۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
 راه آهن «چابهار- زاهدان» یک پروژه بزرگ و راهبردی برای کشور است
استاندار سیستان و بلوچستان:

راه آهن «چابهار- زاهدان» یک پروژه بزرگ و راهبردی برای کشور است

زاهدان - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با راه اندازی راه آهن «چابهار- زاهدان» تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا در کریدور شمال به جنوب فراهم می شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی اظهار داشت: مقام معظم رهبری با عنایت ویژه خوشان و تخصیص اعتبار برای توسعه و پیشرفت سواحل مکران دستورات ویژه ای صادر کردند که این توجهات منجر به آماده سازی زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌آهن، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و گازرسانی شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی به این پروژه اختصاص یافت و این امر در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور اجرا شد که مبین توجه خاص نظام و مسئولین به استان سیستان و بلوچستان است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه راه آهن یک مزیت بسیار مؤثر در حوزه تجارت و ترانزیت استان است که با اختصاص این اعتبار با شتاب فزاینده ای در حال اجراست، افزود: با راه اندازی این پروژه تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا و ترددهای بین المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می‌کند.

وی گفت: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا با کشورهای آسیای میانه به وجود می‌آورد و عملاً به شبکه داخلی کشور یک بندر بسیار مهم استراتژیک و راهبردی اتصال پیدا می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: راه آهن «چابهار- زاهدان- میلک» به طول ۷۳۰ کیلومتر در ۸ قطعه و در دولت تدبیر و امید آغاز شد و در حال حاضر با صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال با ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست.

وی اضافه کرد: این پروژه راه آهن به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۹۷ آغاز شد و در حال حاضر عملیات قطعه ۴ آن در حال انجام است.

موهبتی گفت: برای اجرای این طرح بزرگ حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حد فاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می‌شود و عملیات زیر سازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.

وی بیان کرد: در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاه‌ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده نیاز است که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور انجام شود که این کار نیز با روند خوبی در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز ۱۸ کیلومتر از این خط در مرحله ریل گذاری قرار دارد، افزود: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، نیروی مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه‌ی بزرگ مشغول به کار هستند.

موهبتی تصریح کرد: میزان ظرفیتی که در سال اول برای جابجایی بار بر روی این خط ریلی پیش‌بینی شده حداقل ۲ میلیون تن و حداکثر ۷ میلیون تن است که با بهره برداری از این طرح اثرات آن را در حوزه‌های مختلف معادن، گردشگری، تولید محصولات گرمسیری و کشاورزی شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۵۳٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha