۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
بازارهای موازی بورس، هدف جذابی برای سرمایه گذاری نیستند
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن:

بازارهای موازی بورس، هدف جذابی برای سرمایه گذاری نیستند

بحرالعلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن، هرگونه افزایش نرخ بهره را چالش جدیدی برای دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه ارزیابی کرد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمدمهدی بحرالعلوم اظهار داشت: بانک ها نباید با افزایش نرخ بهره، چالش جدیدی برای بازار سرمایه ایجاد کنند و مانعی برای هدایت نقدینگی به بورس شوند.

وی در ادامه به مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارهای موازی پرداخت و گفت: بدیهی است که بازارهایی مانند مسکن و خودرو قیمت گذاری را بر مبنای دلار بالای ٤٠ هزار تومان انجام داده و گرانی بیش از حدی را ایجاد کرده اند بنابراین آنها بازار هدف جذابی برای ورود نقدینگی نیستند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: از طرفی روی کار آمدن دموکرات ها و احتمال آرام تر شدن واکنش ها و شاید برگشت به برجام یا گشایش های اقتصادی در کشور،  باعث افت نرخ ارز یا ثبات نسبی قیمت ها در بازارهای طلا و ارز می شود؛ به همین علت در حال حاضر چشم انداز روشنی برای سرمایه گذاری در این دو بازار متصور  نیست.

بحرالعلوم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سپرده های بانکی بلند مدت و بازار سرمایه محل امن تری برای ورود نقدینگی باشد. در قیاس این دو بازار نیاز به مرور عوامل بنیادی بازار سرمایه داریم، اما به طور کلی با نگاهی به قیمت سهم ها شاهد آن هستیم که P/E فوروارد برخی شرکت ها به رقم ٥-٦ رسیده و با در نظر داشتن ریسک های احتمالی که همیشه برای بورس وجود دارد، باید گفت سرمایه گذاری در بازار سهام منطقی و جذاب تر از دیگر بازارها است و می توانیم جذب نقدینگی فراتر از انتظار را شاهد باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با اشاره به لزوم بازنگری در نرخ بهره بانکی بیان کرد: بازار پول نیاز به بازنگری قوانین دارد و اگر قرار باشد بانک ها به سپرده های بزرگ خود حواله هایی بالای ٢٠ درصد بدهند،  این موضوع چالشی برای جذب نقدینگی در بورس ایجاد می کند.

بحرالعلوم افزود: توصیه ما این است که پیگیری های وزارت اقتصاد که در راستای توسعه بازار سرمایه است، جدی تر دنبال شود و رایزنی های لازم با بانک مرکزی جهت نگه داشتن نرخ بهره تا ١٨ درصد انجام شود تا جذابیت و کشش بازار سرمایه همچنین سرمایه گذاری میان مدت بیشتر شود.

بحرالعلوم ادامه داد: هم اکنون بازار سهام از بُعد ارزندگی و مولفه های بنیادی مشکلی ندارد، بحث اصلی آشتی دادن نقدینگی با بورس است که تعدیل نسبی نرخ بهره بانکی میتواند هدایتگری برای ورود نقدینگی جدید به این بازار باشد. اگر این اتفاق بیفتد راحت تر می شود نرخ ارز و بهره را کنترل کرد، یعنی سیاست گذار در فضایی که سرمایه گذاری در بازار ارز با ریسک مواجه شده باید استفاده بهینه ای داشته باشد.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن، در خصوص صف های فروش غیر طبیعی هم  که تشکیل می شود، گفت: بهتر است محدودیت هایی که تنها در شرایط و روزهای خاص اجرا می شود مانند گذشته به روال طبیعی برگردد؛ چرا که یکی از نگرانی بزرگ فعالان بازار، چالش های معاملات حقوقی ها است که بخش قابل توجهی از تقاضا را سرکوب می کند.

وی اظهار کرد: هم اکنون شرایط در بازار سرمایه  شرایط خوبی است؛ چرا که تعدادی عرضه اولیه در صف ورود هستند، صندوق دارای یکم  ارزنده تر از سابق است و به طور کلی نسبت به قبل،  زیر ساخت های قوی تری برای ورود نقدینگی ایجاد شده است.

کد خبر: ۵۳٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha