۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۱
اختلاف  تا ۲۱ درصدی قیمت شمش و میلگرد بازار فولاد را آشفته کرد
عضوهیئت مدیره انجمن فولاد در گفتگو با بازار:

اختلاف تا ۲۱ درصدی قیمت شمش و میلگرد بازار فولاد را آشفته کرد

شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: افزایش قیمت ارز، دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار، تولید بیشتر فولاد نورد بدون توجه به نیاز واقعی و اختلاف قیمت شمش و میلگرد بین ۱۱ تا ۲۱ درصد از مهم ترین دلایل آشفتگی بازار فولاد در کشور است.

بازار؛ گروه صنعت: «سیدرضا شهرستانی» در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: هر وقت قیمت ارز افزایش می یابد مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید فلزات گرانبها روی می آورد و این سبب می شود تقاضا در بازار برای خرید فولاد افزایش یابد و این در آشفتگی بازار فولاد کشور بسیار تاثیرگذار است.

وی اظهارداشت: دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار نیز در آشفته شدن بازار فولاد موثر است، زیرا این وزارتخانه با تعیین کف و سقف قیمت فولاد در بازار و قدرت ابطال معاملات در بازار فولاد کشور اختلال ایجاد می کند و این سبب می شود که عده ای برای خرید فولاد در بورس عطش بیشتری داشته باشند.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به میزان مصرف فولاد در کشور گفت: به طور متوسط سالانه ۷.۵ ملیون تن مصرف فولاد نورد طویل در کشور است و سالانه ۲.۵ میلیون تن نیز صادر می شود و افزایش تولید بیشتر از این به بازار لطمه می زند.

شهرستانی افزود: در بخش تولید نورد طویل در کشور نوردکاران زیادی فعال هستند که بدون توجه به مصرف واقعی  تیرآهن و یا میلگرد به دنبال خرید مواد اولیه ارزان قیمت شمش و تولید بیشتری از این محصولات هستند تا سود بیشتری را از این کسب کنند لذا این مساله نیز در آشفتگی بازار فولاد در ایران بسیار موثر است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: از طرفی اختلاف قیمت شمش و میلگرد در بازار ایران بین ۱۱ تا ۲۱ درصد نیز عامل مهم اختلال در بازار فولاد است زیرا در کشورهای مختلف جهان اختلاف این دو محصول فولادی بین ۷ تا ۱۰ درصد است، اما اختلاف ۱۱ تا ۲۱ درصدی بازار فولاد بازار کشور را آشفته می کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس برای خرید فولاد قیمت کف و سقف این محصول را تعیین نکند در این صورت عرضه و تقاضا در بازار قیمت فولاد را مشخص خواهد کرد و اختلاف قیمت شمش و میلگرد در بازار به حداقل خواهد رسید.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به میزان معاملات شمش در بورس گفت: اوایل این هفته ۱۶۰ هزار تن شمش فولادی در بورس عرضه شد اما فقط ۶۰ هزار تن آن بفروش رفت و حتی این محصول ۱۰ درصد زیر قیمت پایه نیز نرخ گذاری شد اما بازهم خریداران برای خرید تمایلی نشان ندادند.

شهرستانی تاکید کرد: فولاد یک محصول استراتژیک است و قیمت آن در بازار باید مطابق با قیمت های بین المللی باشد و هرچه قیمت آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی افزایش و یا کاهش داشته باشد در بازار ایران نیز باید شاهد همین وضعیت باشیم.

وی بیان کرد: دولت باید در بازار فولاد طوری عمل کند تا بازار فولاد به ثبات برسد زیرا سیاست های افراط و تفریط و شوک به بازار سبب آشفتگی بیشتر بازار فولاد می شود.

شایان ذکر است که بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شرکت های بزرگ فولادی (فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن، فولاد آلیاژی ایران، میدکو، گروه ملی فولاد، فولاد کاوه

جنوب، فولاد خراسان، چادرملو، ارفع، بناب و سیرجان)، از ابتدای فروردین تا پایان مهر، ۱۳ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۵۳۷ تن تولید کردند.

همچنین میزان تولید ماه مهر، یک میلیون و ۹۲۱ هزار و ۶۱۶ تن «شمش فولادی» و یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۹۵ تن «محصولات فولادی» بود.

افزون بر این، شرکت های بزرگ تولیدکننده آهن اسفنجی طی ۷ ماهه امسال، ۱۸ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۱۹۰ تن محصول تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ درصد افزایش یافت.

میزان تولید آهن اسفنجی در ماه مهر با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به مهر سال گذشته، به ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۸۰۵ تن رسید.
 

کد خبر: ۵۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha