۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
انتخابات آمریکا پوششی برای ضعف مدیریت اقتصادی سیاست‌گذاران/ در شرایط فعلی با تحلیل تکنیکال و بنیادی سرمایه خود را دار نزنید
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

انتخابات آمریکا پوششی برای ضعف مدیریت اقتصادی سیاست‌گذاران/ در شرایط فعلی با تحلیل تکنیکال و بنیادی سرمایه خود را دار نزنید

حیدری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید انتخاب رئیس جمهور آمریکا در کوتاه مدت بر بازارهای مالی ایران اثر گذار است، ولی در بلند مدت اثر چشم گیری ندارد مگر اینکه سیاست گذاران فعلی بخواهند از این انتخاب برای پوشش ضعف مدیریت اقتصادی خود استفاده کنند.

بازار؛ گروه بورس: بعد از پایان انتخابات آمریکا برخی از بازارهای جهانی به این رویداد سیاسی واکنش نشان دادند که از جمله می‌توان به روند نزولی انس طلا و رشد قیمت دلار اشاره کرد اما در بازار سهام به نظر نمی‌رسد چندان تاثیراتی داشته باشد چرا که روند بازارهای سرمایه جهان واکنش چندانی به انتخابات آمریکا را نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال شاخص نیکی ژاپن، دکس آلمان، فتسی ۱۰۰ انگلیس امروز روند مثبتی داشتند و شاخص هنگ کنگ، سناگاپور و آیبکس ۳۵ اسپانیا قرمز بودند  که در کل بازار سرمایه تمامی این کشور نسبت به قبل از انتخابات تغییرات چندانی از خود نشان ندادند. این در حالی است که بازار سرمایه ایران از قبل از انتخابات و تاکنون مسیر خود را مشخص نکرده است و هنوز دچار نوسانات سنگین است که به نظر می‌رسد بیشتر به یک بهانه یا هیجان شبیه است تا یک واقعیت اقتصادی.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازارهای با اقتصاد بسته تنها از هیجانات انتخابات تاثیر می‌گیرند در حالی که در کوتاه مدت به روند قبلی خود باز می‌گرددند.

*با توجه به اینکه بازارهای ایران نسبت به انتخابات آمریکا با هیجان برخورد کردند این سوال ایجاد می‌شود که واقعا بازارهای جهانی تحت تاثیر انتخابات آمریکا بوده که در ایران چنین اتفاقاتی رخ داد؟
 بازارهای جهانی تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته‌اند و خواهد گرفت، چرا که به گفته کارشناسان اقتصاد آمریکا   ۵۰درصد جی دی پی دنیا را شامل می‌شود از این رو هر گونه تحول در امریکا که بر اقتصاد آن تاثیر گذار است می‌تواند بر روی روابط بین الملل جهانی اثر گذار باشد، اما تا زمان قطعیت انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا بازارهای جهان فعلا با ابهام و تردید در حال حرکت هستند و در برخی از مواقع به احتمال خیلی قوی  روند مشخصی ندارند. پس از نهایی شدن برد بایدن و تالیف رئیس جمهور جدید ایلات متحده و مشخص شدن وزیر امور خارجه  و همچنین روشن شدن  سیاست‌های تجاری رئیس جمهور آن بازارها  سمت و سوی  مشخصی ندارند مگر در این میان خبر خوشی منتشر شود.

از نظر من انتخاب رئیس جمهور آمریکا در کوتاه مدت بر بازارهای مالی ایران اثر گذار است و ولی در بلند مدت اثر چشم گیری ندارد مگر اینکه سیاست گذاران فعلی بخواهد از این انتخاب برای پوشش ضعف مدیریت اقتصادی خود استفاده کنند چرا که تنها کاربردی که انتخابات آمریکا دارد فرافکنی و پوشش برای ضعف مدیریت اقتصادی مدیران فعلی است.

*به نظر شما هیجانات ناشی از انتخابات آمریکا بر بازارهای جهانی مانند فیوچرز و فارکس چقدر ماندگار است و آن‌ها را به کدام سمت هدایت خواهد کرد؟
هیجانات در بازارهای فارکس و فیوچرز کوتاه مدت است.  در بازار فیوچرز شایعات مربوط به انتخاب وزیر امور خارجه آمریکا و چگونگی اجرای سیاست‌ها تجاری در سطح بین الملل تاثیر دارد، اما در بازار فارکس  انتخاب رئیس جمهور اثر گذار است، علاوه بر آن باید گفت که  انتخاب بایدن در بازار انس جهانی ارامش نسبی ایجاد می‌کند.

 انتخابات آمریکا فراتر از مسائل سیاسی، اثرات اقتصادی چشمگیری در سطح بین المللی دارد اما در  اقتصادهای بسته مثل ایران، ترکمنستان، کویت و ونزوئلا و کشورهای با این سبک اقتصاد دستوری تاثیرات چندانی ندارد

*کدام یک از پارامترها یا عامل در بازارهای جهانی سبب شده که انتخابات آمریکا را به این اندازه مهم جلوه دهد؟
از نظر من خود انتخابات آمریکا اثر چندان بر بازارهای مالی ندارد آن چیزی که اهمیت دارد شیوه و چگونگی مدیریت اقتصاد آمریکا به دست رئیس جمهور و حزب مربوطه است که بر بازارهای مالی تاثیر دارد زیرا هر دو حزب رویکرد مساوی دارند ولی در اجرا و چگونگی این رویکردها بر اساس اختیاراتی که دارند نظرات و دیدگاه‌های متمایزی وجود دارد. از این رو بازارهای مالی بین المللی چگونگی اجرای مدیریت را به خوبی زیر نظر دارد.

 انتظار می‌رود  تا مشخص شدن کابینه ریاست جمهور آمریکا و سیاست تجاری و مالی آن،   انس جهانی روند نزولی ارام در پیش گیرد یا در بیشتر مواقع حرکت خنثی داشته باشد در خصوص دلار هم انتظار مسیر خنثی و صعودی وجود دارد. اما بعد از تعیین سیاست‌های مالی و تجاری این کشور بازارها مالی و پولی مسیر و  روند مشخصی را پیش می‌گیرد. آنچه تا این لحظه بر بازار پولی و مالی اثر چشمگیر گذاشته خبر کشف واکسن برای بیماری کرونا است، این خبر از خبر انتخابات آمریکا تاثیرات چشمگیرتری داشته است تا جای که این خبر به تنهای سبب تقویت اقتصاد اکثر کشورهای قدرتمند اقتصادی شده است.

*در ایران دو دیدگاه در خصوص انتخابات آمریکا و تاثیرگذاری آن بر بازارهای داخلی وجود دارد، عده‌ای بر این باورند که انتخابات آمریکا می‌تواند در بهبود و یا بدتر شدن اوضاع بازارهای مالی کشور تاثیر بلند مدت بگذارد اما برخی دیگر نظر عکس دارند و عنوان می‌کنند که انتخابات و سیاست‌های آمریکا تاثیرات چندانی بر بازار داخلی ندارد، نظر شما در این رابطه چیست؟
اقتصاد ایران از سال ۱۳۵۰  دستوری و بسته بوده و  به همان شیوه مدیریت همچنان در حال اجرا است به همین منظور از تاثیرات کوتاه مدت و لحظه‌ای از خبرهای خوشایند یا ناگوار اقتصادی  در حیطه اقتصاد جهانی می‌پذیرد،  انتخاب بایدن به نظر من یک اثر خوشبینانه و کوتاه مدت بر بازار ایران خواهد گذاشت در حالی که در زمان ترامپ اکثر تحریم ها از طریق خزانه‌داری آمریکا اعمال شده است به همین خاطر رفع تحریم‌ها از سوی هر رئیس جمهور آمریکا کاری بسیار سخت و دشوار است و نمی‌توان انتظار داشت بازار ایران به صورت بلند مدت تا زمانی که اقتصاد کلان داخلی مشخص شود حرکتی در چارچوب حرکت بین‌المللی داشته باشد.

به نظر من انتخابات آمریکا فراتر از مسائل سیاسی، اثرات اقتصادی چشمگیری در سطح بین المللی دارد اما در  اقتصادهای بسته مثل ایران، ترکمنستان، کویت و ونزوئلا و کشورهای با این سبک اقتصاد دستوری تاثیرات چندانی ندارد.

خودکشی سرمایه با ابزار تکنیکال و بنیادی

*یکی از سردرگمی‌های شکل گرفته ناشی از انتخابات آمریکا در بین سهامداران خرد بازار است، آن‌ها با توجه به تحلیل‌های متعدد و متفاوت کارشناسان نمی‌دانند که آیا انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد یا نه، با توجه به این رویکرد شما چه پیشنهادی به این سهامداران می‌کنید؟
در مرحله نخست منابع خبری معتبری داشته باشند.  چون در اقتصاد بسته، سیستم اقتصادی تابع دستور العمل‌های بالا به پایین است و نه آنچه که در بطن جامعه شکل می‌گیرد به همین خاطر منابع خبری درست اولویت اول هستند، در مرحله بعد علم اقتصادی خود را افزایش دهند سعی در بروز کردن این علم داشته باشند. اگر شخص در بازار سهام کار می‌کند تسلط کامل به منابع خبری شرکت مربوطه و  صورت‌های مالی  آن و صنعت مربوطه داشته باشند در این صورت از این شخص می‌توان انتظار داشت که از یک رویه سود دهی در میان مدت برخوردار باشد، در غیر این صورت من پیشنهاد می‌کنم با توجه به تجارب و تخصصی که دارد در رشته و تخصصی که دارند سرمایه گذاری کنند و به واسطه پیشنهاد دیگران وارد بازار سرمایه نشوند. بازار سرمایه یک بازار هوشمند است  که در آن بانک‌ها و دولت‌ها مداخله می‌کنند و اثر گذار هستند در نتیجه ورود به این بازار نیاز به ابزارهای تکنیکال و بنیادی است اما از نظر من در شرایط کنونی اگر شخص تابع ابزار تکنیکال و بنیادی شود  در حال خودکشی سرمایه است زیرا تکنیکال و تحلیل بنیادی در بازار سرمایه کنونی فریبی بیش نیست.

کد خبر: ۵۳٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha