۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
 معاملات بر خط دو مرحله‌ای؛ اقدامی مفید اما دیر هنگام
مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با بازار؛

معاملات بر خط دو مرحله‌ای؛ اقدامی مفید اما دیر هنگام

شریفی نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه می‌گوید که معاملات بر خط به صورت دو مرحله‌ای چیزی شبیه همان رمز پویایی بانکی است که جهت امنیت بیشتر حساب کاربران تعریف شده است.

بازار؛ گروه بورس: حامد سنجری، رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه روز گذشته عنوان کرده که با توجه به مصوبه هیئت مدیره محترم سازمان بورس، از تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۹ امکان ورود به سامانه‌های معاملات برخط به صورت دو مرحله‌ای امکان پذیر است. 

سنجری دلیل این اقدام را بالا بحث امنیت در معاملات توسط سهامداران می‌داند  و می‌گوید که  در حال حاضر ورود به سامانه‌های معاملاتی صرفا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور انجام می شود و با توجه به امکان افشا رمز عبور کاربران، استفاده از این روش، سطح امنیتی مناسبی ندارد. 

رمز پویا ساده‌ترین مثال برای بیان این اقدام سازمان بورس است. سازمان سعی دارد که به منظور افزایش امنیت حساب سهامداران اقدام به تعریف رمز یک بار مصرف به صورت پیامکی کند که اجرای شدن آن از ۱۵ آذرماه آغاز می‌شود. 

از این به بعد کارگزاری‌ها موظف هستند که با راه اندازی سیستم پیامکی، رمزهای یک بار مصرف را به کدهای معاملاتی مشتریان خود ارسال کنند که هم اکنون برخی از کارگزاری‌ها به صورت اختیاری چنین خدماتی را برای مشتریان خود تعریف کردند.

در بازار معمولا افرادی زیادی دارند که اقدام به سبدگردانی خانوادگی می‌کنند. این افراد با دریافت اطلاعات حساب کاربری سهامدار برای آن اقدام به خرید و فروش می‌کنند، که این موضوع ممکن بود برای سهامداران خطراتی را به دنبال داشته باشد. با این اقدام سازمان بورس این احتمال وجود دارد که چنین افرادی استقبال چندانی به سبدگردانی با حساب کاربری فرد دیگری نداشته باشند. 

هنوز جزئیات زیادی از اجرای این طرح بیرون نیامده اما بر اساس گفته فعالان بازار سرمایه، کارگزاری‌ها باید سیستم پیامکی برای ارسال کد ورود به حساب کاربری تعریف کنند و سهامداران موظف هستند که حساب خود را به چنین سیستمی متصل کنند.

شریفی نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه با دفاع از این طرح می‌گوید سازمان می‌توانست این طرح را در زمان رونق بازار ایجاد کند اما با توجه به وضعیت کنونی بورس است اقدام کمی دیر هنگام است.

محمد علی شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در مورد دو مرحله‌ای شدن معاملات بر خط و نحوی کارکرد آن در گفتگو با بازار گفت: این اقدام سازمان بورس در جهت افزایش امنیت حساب سهامدارانی است که به صورت آنلاین معامله می‌کنند. این تصمیم از جهت  افزایش امنیت حساب مشتریان بسیار مفید است اما باید در رونق بازار صورت می‌گرفت.

شریفی‌نیا با تشبیه کردن چنین اقدامی به رمز پویایی بانکی  نحوی کارکرد آن را اینگونه بیان کرد: در هنگام اجباری شدن دو مرحله‌ای شدن معاملات بر خط، کسانی که دارای کد معاملاتی آنلاین هستند، هر زمانی که قصد ورود به پنل یا حساب خود را دارند یک پیامک به شماره آن‌های ارسال می‌شود و سپس سهامداران با وارد کردن کد ارسالی وارد سیستم پنل خود می‌شوند. هر کاربر تا زمانی که وارد حساب خود است و از آن خارج نشده باشد کدی دریافت نمی‌کند اما زمانی که از حساب خارج شد و بار دیگر قصد ورود به حساب را داشت، نیاز به دریافت کد دارد.

وی این موضوع را سبب کاهش تعداد سبدگردان‌های خرد یا به عبارتی خانگی دانست و افزود: برخی از افراد در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند که به صورت خود مختار اقدام به سبدگردانی می‌کنند. روش این افراد به این شکل است که از متقاضیان اطلاعات حساب آن‌ها را دریافت می‌کردند و اقدام به انجام معامله با حساب سهامدار می‌کردند با چنین اقدامی کار برای افراد کمی سخت‌تر می‌شود در نتیجه سبدگردان‌های شخص در بازار کمتر می‌شود.

این کارشناس اضافه کرد: با توجه به اینکه هر اقدامی که سبب افزایش امنیت حساب‌ سهامداران شود و خیال راحتی را برای آن‌ها فراهم کند مفید است اما شاید با این اوضاع و احوال کنونی، بورس کمی  مناسب نباشد.

 معاملات بر خط یا online trading یعنی امکان دسترسی سریع، آسان و مطمئن سرمایه گذاران به سیستم های معاملات بازارهای اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در هر نقطه از جهان با استفاده از رایانه متصل به اینترنت.

کد خبر: ۵۳٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha