۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
لازمه بازگشت آمریکا به برجام حذف تحریم‌های ایران است/ بایدن از عربستان فاصله خواهد گرفت
سفیر سابق آمریکا در بوسنی در گفتگو با بازار:

لازمه بازگشت آمریکا به برجام حذف تحریم‌های ایران است/ بایدن از عربستان فاصله خواهد گرفت

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که احتمالا بایدن به برجام برگردد و لازمه بازگشت واشنگتن به برجام حذف برخی تحریم ها علیه ایران است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متفاوت‌ترین، انتخابات ۱۲۰ سال گذشته این کشور است؛ زیرا سیاست‌های دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته باعث افزایش مشارکت بی‌سابقه در این انتخابات شد. سیاست های وی همچنین باعث شد مردم امریکا به رقیب وی یعنی «جوبایدن» رای دهند.

سیاست بایدن در مقابل کشورهای دیگر و دید وی نسبت به سیاست خارجی امریکا با سیاست ها و رویکردهای «دونالد ترامپ»  در برخی موارد متفاوت خواهد بود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده که در ادامه می‌آید. ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین (۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

*«جو بایدن» در مطلبی در که در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به مسائل موشکی و مسائل منطقه ای پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود. ارزیابی شما از سیاست بایدن مقابل ایران و زمان بندی مذکور چیست؟
اکنون ما چند ماه با زمانی که «جو بایدن» رئیس جمهور بایدن می شود فاصله داریم. سیستم ما با روش عجیبی کار می کند. بنابراین گمانه زنی های زیادی راجع به اینکه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا به کجا می کشد خواهید دید و خواهید شنید. ما دقیقا نمی دانیم بایدن و تیمش چگونه عمل خواهند کرد - تا زمانی که وی تیم سیاست خارجی خود را تشکیل دهد. بنابراین پاسخ به این سوالات دشوار است.

با این وجود باید بگویم که مسائل مربوط به فعالیت هسته ای، موشکی و امور منطقه ای از دید بایدن با هم مرتبط هستند. حقوق بشر نیز در ترکیبی از موضوعات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این چارچوب گسترده است. گفتن اینکه چطور دولت بایدن در مورد این مجموعه به ایران نزدیک خواهد شد، در این زمان غیرممکن است.

*بایدن در کمپین های انتخاباتی صحبت از بازگشت به برجام به صورت مکرر کرده است. اما هیچ صحبتی از برداشتن تحریمهای ایران نکرده است. دلیل این موضوع چیست و آیا در قبال برگشتن ایران از کاهش تعهدات برجامی، او تحریمهای هسته ای را بر می دارد؟
آینده تحریم ها - حذف یا لغو آنها – هنوز مشخص نیست. همانطور که در بالا اشاره شد، این مهم بیشتر به رویکردی که در قبال ایران اتخاذ خواهد شد بستگی دارد. احتمالا بایدن به برجام برگردد و لازمه بازگشت واشنگتن به برجام حذف برخی تحریم ها علیه تهران است.

*به طور کلی سیاست خاورمیانه ای بایدن چه تغییراتی نسبت به ترامپ خواهد داشت؟
طی ماههای آینده، دولت بایدن در تمامی عرصه ها و در مورد سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بررسی کلی انجام خواهد داد. سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال خاورمیانه بخشی از این امر خواهد بود و سیاست درمورد ایران به طور خاص یک عنصر اساسی خواهد بود. گفتارها و اقدامات ایران در این دوره مهم خواهد بود. به اعتقاد من بایدن سعی خواهد کرد از عربستان فاصله گرفته و بر حقوق بشر و دموکراسی در خاورمیانه تاکید بیشتری داشته باشد.

کد خبر: ۵۳٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha