۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
دولت از حمایت واحد تولیدی در گرمی جا ماند؛ سرمایه‌گذاری به قیمت وعده سر خرمن
بازار گزارش می‌دهد؛

دولت از حمایت واحد تولیدی در گرمی جا ماند؛ سرمایه‌گذاری به قیمت وعده سر خرمن

اردبیل- سرمایه‌گذار واحد تولیدی شیرآلات آویسا که اشتغال ۱۸۰ نفر را فراهم ساخته امروز در انتظار دریافت یارانه تسهیلاتی است که از مدت تصویب آن سه سال سپری می‌شود.

ونوس بهنود؛ بازار: در سال ۹۶، کارگروه اشتغال استان اردبیل تسهیلاتی را برای یک واحد تولیدی مصوب کرد که کشمکش نحوه بازپرداخت آن و قول‌های روی هوا مانده به فعال بخش خصوصی همچنان به قوت خود باقی است.

نماینده و استاندار وقت که در آن زمان فرش قرمزی برای سرمایه‌گذار پهن کرده و از وی خواستند تا از محرومیت گرمی بکاهد، امروز دست وی را در حنا گذاشته‌اند و این واحد تولیدی آن‌هم در سال جهش تولید با مشکلات قابل‌توجه و شنیدنی تنها رهاشده است.

در آن مقطع زمانی کارگروه‌های اشتغال پر بود از پرونده تسهیلات درخواستی که اغلب به دلیل نرخ سود بالای بانکی راکد مانده بود و سرمایه‌گذاران معتقد بودند با ۱۸ درصد نمی‌توانند به بهره لازم برسند و جز اینکه به بانک‌ها بدهکار شوند عایدی نخواهند داشت درنتیجه مطالبه آن‌ها کاهش نرخ سود بانک‌ها بود. بانک‌ها نیز معتقد بودند مطابق قوانین رفتار می‌کنند و نمی‌توانند نرخ کمتری برای تسهیلات تعریف کنند مگر اینکه دولت جبران مافات کند.

ازقضا راه‌اندازی شیرآلات در گرمی یکی از این متقاضیان بود که پیرو صحبت با مدیریت مجموعه با وعده تسهیلات یارانه دار به سرمایه‌گذاری راغب شد.

خانه زندگی‌ام را با وعده آقایان به گرمی آوردم
رئیس هیئت‌مدیره واحد تولیدی شیرآلات آویسا اظهار داشت: در سال ۹۶ مقرر شد تسهیلاتی با ۹ درصد نرخ سود به ما اختصاص یابد. مطابق مصوبه این جلسه و حمایتی که از سوی تمامی مسئولان استان اعلام می‌شد، بنده خانه زندگی‌ام را به گرمی انتقال دادم.

داریوش پاشازاده تصریح کرد: درست مدتی بعد زمانی که تسهیلات از سوی بانک تجارت پرداخت شد، در قرارداد نرخ سود ما را ۱۸ درصد محاسبه کردند و با توجه به اینکه رقم تسهیلات ۱۶ میلیارد تومان بود، ۹ درصد نرخ سود بیشتر رقم قابل‌توجهی را شامل می‌شد.

پاشازاده با یادآوری اینکه چنین موضوعی مغایر وعده مسئولان بود و ما معترض به بانک شدیم، اضافه کرد: مدیران بانک گفتند که مطابق آیین‌نامه‌های داخلی خود رفتار می‌کنند و نمی‌توانند چنین تسهیلاتی به ما پرداخت کنند.

این سرمایه‌گذار که تمامی دوندگی‌ها و ملاقات و دیدار با مسئولان را طی سال‌های اخیر فعلاً نتیجه‌بخش نمی‌داند، اضافه کرد: در آخرین دیدار با استاندار اردبیل وی اذعان می‌کرد که حق با ما است اما  فعلاً منابعی در اختیار ندارند تا نرخ سود مازاد ما محاسبه و پرداخت شود.

برادریم را با اشتغال ۱۸۰ جوان ثابت کردم
پیش‌ازاین نماینده فعلی مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی نیز به مشکلات این واحد تولیدی معترض شده بود و گفته بود این مغایر حمایت از بخش تولید است.

ولی اسماعیلی دلیل کاهش فعالیت واحد تولیدی آویسا را وام با نرخ بالا عنوان کرد و گفت: کارخانه‌های شیرآلات متعددی در گرمی فعال است اما این واحدها هم با مشکلاتی ازجمله مشکلات تأمین سرمایه در گردش مواجه هستند و وامی که به آن‌ها داده می‌شود با سود ۱۵ الی ۱۹ درصد است علی‌رغم اینکه مسئولین قول داده بودند که وام ۴ درصدی به آن‌ها داده خواهد شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: به‌عنوان‌مثال به مدیران کارخانه «شیرآلات آویسا» از سوی بانک قول داده شد که وامی ۴ درصدی به آن‌ها داده می‌شود و مدیران این کارخانه به‌واسطه این اظهارات اقدام به تأسیس شرکتی بزرگ کرده و تولیدات خود را افزایش دادند اما در زمان تسویه این وام متوجه شدند که وامشان با سود ۱۵ الی ۱۶ درصدی محاسبه‌شده است که این جای تعجب دارد لذا این‌گونه اقدامات نمی‌تواند به صنعت تحرک دهد و باید از آن جلوگیری کرد.

درعین‌حال رئیس هیئت‌مدیره واحد تولیدی شیرآلات آویسا نیز می‌گوید تا به امروز با انضمام وام ۷۰ میلیارد تومان در شهرستان محروم گرمی سرمایه‌گذاری کرده و برای ۱۸۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

پاشازاده با ابراز تأسف از نحوه برخورد مسئولان تصریح کرد: وام ۱۸ درصدی برای تولید صرفه ندارد و بنده پیرو قول مسئولان در اعطای تسهیلات یارانه دار به این استان آمدم  و با عملکردم برادریم را ثابت کردم.

وی بابیان اینکه می‌خواسته صادرات به آذربایجان را آغاز کند، اضافه کرد: برند ما به چند کشور ارسال‌شده و استانداردهای مورد تأکید آن‌ها را تأمین کرده است اما به دلیل شرایط کرونا فعلاً صادرات بلاتکلیف است.

واحد تولیدی در لیست تسهیلات یارانه‌ای است
اما در وضعیتی که چند سالی است بانک با نرخ ۱۸ درصد وام خود را پس می‌گیرد و سرمایه‌گذار نیز ملزم شده از جیب خود آن را بازپرداخت کند، فرماندار گرمی می‌گوید این واحد تولیدی در لیست تسهیلات یارانه‌ای است.

علی بهشتی تصریح کرد: اظهارات سرمایه‌گذار مبنی بر مطالبه تسهیلات یارانه دار درست است و ما هم با استاندار اردبیل در جلسه مشترکی که داشتیم این موضوع را پیگیری کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه تمامی تصمیمات واحدهای تولیدی شهرستان‌ها در مرکز استان اتخاذ می‌شود، عملاً شهرستان قادر به حل این موضوع نیست و امیدواریم استانداری نسبت به حل‌وفصل آن اقدام کند.

به گفته فرماندار گرمی استانداری پرداخت ۳ درصد از نرخ سود را وعده داده و عنوان‌شده که این واحد در لیست حائزان دریافت تسهیلات یارانه‌ای است.

به اعتقاد بهشتی این واحد تولیدی جزو واحدهای نمونه شهرستان است و علاوه بر اشتغال‌زایی قابل‌توجه، توانسته برای اولین بار کنتور مکانیکی تولید کند که در هیچ‌یک از ۶ واحد دیگر تولید شیرآلات گرمی، تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به اخلاق‌مداری سرمایه‌گذاران این واحد تولیدی گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار این پروژه برخلاف سایر واحدهای تولیدی مستقر در منطقه است و سکونت دائمی دارد انتظار می‌رود مشکلات وی حل‌شده و یارانه وی پرداخت شود.

این اظهارات در حالی است که استاندار اردبیل در شهریورماه امسال پرداخت تسهیلات یارانه دار را به واحدهای تولیدی اشتغال‌زا وعده داده بود.

اکبر بهنام جو که این اظهارات را در جلسه مشترک با بانک‌ها مطرح کرد، گفته بود طرح‌هایی که اشتغال‌زا باشند در سال جهش تولید، ۳ درصد یارانه دریافت می‌کنند و لیست طرح‌ها و پروژه‌های جهش تولید به بانک‌های عاملی که تسهیلات به صاحبان طرح‌ها پرداخت کرده‌اند، ارائه و سه درصد یارانه از اقساط آن‌ها کسر می‌شود.

دو ماه از این اظهارات سپری‌شده و خبری از وعده مقام عالی استان نیست. آن‌هم در شرایطی که اردبیل برای جبران محرومیت تاریخی خود نیازمند جذب سرمایه‌گذاری است و با اعتبارات ناچیز قادر به جهش تولیدی و اقتصادی نخواهد بود.

کد خبر: ۵۳٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha