۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
فروش اجباری رب و تن ماهی در ازای خرید روغن/ آغاز پویش «نه به فروش اجباری کالا»
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

فروش اجباری رب و تن ماهی در ازای خرید روغن/ آغاز پویش «نه به فروش اجباری کالا»

همدان- حساسیت ها نسبت به کمبود و یا گران شدن روغن خوراکی در بازار همدان با خود تب و تاب هایی به همراه داشت اما به جای کاهش این حساسیت ها شاهدیم که فروشندگان خُرد و عمده اقدام به فروش اجباری برخی کالاها در کنار فروش روغن می کنند؛ موضوعی که باعث شوک دیگری به بازار شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تامین کالاهای اساسی یکی از نیازهای روزمره خانوارها محسوب می شود، این روند اگرچه با شیوع ویروس کرونا به سمت خریدهای هیجانی و یا احتکارهای خانگی سوق پیدا کرد اما این روزها، شاهدیم که از سوی برخی شرکت های پخش عمده و خُرد اقدامی دیگر در بازار در حال شکل گیری است.

دقیقاً زمانی که حساسیت های پیش آمده مردم را به سمت خریدهای هیجانی کالا سوق داده و مادام به آن ها تلقین می شود که با کمبود کالاهای اساسی روبرو هستند؛ فروش اجباری برخی از کالاها در کنار روغن نیز رخ نمایی کرده است! این درحالی است که آزادی انتخاب کالا، حق خریداران است.

حساسیت ها نسبت به کمبود و یا گران شدن روغن در بازار همدان با خود تب و تاب هایی را به همراه داشت اما حال به جای کاهش این حساسیت ها، شاهدیم که فروشندگان خُرد و عمده اقدام به فروش اجباری برخی  کالاها در کنار روغن می کنند؛ موضوعی که باعث شوک دیگری به بازار شده است؛ در این راستا، سری به بازار همدان زدیم و متاسفانه دیده شد این موضوع در استان همدان با نگرانی های پیش آمده و حساسیت ها نسبت به تهیه روغن شکل گرفته است.

برخی شرکت های پخش عمده در فروش محصولاتشان از ما می خواهند تا کالاهای دیگری را هم به اجبار خریداری کنیم که این موضوع باعث نارضایتی فروشندگان شده است

یکی از فروشندگان در گفتگو با بازار اظهار کرد: برخی شرکت های پخش عمده، برای فروش محصولاتشان از ما می خواهند تا کالاهای دیگری را هم به اجبار خریداری کنیم که این موضوع باعث نارضایتی فروشندگان شده است.

وی با بیان اینکه مغازه داران مجبور هستند محصول مورد نیازشان را تهیه کرده و به خواسته این شرکت ها عمل کنند، گفت: امیدوارم  این روند از بین برود چراکه هم فروشندگان دچار مشکلاتی شده اند و هم خریداران ناراضی هستند.

139510051428374919539554.jpg

یکی از مشتریان همدانی نیز در گفتگو با بازار مطرح کرد: برای خرید روغن به یکی از سوپرمارکت‌های همدان مراجعه کردم تا یک قوطی روغن خوراکی خریداری کنم اما فروشنده به من گفت باید در کنار یک روغن، یک شیشه سس مایونز و یک قوطی رب گوجه فرنگی هم بخرم!

من نیازی به خریدن سس مایونز و یا دیگر کالاها ندارم اما اگر آنها را نخرم به من روغنی نمی‌فروشند

وی با گلایه مندی عنوان کرد: نباید این‌طور باشد؛ من نیازی به خریدن سس مایونز و یا دیگر کالاها ندارم اما اگر آنها را نخرم به من روغنی نمی‌فروشند؛ از سویی، تاریخ انقضای سس نیز نزدیک بود یعنی عملاً هیچ عایدی برای من نداشت که آن را اجباراً بخرم بنابراین از مسئولین می‌خواهیم تا به داد ما برسند، واقعاً شرایط اقتصادی خوبی نداریم که برای خرید کالای مورد نیازمان اقدام به خرید کالاهای دیگری که نیازی به آنها نداریم بکنیم و هزینه‌ای هم برای آن در نظر بگیریم.

در این خصوص موضوع را از آرش طاوسی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان همدان پیگیر شدیم که در ادامه صحبت‌های وی را می‌خوانید:

آرش طاوسی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت پیش آمده مبنی بر فروش اجباری اجناس و کالاها در کنار فروش کالاهای ضروری خانوار مانند روغن خوراکی، اظهار کرد: حق انتخاب و خرید کالا یکی از مهم‌ترین حقوق مصرف کنندگان است که همواره از سوی قانونگذار بر آن تاکید می‌شود و به عنوان عرفی اجتماعی و یک اصل مشتری مداری توسط حوزه‌های مختلف اقتصادی پذیرفته شده است.

اجبار بر فروش کالایی برخلاف تمایل خریدار ممنوع است
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان همدان با بیان که آزادی انتخاب کالا باید از سوی فروشندگان عمده و خُرد مورد احترام قرار گیرد، عنوان کرد: اجبار بر فروش کالایی برخلاف تمایل خریدار ممنوع است.

وی در این خصوص ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که طی روزهای اخیر برخی شرکت‌های پخش یا عرضه کنندگان کالا اعم از عمده و خرده فروشی با سوء استفاده از حساسیت‌های مردمی نسبت به برخی از اقلام اساسی در بازار، اقدام به فروش اجباری کالاهای بی کیفیت، کم تقاضا و یا نزدیک به تاریخ انقضای به مشتریان می‌کنند.

طاوسی این اقدام را غیراخلاقی خواند و افزود: در این شرایط است که تفاوت بین فروشندگان سودجو از سایر فروشندگان خوش نام که حیثیت و اعتبار خود را با سودهای آنی و غیراخلاقی جایگزین نمی‌کنند، آشکار می‌شود؛ از سویی، تحمیل هزینه‌های اضافی و فرصت طلبی در فروش اجباری کالا، مردود و برخورد تعزیراتی با متخلفین به عنوان حق قانونی مصرف کنندگان است بنابراین در شرایط کنونی نظارت‌های بیشتر در این راستا ضروری است.

photo_2017-01-24_21-42-22.jpg

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان  همدان در ادامه صحبت های خود از راه اندازی پویش «نه به فروش اجباری کالا» در این شهرستان خبر داد و از شهروندان همدانی خواست تا به این پویش بپیوندند.

مردم از خرید اقلام تحمیلی در کنار کالای مورد نیاز خود خودداری کنند

طاوسی عنوان کرد: از شهروندان  همدان می خواهیم  از خرید اقلام تحمیلی در کنار کالای مورد نیاز خود، خودداری و به «پویش نه به فروش اجباری کالا» بپیوندند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، موضوع را به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت با شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان  همدان عنوان کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان همدان نیز با همکاری ارگان های مربوطه جهت استیفای حقوق مصرف کنندگان پیگیر خواهد بود.

حال با این تفاسیر امید است  مردم همپای این پویش شده و آن را به دیگر شهرستان ها و استان های کشور نیز برسانند تا همه با هم بتوانیم در مقابل چنین مشکلاتی ایستادگی کنیم و در مسیر تحقق حقوق مصرف کنندگان قدم برداریم.

همچنین امید است مسئولین مربوطه نیز پای کار باشند و با نظارت های مناسب وارد این وادی شوند تا هرگونه سواستفاده از شرایط کنونی را ناممکن سازند و آرامش را به بازار و خریداران تزریق نمایند چراکه با حساسیت های پیش آمده، در صورت عدم نظارت ها و کوتاه نشدن دست سواستفاده گران از این وضعیت، مادام با نارضایتی های مردمی و پُر شدن جیب برخی از واسطه ها و البته دلالان روبرو خواهیم بود.

بدین سان، انتظار می رود تا اتاق اصناف و سازمان صمت بازرسی کنند و برای واحدهای متخلف، تشکیل پرونده دهند و در این زمینه ورود پیدا کرده و مانع از وارد شدن شوک دیگری به بازار شوند.

کد خبر: ۵۳٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha