۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
کاهش ۳ درصدی نرخ مشارکت در اردبیل/ نرخ اشتغال یک درصد افزایش یافت 
معاون آمار و اطلاعات اردبیل خبر داد

کاهش ۳ درصدی نرخ مشارکت در اردبیل/ نرخ اشتغال یک درصد افزایش یافت 

اردبیل - دهقان، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از کاهش سه درصدی نرخ مشارکت و افزایش یک درصدی نرخ اشتغال در نیمه اول امسال خبر داد.

فریبرز دهقان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات اساسی اقتصاد هر کشور است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری از شاخص‌های مهم در ارزیابی شرایط اقتصادی کشورها است، تصریح کرد: جامعه تحت پوشش طرح آمارگیری نیروی کار مجموعه افرادی هستند که براساس تألیف عضو خانوارهای معمولی ساکن یا گروهی در نقاط شهری یا روستایی کشور هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: واحدهای نمونه‌گیری مورد استفاده این طرح خوشه است و هر خوشه شامل یک یا بخشی از یک بلوک و آبادی است که براساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ ساخته شده است.

دهقان افزود: این طرح به صورت فصلی و چهار بار در طول سال اجرا می‌شود که اجرای فصل بهار ۹۹ به دلیل شرایط خاص شیوع بیماری کرونا برای اولین بار به صورت مصاحبه تلفنی با پاسخگویان اجرا شده و از مراجعه حضوری به محل سکونت خانوارها خودداری شده است.

از بهار ۹۷، وضعیت اشتغال و بیکاری برای جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر مورد بررسی و ملاک عمل قرار می گیرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: این طرح به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای در قالب ۱۲۶ خوشه اجرا شده و در طی این فرآیند با یک‌هزار و ۵۱۲ خانوار استان مصاحبه تلفنی به عمل آمده است.

دهقان عوامل اجرایی طرح آمارگیری نیروی کار را ۱۶ مأمور آمارگیر به عنوان مصاحبه‌گر و چهار نفر بازبین به منظور کنترل و بازبینی اطلاعات جمع‌آوری و یک نفر کارشناس، مسئول به عنوان مسئول اجرا و کنترل کیفیت داده‌های جمع‌آوری در این طرح انجام وظیفه کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه قبلا انتشار نتایج طرح برای جمعیت واقع در بازه سنی ۱۰ ساله و بالاتر انجام می‌گرفت‌ اما از بهار ۹۷ مقرر شده که وضعیت اشتغال و بیکاری برای جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر مورد بررسی و ملاک عمل قرار گیرد.

دهقان در ادامه به یافته‌های این طرح آمارگیری اشاره کرد و ادامه داد:‌ بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در بهار ۹۹، ۴۱ درصد جمعیت واقع در سن کار در کل کشور از نظر اقتصادی فعال بودند که این نسبت برای استان اردبیل ۴۳.۶ درصد بوده است.

وی بیان کرد: بررسی‌های نسبت اشتغال جمعیت نیز نشان می‌دهد که این نسبت در بهار ۹۹ برای کل کشور و استان اردبیل به ترتیب برابر با ۳۶.۹ و ۴۱ درصد بوده که مقایسه این اعداد با مقادیر فصل مشابه سال قبل از افزایش ۷ و یک درصدی برای کشور و استان حکایت دارد.

براساس نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در بهار امسال، 6 دهم درصد از جمعیت فعال در اردبیل بیکار بودند 
دهقان اظهار کرد: بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در بهار امسال ۹.۸ درصد از جمعیت فعال در کشور بیکار بودند که این نرخ برای استان اردبیل برابر با ۶ دهم درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که اندازه این شاخص نسبت به فصل مشابه در بهار سال ۹۸ و در کل کشور کاهش یک درصدی را تجربه کرده در حالی که این کاهش برای استان اردبیل برابر با سه درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

دهقان علت این کاهش قابل توجه را تأثیرات پاندومی کرونا و همچنین سیاست‌های به اجرا گذاشته شده توسط ستاد کرونای استان اعلام کرد و ادامه داد: بررسی نتایج سایر استان‌ها نشان می‌دهد که این روند مشابه استان‌هایی می‌باشد که در فصل بهار محدودیت‌های کرونایی را در حد این استان داشتند.

معاون آمار و اطلاعات اردبیل گفت: با توجه به اینکه محدودیت‌های شدید اعمال شده در فصل بهار که منجر به تعطیلی موقت بسیاری از کسب و کارها شده اما شاغلان این کسب و کارها به امید بازگشت به شغل قبلی، هیچ‌گونه اقدامی برای جستجوی کار جدید انجام ندادند.

وی افزود: با توجه به تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و همچنین محدودیت‌های اجتماعی وضع شده در اردیبهشت ماه طبیعی است که افراد بیکار از انجام اقدامات مورد نظر برای جستجوی کار دست کشیده و از خیل بیکاران خارج و به عنوان بیکار تلقی نشدند.

دهقان در پایان بیان کرد: کاهش سه درصدی نرخ مشارکت همزمان با افزایش یک درصدی نرخ اشتغال نشان می‌دهد که غالب جمعیت فعال است به خاطر شرایط کرونایی به گروه جمعیت غیرفعال منتقل شده‌اند.

کد خبر: ۵۳٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha