۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
شرایط تامین و تخصیص ارز تفاوت زیادی نسبت به ماه های گذشته ندارد
عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور:

شرایط تامین و تخصیص ارز تفاوت زیادی نسبت به ماه های گذشته ندارد

نهاوندی، عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: در حال حاضر شرایط تامین و تخصیص ارز تفاوت زیادی نسبت به ماه های گذشته نکرده است.

به گزارش بازار، «محمد مهدی نهاوندی» افزود: متاسفانه یکسری محدودیت ها در قوانین و مقررات داخلی در کشور وجود داشت از جمله اینکه واردکنندگان با منابع خود یا بصورت اعتباری کالا وارد می کردند اما تا زمانی که ارز آن تخصیص داده نمی شد امکان عرضه این کالا ها به بازارهای داخلی وجود نداشت.

وی اظهارداشت: مصوباتی که به تازگی تصویب و از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده بخشی از این موانع داخلی برطرف شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: شرکت های که اسناد کالاهایشان آزاد و در گمرکات کشور موجود است اکنون می توانند بصورت ارزمتقاضی یا ۹۰ درصدی این کالاها را اظهار و ترخیص کنند و بعد منتظر مراحل تامین و تخصیص ارز آنها باشند.

وی افزود: طبق گزارش های رسمی ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی پس از ابلاغ این تصمیم ترخیص شده که بخش عمده ای از آن شامل تسهیلات مصوبه اخیر بوده است.

نهاوندی بیان داشت: مشکل ارز همچنان در کشور به قوت خود باقی است و بانک مرکزی تلاش دارد این مشکل را هم به نوعی برطرف کند.

وی همچنین در ادامه اظهارات خود ضمن اشاره به اینکه تسهیل شرایط ترخیص کالاهای اساسی از سوی گمرک می‌تواند آرامش را به بازار نهاده‌های دامی بازگرداند، گفت: عدم تامین و تخصیص ارز و صدور کد رهگیری موجب شده بود تا حجم کالاهای رسوبی در گمرکات به بیش از چهار میلیون تن برسد.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع و تسهیل ترخیص کالا از گمرکات و همینطور بر اساس آخرین مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار بخشنامه ‌ای به گمرکات سراسر کشور برای ترخیص کالاهای اساسی و کالاهای مرتبط با تولید صادر تا شرایط ترخیص این اقلام تسهیل شود.

نهاوندی ادامه داد: معضلاتی که در مسیر تامین و تخصیص ارز بروز کرد روند ترخیص نهاده‌های دامی را برای صنایع مرغداری و دامداری با مشکلات عدیده ای مواجه و موجب شد تا در نهایت نرخ این اقلام در بازار با جهش معناداری مواجه شود.

وی با اشاره به تسریع روند ترخیص کالا از گمرکات تصریح کرد: اقدامات موثر گمرک برای سرعت بخشی به ترخیص کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دام و طیور از یک سو بازار کالاهای اساسی را ساماندهی می‌کند و از سوی دیگر گامی در مسیر تحقق شعار امسال «جهش تولید» محسوب می‌شود.

نهاوندی با اشاره به تبعات تحریم و شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران اظهارداشت: عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در تسهیل و تسریع شرایط ترخیص کالاهای اساسی نشان از درک صحیح از شرایط اقتصادی کشور و تلاش برای عبور کشور و مردم از روزهای سخت اقتصاد تحریم شده دارد.

وی یادآورشد: اگر همراهی تمامی دستگاه‌ها در روند تامین تا توزیع کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید ادامه داشته باشد به سهولت می‌توان با حفظ آرامش در بازار داخلی همچنان به گردش چرخ واحدهای تولیدی تداوم بخشید.

کد خبر: ۵۴٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha