۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
شهرک ویژه انگشتر در قم ایجاد می‌شود/ احداث واحد تولید چادر مشکی
در بازدید استاندار قم از واحدهای صنعتی مطرح شد؛

شهرک ویژه انگشتر در قم ایجاد می‌شود/ احداث واحد تولید چادر مشکی

قم - سرمست، استاندار قم گفت: با اختصاص یک زمین مناسب در اتوبان قم - تهران، شهرک ویژه و نمایشگاه تخصصی انگشتر در قم ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار- بهرام سرمست بعد از ظهر سه‌شنبه در جریان بازدید از ۴ واحد صنعتی که در قالب سه‌شنبه‌های اقتصادی با حضور اعضای کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع استان انجام شد، با اشاره به ظرفیت قم در تولید سنگ‌های قیمتی، بیان کرد: با توجه به این که اخیراً موفق شدیم قم را به عنوان شهر ملی انگشتر از سوی میراث فرهنگی معرفی کنیم این ظرفیت هم در این شهر وجود دارد که برای توجیه اقتصادی بیشتر یک شهرک تخصصی انگشترسازی ایجاد شود.

وی افزود: زمینی در اتوبان قم - تهران جنب نمایشگاه بین المللی قم برای صنف انگشترسازی اختصاص یافته است تا افراد فعال در این عرصه در یک مکان فعالیت داشته باشند.

لزوم فرآوری در کنار معادن قم
استاندار قم بیان کرد: در قم ظرفیت‌های عظیم در حوزه فرآوری معدنی وجود دارد و اخیراً هم از سوی هیئت دولت و سازمان صمت اقدامات مهمی برای این امر در قم صورت گرفته است.

به گفته سرمست، باید در کنار معادن موجود استان امکان فراوری داشته باشیم تا توجیه اقتصادی داشته باشد و در زمینه بهره‌مندی از دریاچه نمک نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تا راه دسترسی مناسب ایجاد شود همچنین باید سرمایه‌گذار پیدا کنیم تا موضوع گردشگری، معدنی و اقتصادی دریاچه نمک را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه قم دارای معادن آهن و مس و طلا است و قم را می‌توانیم استان معدنی بدانیم، خاطرنشان کرد: هیئت‌ وزیران در چند سال قبل محوریت بهره‌برداری از معادن دریاچه نمک را به قم واگذار کرد و هر فعالیتی که در این دریاچه انجام می‌شود باید با محوریت قم باشد.

برای افزایش جهش تولیدی و تأمین ارز باید صادرات رونق یابد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه گفت: برای پیشبرد راهبرد افزایش تولید داخل و رفع مشکلات ارزی نیاز به رونق صادرات داریم.

محمود سیجانی افزود: بیشتر این واحدهای مورد بازدید مشکل نقدینگی، تأمین مواد اولیه و مشکلات مالی برای توسعه ظرفیت داشتند که نیازمند حمایت بیشتری برای افزایش ظرفیت تولید دارند؛ با توجه به افزایش قیمت‌ها و قیمت مواد اولیه بانک‌های عامل استان حمایت‌های مطلوبی از صنایع داشتند اما باید این حمایت‌ها و همکاری‌ها بیشتر شود.

وی اظهار کرد: در بازدید امروز قرار شد یک زمین در شهرک چاپ و نشر در اختیار یک واحد تولیدی برای ایجاد توسعه و افزایش ظرفیت اسمی داده شود و یک واحد نساجی نیز برای تهیه زمین با وسعت ۲۰ هکتار و با توجه به حجم سرمایه‌گذاری کلانی که دارد با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در بحث تولید چادر قرار شد از این واحد حمایت و برای احداث آن وارد عمل شویم.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم بیان کرد: در بازدید از ۴ واحد تولید شکلات و سوهان و مواد غذایی و جام و شیشه در شهرک صنعتی شکوهیه، مهم‌ترین مشکل این واحدها تأمین ارز و یا تأمین ماشین آلات و مواد اولیه اعلام شد و با اتفاقات جدید ارزی که رخ داده مشکلات آنها برطرف و امید است گشایشی برای آنها رخ دهد.

توان صادرات واحدهای تولیدی بالا در کنار مشکلات ارزی
وی در ادامه گفت: ۲۱ واحد ما توان صادرات دارند اما در حوزه تأمین ارز مشکلاتی دارند که اگر اقدامی در زمینه بحث ارز حاصل از صادرات خود و تأمین مواد اولیه و قطعات اولیه از دیگر واحدهای تولیدی استان انجام دهند و روی به واحدهای تولیدی دیگری بیاورند می‌توان شاهد جهش تولید مناسبی بود.

سیجانی افزود: در استان قم با پیگیری استاندار و حضور وزیر صمت در جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گشایش‌هایی در رفع تعهدات ارزی صورت گرفته است و در تأمین نقدینگی، بانک‌های عامل همراهی خوبی دارند اما با افرایش قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی نیاز به همکاری بیشتری دارند.

گفتنی است، با افتتاح یک واحد تولید نخ و افزایش ظرفیت‌های واحدهای نساجی با همکاری ستاد اجرای فرمان امام(ره) در آینده یک واحد تولید چادر مشکی در قم افتتاح می‌شود.

کد خبر: ۵۳٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha