۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ برابری قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در کشور
مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اعلام کرد

افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ برابری قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در کشور

حسینی، مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ برابری قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، «سید جعفر حسینی» افزود: کودهای فسفاته و پتاسه در زمره کودهای پایه قرار می گیرند و در ضمن وارداتی هستند.

وی اظهارداشت: متاسفانه به دلیل عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کودهای فسفاته و پتاسه قیمت این کودها ۵۰۰ تا ۷۰۰ برابر افزایش یافته است.

مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: برای مثال یک کیسه کود شیمیایی فسفاته که ۶۵ هزار تومان بود اکنون به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: پیش از کودهای پایه مشمول ارز دولتی بودند یعنی برای واردات آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا می کرد که در حال حاضر حذف شده است.

حسینی بیان داشت: در تمام دنیا برای تولید محصولات کشاورزی یارانه پرداخت می شود اما جای سئوال دارد که چرا دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بخش کشاورزی کشور حذف کرده است.

وی ادامه داد: افزایش سرسام آور قیمت کودهای شیمیایی پتاسه و فسفاته باعث می شود هزینه های تولید محصولات اساسی کشاورزی به شدت بالا رود حال اگر قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با افزایش هزینه های تولید نباشد کشاورز مجبور می شود در هزینه های خود صرفه جویی کند.

مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: صرفه جویی در هزینه ها ایرادات و اشکالات دیگری ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: هرچه قدر کود بصورت بهینه در بخش کشاورزی مصرف شود ضمن افزایش تولید باعث ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی هم می شود حال اگر کود در بخش کشاورزی بصورت بهینه مصرف نشود موجب کاهش تولید و افت کیفیت محصول خواهد شد.

حسینی در ادامه یادآورشد: کود فسفاته و پتاسه در کشور وجود دارد اما به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها توجیه اقتصادی برای مصرف ندارد.

کد خبر: ۵۳٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha