۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳
۲.۵ میلیون خانه روستایی نیاز فوری به بازسازی دارند
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

۲.۵ میلیون خانه روستایی نیاز فوری به بازسازی دارند

نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از نیاز فوری ۲.۵ میلیون خانه روستایی به نوسازی خبر داد و گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن، در کشور حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد و از این تعداد، ۲.۵ میلیون واحد بازسازی و نوسازی شده و تنها ۲.۵ میلیون خانه روستایی داریم که باید عملیات نوسازی و بازسازی برای آن انجام شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چرا در زلزله ۶.۲ ریشتری تلفات چندانی نداشته‌ایم؟ برخی‌ها تحلیل کرده‌اند که اگر این زلزله در ایران می‌آمد، تلفات جانی و مالی بیشتری داشتیم. باید اعلام کنم خانه‌های روستایی که نوسازی شده‌اند، از نظر وقوع زلزله وضعیت خوبی دارند و گاهی زلزله ۶.۲ ریشتری در مناطق بازسازی شده اتفاق افتاده ولی مانند ترکیه خسارت جانی یا مالی در بر نداشته است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تمامی خانه‌های روستایی و ناایمن کشور را بازسازی کنیم و به طور کلی بحث ساخت‌وساز را مورد تأکید قرار دهیم، آن زمان می‌توان ادعا کرد که ما هم مثل ترکیه یا دیگر کشورها با وقوع زلزله‌های با ریشتر بالا خرابی نخواهیم داشت.

مصوب شده بود سالانه ۲۰۰ هزار خانه روستایی نوسازی شود
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به مصوبات پیشین مبنی بر بر نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد  گفت: البته این اتفاق هم افتاد و حدود دو میلیون خانه و روستا از سال  ۱۳۸۷ تاکنون نوسازی شده اند.

وی افزود: مردم و دیگر نهادها حدود ۵۰۰ هزار خانه روستایی را نوسازی کرده اند و در مجموع ۲.۵ میلیون خانه روستایی تاکنون بازسازی و نوسازی شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لزوم هر چه سریع‌تر نوسازی و بازسازی در روستاها گفت: ما به شدت پیگیر این مسئله هستیم و لزوم آن را به دولت و هم مجلس پیشنهاد داده و حتی از آنها خواسته‌ایم که با سازوکارهای تشویقی از خود مردم و نهادهایی که علاقه‌مند به شرکت در این حوزه هستند، دعوت به عمل آید.

نجار گفت: در نقاطی که خانه‌های روستایی بازسازی و نوسازی و طبق اصول و قاعده ساخته شده‌اند، حوادث و تلفات چه جانی و مالی به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت ساخت‌وساز بناهای مسکونی اظهار کرد: ما در بحث ساخت‌وساز باید به پنج عامل مکان‌یابی، آزمایش خاک، مصالح استاندارد، کارگر ماهر و نظارت داخلی توجه کنیم.

در بحث ساخت‌وساز پنج عامل مکان‌یابی، آزمایش خاک، مصالح استاندارد، کارگر ماهر و نظارت داخلی توجه کنیم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: اگر مکان‌یابی ساخت بنا درست باشد و خاک به درستی آزمایش شود که کارفرما بداند دقیقاً بر روی چه خاکی باید بنا را ایجاد کند، مصالح هم استاندارد باشد، کارگر ماهری این مصالح را مونتاژ کند و ناظری هم بر روند کار کارگر نظارت داشته باشد، ما یک بنای مستحکم خواهیم داشت که در حوادث به راحتی آسیب‌پذیر نخواهد بود.

نجار ادامه داد: اگر مصالح درستی به کار گرفته شود، اما کارگر ماهر نباشد و مصالح را به درستی مونتاژ نکند، همین مسئله نقطه ضعف می‌شود و در حوادث شاهد تخریب‌های بالایی خواهیم بود.

وی با گلایه از عدم نظارت صحیح و دقیق نظام مهندسی و شهرسازی در ساخت‌وسازها گفت: علی‌رغم آنکه مأموریت نظارت با نظام مهندسی و شهرداری است، اما توجه چندانی به آن نمی‌شود و متأسفانه در این نقطه دچار ضعف هستیم البته ما دائماً این موارد را رصد و پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان یادآور شد: در محل‌هایی که خانه‌های روستایی بازسازی یا نوسازی شده‌اند و حتی بناهای اصولی ایجاد شده، زلزله ۶.۲ ریشتری رخ داده ولی حتی یک نفر هم آسیب ندیده است. همچنین در جاهایی این موارد رعایت نشده و با زلزله‌هایی با ریشتر پایین‌تر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را شاهد بوده‌ایم.

کد خبر: ۵۳٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha