۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
دوربین به جای سنسور در خودروها
جاده‌ها بیشتر اسکن می‌شود

دوربین به جای سنسور در خودروها

در حال حاضر یکی از قطعات مهمی که در آینده نه چندان دور جایگزین بسیاری از سنسورها خواهد شد، دوربین است. استفاده از دوربین برای دو بخش کمکی راننده وایمنی در خودرو کاربرد دارد.

بازار؛ گروه خودرو: در سال‌های اخیر با توسعه فناوری الکترونیک در خودروها و ساخته شدن سیستم‌های مکاترونیکی، عملکرد مکانیزم بسیاری از خودروها دستخوش تغییر قرار گرفت. گاهی خطای انسانی در زمان رانندگی سبب می‌شد، جان سرنشیان یا ایمنی خودرو تحت تاثیر قرار گیرد. مهندسان برای حل این معضل از دوربین به همراه تعدادی سنسور و یک واحدپردازش الکترونیکی جهت بهبود عملکرد سیستم‌های خودرو استفاده کردند. در ابتدا دوربین‌ها فقط برای دنده عقب کاربرد داشتند، اما از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی استفاده از آن‌ها متفاوت شد.

شرکت خودروسازی مرسدس بنز با معرفی سیستم تعلیق هوشمند با بهره‌گیری از دوربین جهت اسکن کردن شرایط دینامیکی و حرکتی جاده، اقدام به تغییر وضعیت ارتفاع و سختی سیستم تعلیق کرد. این مورد سبب شد مهندسان از دوربین برای سایر سیستم‌ها مانند چراغ، فرمان، ترمز و... استفاده کنند.

در حال حاضر یکی از قطعات مهمی که در آینده نه چندان دور جایگزین بسیاری از سنسورها خواهد شد، دوربین است. استفاده از دوربین برای دو بخش کمکی راننده وایمنی در خودرو کاربرد دارد. به عنوان مثال سیستم تشخیص عابرپیاده با استفاده از پردازش تصویر و دوربین موجود در خودرو اقدام به شناسایی عابر کرده و از برخورد خودرو با آن جلوگیری می‌کند. در بخش کمکی راننده نیز، از دوربین برای شناسایی مسیر حرکتی در شرایط بدجوی برای کمک به راننده در جهت تشخیص مسیر کاربرد دارد. با تمام این تفاسیر می‌توان دریافت هر روز سلطه دوربین‌ها به خودروها بیشتر خواهد شد و در خودروهای خودران تعداد آن‌ها بیشتر خواهد بود.

مزیت استفاده از دوربین در خودروها علاوه بر کاهش خطای انسانی، کاهش سیگنال خطای عملکردی نیز هست. بسیاری از شرکت‌های خودروساز امروزه در پی رقابت برای ساخت تکنولوژی‌های ایمنی، امنیتی و رفاهی جهت مبتنی بر استفاده از دوربین و پردازش تصویر در خودروها هستند. براین اساس می‌توان انتظار داشت که تا یک دهه آینده از سنسورها دیگر برای سیستم‌های کمکی راننده استفاده نشود و پردازش تصویر جایگزین آن شود. هرچند که سیاست استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر به سمتی می‌رود که اختیارات راننده را محدوده کرده و خطای رانندگی آن را به کمترین مقدار برساند.

کد خبر: ۵۳٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha