‌ها، فقط در ۲۰ هکتار زمین خودم گندم می‌کارم و ریسک اجاره زمین و هزینه‌های کاشت و برداشت را نمی کنم.

در استان گرم و خشک بوشهر، کشاورزان دیم‌کار ریسک بالایی را متحمل می‌شود و بیمه هم حمایت چندانی از کشاورزان نمی‌کند و این مسائل باعث می‌شود تا برای کشت امسال دچار تردید شویم

یکی دیگر از کشاورزان گندم‌کار دشتستان به خبرنگار بازار گفت: نرخ خرید گندم پائین است و با توجه به هزینه‌های بالای تولید، سود چندانی نصیب کشاورز نمی‌شود.

امیرزاده بیان کرد: در استان گرم و خشک بوشهر، کشاورزان دیم‌کار ریسک بالایی را متحمل می‌شود و بیمه هم حمایت چندانی از کشاورزان نمی‌کند و این مسائل باعث می‌شود تا برای کشت امسال دچار تردید شویم.

هرچند برخی از کشاورزان برای کشت گندم مردد هستند ولی تعدادی از کشاورزان نیز دل به دریا زده و کشت گندم را در زمین‌های خود آغاز کرده‌اند.

آرش عربزاده از کشاورزان منطقه زیارت به خبرنگار بازار گفت: با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی برای کاهش بارندگی‌ها، توکل بر خدا کرده و کشت گندم را از چند روز پیش آغاز کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما روزی خود را از خدا طلب می‌کنیم و گندم را می‌کاریم؛ خدا دانه‌ها را رشد می‌دهد و بارش باران نیز دست خدا است و امیدواریم با بارش‌های مناسب محصول خوبی را برداشت کنیم.

۷۵ درصد کشت گندم بوشهر دیم است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کاشت گندم در اراضی کشاورزی استان بوشهر آغاز شده است و بذر مورد نیاز کشاورزان توزیع شده است.

محمدتقی منوچهری با اشاره به اینکه بیش از ۹۷ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت گندم می‌رود افزود: ۸۲ هزار هکتار از اراضی استان دیم و ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آن نیز کشت آبی خواهد بود.

وی از تامین ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن بذر برای کشت گندم در مزرعه‌های آبی و دیم در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: بذرهای تامین شده مناسب با اقلیم استان بوشهر است و با وضعیت استان سازگاری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که بارش‌های مناسبی داشته باشیم، بیش از ۱۴۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

هرچند برخی از کشاورزان هنوز برای کشت گندم مردد هستند ولی انتظار می‌رود با ادامه بارش‌ها، کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت به صورت دیم پیدا کنند.

کد خبر: ۵۴٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha