۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
واردات آسیب‌زای مواد اولیه خوراکی و لزوم تلاش برای خودکفایی
یادداشت؛

واردات آسیب‌زای مواد اولیه خوراکی و لزوم تلاش برای خودکفایی

همدان - «با نگاهی به تحریم‌های هوشمندانه و خارج کردن آن‌چه شامل تحریم نیست خیلی چیزها دستمان می‌آید اما مهم‌ترین نکته در این بازی کثیف این است که در مواد اولیه خودکفا نیستیم و همین خودکفا نبودن راه را برای آسیب هموار می‌کند»؛ این جملات بخشی از یادداشت صفورا کاظمیان کارشناس و فعال رسانه برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

صفورا کاظمیان؛ بازار: زمانی که آمریکا از تحریم‌های هوشمند حرف می‌زد شاید بسیاری از ما نمی‌دانستیم دقیقاً در مورد تحریم چه چیزهایی سخن می‌گوید اما حالا که فشار تحریم‌ها را هر کس به نوعی حس کرده متوجه شده‌ایم چه برنامه‌ای در سر داشته است.

با نگاهی به تحریم‌های هوشمندانه و خارج کردن آن‌چه شامل تحریم نیست خیلی چیزها دستمان می‌آید اما مهم‌ترین نکته در این بازی کثیف این است که در مواد اولیه خودکفا نیستیم و همین خودکفا نبودن راه را برای آسیب هموار می‌کند.

این روزها با بالا و پایین شدن قیمت تخم‌مرغ و مرغ روبه‌روییم و این سئوال پیش می آید که علت این اتفاق چیست؟ پاسخ مشخص است چون نهاده طیور نداریم و جوجه یک‌روزه هم از انگلیس وارد می‌کنیم.

چون بذور اصلاح‌شده آمریکایی دست کشاورز می‌دهیم با این بهانه که محصول بیشتری تولید می‌کند اما این بذرها را فقط یک‌بار می‌توان کاشت و برای کشت بعد باید باز هم بذر را وارد کرد

کشاورزان برای کاشت گندم با مشکل مواجه بودند و کمبود بذر داشتیم، چرا؟ چون بذور اصلاح‌شده آمریکایی دست کشاورز می‌دهیم با این بهانه که محصول بیشتری تولید می‌کند اما این بذرها را فقط یک‌بار می‌توان کاشت و برای کشت بعد باید باز هم بذر را وارد کرد.

داستان به اینجا ختم نمی شود؛ در مورد روغن هم مشکل مشابهی داریم و روغن هر از چند گاهی نیست می‌شود، ماده اولیه تولید روغن از خارج وارد می‌شود و حتی زمانی که مشکل ماده اولیه نداریم در بسته‌بندی با مشکل مواجه می‌شویم و با این‌که روغن داریم ظرف و ظروف مناسب برای بسته‌بندی پیدا نمی‌کنیم.

تا این‌جا کاملاً آشکار است که در سه حوزه راهبردی و بسیار نقش‌آفرین در امنیت غذایی کاملاً وابسته‌ایم و اتفاقاً در این سه حوزه ابداً تحریم نیستیم؛ اما آیا ضرورت و الزامی به وابستگی در این حوزه‌ها داریم؟ مثلاً نهاده طیور یا جوجه یک‌روزه یا بذر گندم را خودمان نمی‌توانیم در کشور تولید کنیم؟ قطعاً می‌توانیم.

درست است که نمی‌توانیم کنجاله سویا تولید کنیم اما مفهومش این نیست که باید کاسه چه‌کنم در دست بگیریم و مرغ‌داری‌ها را به تعطیلی بکشانیم و قیمت مرغ را صعودی کنیم

در مورد خوراک طیور باید به سخنان علیرضا قراگوزلو مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان استناد کنیم؛ درست است که نمی‌توانیم کنجاله سویا تولید کنیم اما مفهومش این نیست که باید کاسه چه‌کنم در دست بگیریم و مرغ‌داری‌ها را به تعطیلی بکشانیم و قیمت مرغ را صعودی کنیم.

طبق سخنان قراگوزلو می‌توانیم جیره‌نویسی علمی و مدرن داشته باشیم و آن را به مرغ‌داران آموزش دهیم ضمن اینکه یکی از نهاده‌های جایگزین، کنجاله کلزا است که می‌تواند در این زمینه مشکلات را کاهش دهد.

هر ۳ ماه یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌های دام و طیور از کشور خارج می‌شود که باید وزارت جهاد کشاورزی مهمترین اولویتش را جایگزینی نهاده‌ها قرار دهد کمااینکه وزیر سابق جهاد کشاورزی نیز در زمان تصدی این مسئولیت از سهم بالای واردات نهاده‌های دامی به کشور انتقاد می‌کرد.

محمود حجتی از وابستگی کشور به روغن و کنجاله گلایه و بر تمرکز وزارت جهاد کشاورزی بر پشتیبانی و حمایت از تولید محصولاتی همچون کنجاله کلزا تاکید داشت و مطرح می‌کرد که با تعریف مواد غذایی جایگزین با اتکا به تولید داخل، می‌توان حجم واردات نهاده‌ها را کاهش داد.

کارشناسان معتقدند با استفاده از ضایعات گندم و کنجاله کلزا می‌توان صنعت مرغ‌داری را کاملاً به صرفه کرد و از خروج ارز کاست ضمن اینکه گروهی از کارشناسان نیز معتقدند به جای جایگزینی خوراک طیور باید کاشت سویا، ذرت و جو را در کشور تقویت کرد تا جایی که نیاز به واردات پیدا نکنیم

کارشناسان معتقدند با استفاده از ضایعات گندم و کنجاله کلزا می‌توان صنعت مرغ‌داری را کاملاً به صرفه کرد و از خروج ارز کاست ضمن اینکه گروهی از کارشناسان نیز معتقدند به جای جایگزینی خوراک طیور باید کاشت سویا، ذرت و جو را در کشور تقویت کرد تا جایی که نیاز به واردات پیدا نکنیم.

اما در مورد واردات جوجه یک‌روزه هم باید گفت قطع این واردات تا حد زیادی به تغییر سلیقه مردم وابسته است؛ تا زمانی که مرغ سنگین و درشت مورد پسند جامعه است نمی‌شود نسبت به قطع این وابستگی اقدام کرد؛ جوجه یک‌روزه‌ای که از انگلیس وارد می‌شود در رده مرغ با وزن بالاست که برای نگهداری از آن آنتی‌بیوتیک فراوانی مصرف می‌شود ولی در جامعه تقریباً همه مردم به دنبال مرغ سنگین هستند و مرغ یک کیلو و ۲۰۰ گرمی یا در اصطلاح مرغ سایز را نمی‌پسندند.

جوجه یک‌روزه‌ای که در ایران تولید می‌شود مرغ یک کیلو تا یک کیلو و ۲۰۰ گرمی است و برای جا انداختن خرید و مصرف این مرغ در بازار که بسیار سالم‌تر و با پروتئین بیشتر از مرغ سنگین است باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا مردم این مرغ را ریز و باعث آبروریزی مقابل میهمان تلقی نکنند.

این‌که برای تهیه بذر گندم که محصولی راهبردی است وابسته به دیگر کشورها باشیم تهدید بزرگی است و کشور را با چالش مواجه خواهد کرد

در مورد بذر گندم نیز باید گفت کشاورزان باید به دنبال راه‌های ایمن‌تری برای افزایش بهره‌وری مثل افزایش سطح زیر کشت باشند؛ این‌که برای تهیه بذر گندم که محصولی راهبردی است وابسته به دیگر کشورها باشیم تهدید بزرگی است و کشور را با چالش مواجه خواهد کرد؛ راه‌حل دیگر تولید بذر اصلاح‌شده در داخل است تا قطع وابستگی تحقق یابد.

این‌که کشور در اثر تحریم‌ها حتی برای تهیه دارو با مشکل مواجه است اما سیگار جزو اقلام تحریمی نیست، یا جوجه یک‌روزه سنگین تحریم نمی‌شود باید در ما حساسیت ایجاد کند؛ به‌طور کلی نباید بگذاریم تحریم‌های هوشمند تعیین مسیر زندگی ما را در دست بگیرد و در مورد محصولاتی که شامل تحریم نیست دچار غفلت و کم‌کاری شویم.

ایران در حوزه کشاورزی و صنعت مرغداری با کمی تلاش می‌تواند به امنیت پایداری برسد که نه تنها نیاز داخل را تامین خواهد کرد بلکه امنیت غذایی منطقه غرب آسیا را نیز به خود وابسته می کند اما رسیدن به این اهداف در گرو خودباوری و تلاش برای قطع وابستگی است.

کد خبر: ۵۳٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha