۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
راهکار پولی نجات اقتصادی ایران

راهکار پولی نجات اقتصادی ایران

بهنام ملکی اقتصاددان در یادداشتی نوشت: فعال کردن پول با پشتوانه طلا و کالا و اخذ مالیات بر سوداگری و یا زکات بر اموال راکد و غیر مولد خواهد بود این موضوع یادداشت بهنام ملکی در کانال تلگرامی اش است.

بهنام ملکی: ایجاد سریع امنیت اقتصادی با جلوگیری از خلق پول بدون پشتوانه و فعال کردن سیستم نظارتی یعنی، سیستم نظارتی GSI کالا و خدمات و نقدینگی و Credit Score اعتبار سنجی و بعد تضمین وصول مطالبات توسط حکومت در بین معاملات و خرید و فروش زیر نظر سیستم یکپارچه اطلاعاتی Focus  توسط حکومت  خواهد بود .

توسعه شدید و دقیق مالیات بر امضاء‌ طلایی و  ثروت های باد آورده و راکد با اجرای قانون مبارزه با پولشویی  یکی دیگر از راهای نجات اقتصاد ریشه رکود شدید آتی در اقداماتی مانند سال ۲۰۰۸ قرار دارد  که بحرانهای مالی با پمپ پول توسط امریکا به تعویق انداخته شدند.

پمپ پولی که بر پایه خرید اوراق بدهی بلند مدت دولتها،   توسط بانکهای مرکزی انجام شد تا با مالیاتهای آینده که از رشد اقتصادی بدست می آید باز پرداخت شوند اما به نظر اقتصاددانانی غربی چون استیگلیتز و آلن گرین اسپن این پول پاشی بازدهی کافی را به همراه نداشته است.

 بدهی مانند اهرم می تواند به رشد اقتصادی به نفع طبقه سرمایه دار شتاب بالایی بدهد اما با همان سرعت هم می تواند باعث سقوط شود.نمونه بزرگ  آن در ورشکستگی شرکت لمن برادرز با بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار دارایی در سال ۲۰۰۸ مشهود بود.جدی بودن بحران آتی در اقدامات آمریکا به رهبری ترامپ و پیروی سایر کشورها از امریکا مشهود است.

تولید شدید نفت و فروش نفت توسط آمریکا پس از قرنها در سال ۲۰۱۵، وخروج از پیمان پاریس در کاهش گازهای گلخانه ای (جهت توسل به تکنولوژیهای آلوده برای شتاب رشد اقتصادی و مقابله با رکود آتی و کاهش مالیات بر ثروت، فشار بیشتر به کشورهایی مثل عربستان برای جذب ثروتهای آنان به بهانه سرمایه گذاری، وحمله تعرفه ای به چین و غیره از جمله این نشانه ها است.

در واقع سه اشکال بزرگ در  اقتصاد ربوی باعث نقص توزیع درست بازدهی شده و مشکلات بزرگی را پدید خواهد  آورد:

۱-نظام پولی منحصر  در بانکهای مرکزی که تحت سیطره دولتها و بانکداران قرار دارد. ثمره این موضوع تولید پول بدون پشتوانه  بر پایه جعل دولتها به نفع سرمایه داران است. جعلی که از زمان پیدایش بانکهای مرکزی شدت گرفت و بعداز جنگ جهانی دوم و اقدامات نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا با قطع ارتباط  پول از طلا و نقره شتاب چند برابر یافت.

 ۲- نظام کار مبتنی بر استخدام به جای مشارکت سبب قطع ارتباط فعالیت با بازدهی می شود.

۳- نظام اعتباری  بر پایه بدهی و ربا و  بهره در بانکها که در توزیع بازدهی واقعی اخلال اساسی ایجاد می کند....

کد خبر: ۵٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha