۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
آزاد کردن معاملات نوسان‌گیری روزانه اشتباه است
کارشناس بازار سرمایه:

آزاد کردن معاملات نوسان‌گیری روزانه اشتباه است

حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: معاملات نوسان گیری روزانه را آزاد گذاشتند تا مردم کوتاه مدت فکر کنند درصورتیکه بازار سرمایه یک بازار حرفه ای و بلندمدت است.

به گزارش بازار، عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه  اظهارکرد: دولت در این شرایط اقتصادی با بازار سرمایه خیلی کار دارد زیرا یکی از بخشهای اصلی ارتزاق دولت، از بازار سرمایه و بعد هم مالیات و نفت و صادرات است.

وی افزود: بورس تا دو سال گذشته به عنوان یک بازار حاشیه ای شناخته می شد و مورد توجه نبود که یکی از دلایل اصلی آن هم بالا بودن درآمدهای نفتی دولت بود.

حقانی نسب گفت: در دولت اول دکتر روحانی به ویژه بعد از برجام و کاهش نرخ ارز، وزیران و مدیران اقتصادی برای اینکه به مردم نشان دهند تورم را کنترل می کنند استراتژی افزایش نرخ سود بانکی را مبنا قرار دادند که نهایتاً هم موجب خلق نقدینگی وحشتناکی توسط بانکها شد.

وی یادآورشد: ما ابتدای سال قرار بود رشد بازار را با استفاده از حجم مبنا کنترل کنیم تا در یک فرصت ۶ تا ۸ ماهه زمینه برای افزایش سرمایه یا فروش سهام توسط دولت و بانکها و مجلس فراهم شود اما هیچ یک از اینها از اواخر فروردین تا خردادماه سهمی عرضه نکردند.

دولت به یک طریق و مجلس هم به طریق دیگر فرصت ها را سوزاندند درصورتیکه آن زمان بهترین فرصت برای عرضه سهام و جلوگیری از رشد بازار بود.

حقانی نسب اضافه کرد: مجلس یازدهم با شعار «نجات اقتصادی و اصلاح نظام بانکداری و مالیاتی» سرکار آمد اما نهایت یک مالیات بر عایدی خانه های خالی را تصویب کردند که هنوز به اجرا هم نرسیده و اما و اگرهای زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بازیگران جدید بازار سرمایه هیچ دانشی از پیشخور کردن و آینده و ارزشگذاری ندارند گفت: ۹میلیون نفر کد بورسی در سال جدید و ۴۵ میلیون نفر هم از سهامداران سهام عدالت وارد این بازار شدند.

حقانی نسب آزادکردن معاملات نوسان گیری روزانه را خلاف جهت بازار سرمایه دانست و گفت: متأسفانه معاملات نوسان گیری روزانه را آزاد گذاشتند تا مردم کوتاه مدت فکر کنند درصورتیکه بازار سرمایه یک بازار حرفه ای و بلندمدت است.

وی همچنین روش دولت در آزادسازی سهام عدالت را هم اشتباه خواند و گفت: متأسفانه دولت سهام عدالت را زمانی به مردم داد که هیچ آشنایی با این سهم ها نداشتند درصورتیکه باید سهام مردم را در اختیار یک شرکت سبد گردان قرار می داد.

کارشناس بازار سرمایه با اذعان به نقش منفی بانک مرکزی و سیستم بانکی در بازار سرمایه گفت: بانکها در شرایط رونق بازار سرمایه سهم های خود را نفروختند و یکی از مقصران اصلی شرایط امروز بازار سرمایه همین روش بانکداری بانکها و بانک مرکزی است.

حقانی نسب بر این باور است که بهترین بازار برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی بازار سرمایه است اما مشروط به اینکه دولت مجلس و متولیان بازار سرمایه، مشکل حرفه ای عمل نکردن سهامداران را حل کرده و مردم هم از ابزار سرمایه گذاری حرفه ای و بلند مدت استفاده کنند.

کد خبر: ۵۳٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha