۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
جزییات چاپ اسکناس بین نسلی/ رونمایی از ۳ اسکناس جدید تا پایان سال
رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خبر داد

جزییات چاپ اسکناس بین نسلی/ رونمایی از ۳ اسکناس جدید تا پایان سال

شکری، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با توضیح در خصوص چرایی تولید اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید، از رونمایی سه اسکناس دیگر تا پایان سال خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، امیر شکری در خصوص رونمایی از اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی و جزییات این طرح، توضیح داد: در مقطع کنونی تغییر واحد پولی کشور محتمل است و همانطور که استحضار دارید، لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور در مجلس محترم شورای اسلامی تصویب و به شورای محترم نگهبان ارجاع داده شده است.

وی افزود: شورای محترم نگهبان البته ابهامی در خصوص یکی از تبصره ها داشته اند که درحال رفع است و لذا تصویب لایحه و تغییر واحد پول ملی محتمل است. این تغییرات نیازمند برخی اقدامات پیش دستانه بود که در  این راستا و به منظور مدیریت هزینه های تغییر اسکناس و استفاده بهینه از زمان و منابع محدود، اسکناس های بین نسلی طراحی و از آن رونمایی شد.

به گفته رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی، در این لایحه دوره ای ۵ ساله مشتمل بر دو سال دوره فراهم سازی مقدمات و سه سال دوره گذار پیش بینی شده که در این مدت باید تمامی تغییرات لازم برای تغییر واحد پول ملی انجام شود؛ بر همین اساس، بانک مرکزی با طراحی سلسله اقداماتی به صورت فعال اقدام به برنامه ریزی نموده و گونه ای از اسکناس ها طراحی شد که در صورت تصویب لایحه مذکور یا حتی عدم تصویب آن، کارآمدی و منافع خود را داشته باشد.

شکری با تاکید بر اینکه عمر مفید اسکناس بطور متوسط در ایران ۵ سال است و درخصوص قطعاتی که ارزش اسمی بالاتری دارند، عمر مفید نیز بیشتر است، گفت:  در صورت تصویب لایحه مذکور، یکی از سناریو های پیش رو این بود که به یکباره تمام اسکناس های کشور جمع آوری و جای خود را به اسکناس های جدید بدهند که در این صورت میلیون ها قطعه اسکناس پیش از پایان عمر مفید خود به دلیل تغییر واحد پولی می بایست امحاء و باز تولید می شدند. در حالی که با تدبیر انجام شده توسط بانک مرکزی گونه ای از اسکناس موسوم به "اسکناس های بین نسلی" تولید شد که در صورت اجرای پروژه و تغییر واحد پولی از ریال به تومان و یا حتی استمرار وضعیت موجود، واجد منافع متعددی خواهد بود.

وی در ادامه درباره تولید اسکناس های بین نسلی افزود: اتفاقی که با تولید این اسکناس ها خواهد افتاد این است که اسکناس های جدید تا پایان عمر خود قابل استفاده هستند و به دلیل ساختار خاص طراحی شده برای این دنوها دیگر نیازی به جمع آوری یکباره اسکناس ها وجود ندارد و به صورت خودکار این اسکناس ها در پایان عمر مفید از چرخه خارج خواهند شد. به عبارت دیگر در صورت اجرای پروژه مذکور، اسکناس های یاد شده می توانند تا پایان عمر مفید خود در چرخه پرداخت باقی بمانند تا هزینه جدیدی از حیث جمع آوری و بازتوزیع اسکناس تومان به کشور تحمیل نشود.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی بر این تاکید کرد که پروژه ۱۰ هزار تومانی و ۱۰۰ هزار تومانی جدید نیز در قالب بین نسلی طراحی شده که چهارصفر روی این اسکناس ها کمرنگ شده است که حتی در صورت اجرا نشدن لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی و ابقا واحد پول فعلی نیز دارای امتیازاتی است. به عنوان مثال با توجه به شرایط تحریم و مضایق تجاری کشور، بهینگی تولید و استفاده کمتر از منابع محدود از ویژگی های این نسل است.

شکری با تاکید بر اینکه اتفاق مثبت تولید این اسکناس ها، افزایش ویژگی های امنیتی اسکناس های فعلی است درباره این ویژگی‌ها توضیح داد: یکی از ویژگی های امنیتی اجرایی شده در اسکناس های بین نسلی، نخ امنیتی متغیر رنگی است که این ویژگی در حال حاضر در اسکناس های مطرح دنیا در حال اعمال است و ویژگی های امنیتی بسیار بالایی دارد.

وی درباره زمان عرضه این اسکناس ها نیز توضیح داد: امیدوار هستیم تا پایان سال جاری تعداد مناسبی از این اسکناس ها عرضه شود. در حال حاضر تعداد قابل توجهی تولید شده است و فرآیند انتشار این اسکناس ها تابع ضوابط قانون پولی و بانکی و تحت مدیریت بانک مرکزی و نظارت هیات نظارت بر اندوخته اسکناس از حیث انطباق با پشتوانه است؛ اما برنامه ریزی انجام شده به گونه ای است که انشاالله این اسکناس ها در سال جاری به دست مردم خواهد رسید.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به اینکه طرح مابقی اسکناس‌ها نیز با توجه به مجوز اخذ شده تغییر خواهد کرد، در ادامه توضیح داد: در حال حاضر طرح اسکناس های ۵ هزار تومانی، دوهزار تومانی و یک هزار تومانی به تایید ریاست کل محترم بانک مرکزی و وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده و تا پایان سال جاری نیز شاهد رونمایی اسکناس های جدید خواهیم بود.

به گفته وی، همچنین اسکناس های ۱۰ و ۱۰۰ هزار تومانی تا پایان سال جاری به دست مردم خواهد رسید. همچنین لازم به ذکر است، اسکناس‌های۵۰ هزار تومانی که در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ نیز رونمایی شد در راستای طرح اسکناس های بین نسلی بود.

شکری در پایان تاکید کرد: پروژه تغییر واحد پول ملی شئون متعددی دارد که در صورت تصویب نهایی لایحه مذکور ضرورت دارد علاوه بر بانک مرکزی سایر دستگاه ها و سازمان ها ذیربط نیز به صورت هماهنگ ایفای نقش نموده با برنامه ریزی دقیق نسبت به اجرای قانون اقدام نمایند تا انشاالله شاهد اجرای موفق پروژه مذکور باشیم.

کد خبر: ۵۳٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha