۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
واکنش مقام های دولتی و خصوصی به احتمال کاهش قیمت مسکن/ افزایش فروشنده ها و کاهش ۱۵ درصدی قیمت!
بازار گزارش می دهد

واکنش مقام های دولتی و خصوصی به احتمال کاهش قیمت مسکن/ افزایش فروشنده ها و کاهش ۱۵ درصدی قیمت!

افت نرخ دلار آمریکا از یک سو و رکود معاملات مسکن، این روزها بازار مسکن را با این چالش مواجه کرده است که آیا متقاضیان مسکن منتظر افت قیمت بمانند یا اینکه این انتظار بی جا و در نهایت به ضرر آنها تمام خواهد شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: آخرین گزارش قیمت مسکن در مهر ماه از سوی بانک مرکزی نشان داد که حتی اگر بازار مسکن در رکود هم به سر ببرد قصد ریزش که ندارد هیچ، بلکه می تواند در حد اندک هم خود را بازیابی و تقویت کُند.

رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن در مهر ماه نسبت به شهریور ماه و رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان نشان داد که متقاضیان مسکن نباید به توصیه مقامات ارشد و متولی بخش مسکن که مدام اعلام می کنند مسکن نخرید ارزان می شود گوش دهند بلکه اگر تصمیمی برای خرید مسکن دارند بهتر است این تصمیم را عملی کُنند.

کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که وقتی شاهد رشد مداوم قیمت‌ ها و تورم سنگین هستیم، نقدینگی در جامعه بیش از پیش ‌به ‌دنبال تبدیل شدن به دارایی و به ‌ویژه دارایی‌ های سرمایه ‌ای و در یک سطح پایین ‌تر کالای مصرفی بادوام است. حال بهترین مکان برای تبدیل این داراییها و سرمایه گذاری، بخش مسکن و خرید ملک است.

اما چرا این روزها در بازار مسکن این انتظار ایجاد شده است که قیمت ها باید افت کُند؟ طی یکی دو هفته گذشته نرخ دلار آمریکا تحت تاثیر برخی جریانات سیاسی و جو روانی ایجاد شده از بابت پیروزی « جو بایدن » در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روند نزولی به خود گرفته است. حال با این روند بازار ارز، برخی بازارهای موازی که پیشتر به واسطه رشد نرخ دلار آمریکا افزایش قیمت پیدا کرده بودند این انتظار به وجود آمده است که این بازارها با افت نرخ دلار آمریکا باید قیمت های خود را کاهش دهند.

یکی از این بازارها که مدام قیمت های خود را با دلار و ارز همخوانی می کند و با آن می سنجد، بازار مسکن است. حال افت نرخ دلار آمریکا این انتظار را در بازار مسکن به وجود آورده است که قیمت ها در این بازار باید تعدیل شود.

دلار هم افت نکند قیمت مسکن کاهش می یابد
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا با افت نرخ دلار می توان انتظار داشت که قیمت مسکن هم افت کند؟ گفت: حتی اگر نرخ دلار آمریکا کاهش هم نیابد باز هم قیمت مسکن افت خواهد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که مگر چه اتفاقی در بازار مسکن رخ داده است که اگر دلار هم ارزان نشود، قیمت مسکن کاهش می یابد؟ افزود: رشد قیمت مسکن اولین دلیل این ادعای بنده است. قدرت خرید متقاضیان مسکن با رشد بیش از حد قیمت به قدری کاهش یافته است که معاملات مسکن به میزان زیادی افت پیدا کرده است.

این روزها در بازار مسکن همه فروشنده شده اند و این موضوع به قدری دست املاکی ها را باز گذاشته است که آنها به راحتی در هنگام دادن مشاوره برای خرید مسکن می توانند در آن واحد به متقاضی خرید چندین واحد مسکونی را فایل کنند

خسروی ادامه داد: این روزها در بازار مسکن همه فروشنده شده اند و این موضوع به قدری دست املاکی ها را باز گذاشته است که آنها به راحتی در هنگام دادن مشاوره برای خرید مسکن می توانند در آن واحد به متقاضی خرید چندین واحد مسکونی را فایل کنند. این روزها تعداد فروشنده های مسکن از تعداد خربداران مسکن بسیار بیشتر شده است.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در هفته های گذشته
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی در گزارشی که دو هفته پبش منتشر کرد نشان داد که قیمت مسکن در مهر ماه نسبت به شهریور ماه ۱۰ درصد افزایش داشته است. آیا در چند هفته گذشته که دلار افت قیمت داشته است و معاملات هم راکد بوده قیمت مسکن کاهش قیمت داشته است؟ اظهار داشت: در چند هفته گذشته نه تنها به واسطه افت نرخ دلار آمریکا بلکه به خاطر رکود معاملات، قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

مسکن دیرتر از سایر بازارها اقدام به کاهش قیمت می کند
اما محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که همانطور که قیمت مسکن نسبت به سایر کالاها دیرتر رشد قیمت را تجربه می کند نسبت به سایر کالاها نیز دیرتر اقدام به کاهش قیمت می کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که نرخ دلار آمریکا کاهش یافته است آیا این موضوع می تواند این انتظار را در بازار مسکن ایجاد کند که قیمت ها کاهش یابد؟ اظهار داشت: قیمت مسکن همواره با تلاطم های ایجاد شده رشد می کند بنابراین همانظور که دیرتر نسبت به سایر کالاها افزایش قیمت پیدا می کند همانطور هم دیرتر کاهش قیمت خواهد داشت.

آنچه که واقعیت دارد این است که قیمت واقعی مسکن این نیست که الان شاهد آن هستیم به هر حال مسکن یک مکانی برای سرمایه گذاری است و مردم علاقمند هستند سرمایه و دارایی های خود را در این بخش وارد کنند و سرمایه گذاری کنند

وی افزود: سرعت تغییر قیمت مسکن نسبت به سایر بازارها دیرتر است. اما آنچه که واقعیت دارد این است که قیمت واقعی مسکن این نیست که الان شاهد آن هستیم. به هر حال مسکن یک مکانی برای سرمایه گذاری است و مردم علاقمند هستند سرمایه و دارایی های خود را در این بخش وارد کنند و سرمایه گذاری کنند.
 

ثبات قیمت مسکن با افت نرخ ارز
مهدی روانشادنیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزای بازار با بیان اینکه اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد می توان به ثبات قیمت مسکن نیز امیدوار شد می گوید: روند نزولی نرخ ارز اگر ادامه دار باشد و تنها یک جو روانی نباشد می توان امیدوار شد که قیمت مسکن نیز باید با ثبات همراه باشد.

با هر تغییری در نرخ ارز شاهد کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن و در نهایت در بخش تولید مسکن هستیم اما اینکه این روزها با قاطعیت در خصوص افت قیمت مسکن صحبت کنیم شاید چندان به واقعیت نزدیک نباشد

وی با تاکید بر اینکه بازار ارز یکی از متغیرهای اثرگذار است ادامه داد: به هر حال با هر تغییری در نرخ ارز شاهد کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن و در نهایت در بخش تولید مسکن هستیم اما اینکه این روزها با قاطعیت در خصوص افت قیمت مسکن صحبت کنیم شاید چندان به واقعیت نزدیک نباشد. اما قطعا این روند نزولی قیمت مسکن اگر ادامه دار باشد می توان گفت که قیمت مسکن به یک ثبات خواهد رسید.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ، تعداد معاملات انجام شده در مهرماه سال ۱۳۹۹ در حدود ۸.۷ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ و ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران به ترتیب با ۱۰ و ۱۱۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.  

این آمار نشان می دهد که رشد قیمت مسکن در مهر ماه تنها ۱۰ درصد بوده است و اگر اتفاق مثبتی در بازار مسکن رخ دهد قطعا این رشد ۱۰ درصدی در ماههای آتی می تواند به زیر این عدد برسد و حتی کاهش قیمت را شاهد باشیم. حال اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه دار باشد باید شاهد افت قیمت نهاده های تولید مسکن و در نهایت قیمت تمام شده مسکن و قیمت مصرف کننده باشیم.

کد خبر: ۵۳٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha