۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
شرق استان سمنان میزبان صنایع مهم می‌شود؛ سرمایه‌گذار قزاقستانی در شاهرود
بازار گزارش می‌دهد؛

شرق استان سمنان میزبان صنایع مهم می‌شود؛ سرمایه‌گذار قزاقستانی در شاهرود

شاهرود - سال‌های اخیر بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی شاهرود صورت گرفته که آخرین آن‌ها سرمایه‌گذاری شرکت قزاقستانی در حوزه ساخت کنتور هوشمند است.

به گزارش خبرنگار بازار، استان سمنان بر طبق یک تقسیم بندی سنتی به دو بخش شرق و غرب مرز بندی شده که بیش از ۷۰ درصد صنایع استان در غرب وجود دارد و سهم شاهرود بزرگترین شهرستان استان سمنان از صنعت به دلیل کشاورزی بودن، فقط ۱۳ درصد است.

در سال های اخیر اما تحولات خوبی در حوزه صنعت شرق استان سمنان و در شاهرود و میامی به وجود آمده است.

مرزبندی سنتی

علی‌رضا معصومی کارشناس و استاد دانشگاه درباره بافت استان سمنان، می‌گوید: این مرزبندی به‌اشتباه درگذشته صورت گرفته و سبب شد تا شاهرود از صنایع محروم شود اما در سال‌های اخیر شاهد وجود بخش‌هایی مانند سیمان، فولاد، پلاستیک‌سازی، ذوب‌آهن و فرآوری معادن و ... در شاهرود بوده‌ایم.

وی می‌گوید: این تقسیم‌بندی سبب شد که نه شاهرود قطب کشاورزی شود نه صنعتی؛ درست است که ۸۵درصد از اعتبارات و سرمایه‌های صنعتی استان سمنان به مناطقی جز شاهرود و میامی می‌رسد اما سهم این دو شهرستان از اعتبارات کشاورزی هم بیش از ۳۵ درصد نیست که سبب شده تا تعادلی در استان برقرار نشود.

معصومی می‌گوید: تحولات خوبی مانند فرودگاه ، سیمان و ذوب‌آهن و فولاد و ... اگر به همت مردم و نماینده‌های شاهرود در مجلس نبود هرگز به شاهرود نمی‌آمد درنتیجه در شاهرود هرچه می‌بینیم به همت مردم است.

این کارشناس می‌گوید: در آخرین مورد یک شرکت قزاقستانی در شاهرود سرمایه‌گذاری ارزی داشته و قرار است کنتور هوشمند برق و آب بسازد که پیش‌بینی اشتغال آن بیش از ۱۵۰ نفر است.

ناحیه صنعتی کالپوش

نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز پیش‌ازاین از ایجاد ناحیه صنعتی کالپوش در شرق میامی خبر داده بود و همچنین احداث فاز جدید توسعه طب پلاستیک، تولیدکننده ظروف یک‌بارمصرف که این روزها مشتریان زیادی در خطوط هواپیمایی حتی خارجی دارد توانسته سهم شاهرود از صنایع را بیفزاید.

آن‌طور که یک کنش گر اقتصادی به خبرنگار بازار می‌گوید هرچه سهم شهرستان‌های شاهرود و میامی از نواحی و شرکت‌های صنعتی بیشتر شود به همان نسبت اعتبارات، سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین توجهات نیز به این ناحیه افزون می‌گردد.

محمد عمودی معتقد است: کافی است شاهرود به‌مثابه برند سرمایه‌گذاری صنعتی معرفی شود و دشواری آن تنها یک یا دو صنایع جدید اولیه هستند که به‌محض پا گرفتن می‌توانند دیگر سرمایه‌گذاران را نیز به این شهرستان سرازیر کنند.

طرح توسعه فولاد

شاهد مثال این امر اما شرکت فولاد شاهرود است که طرح توسعه آن با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن امسال راه‌اندازی شد و می‌تواند اشتغال ۱۵۰ نفری را داشته باشد.

اسکویی یکی از سرمایه‌گذاران اقتصادی نیز به خبرنگار بازار، گفت: طرح استحصال کاغذ کربنات از آهک یکی از طرح‌هایی است که به دلیل اقلیم، موقعیت و جغرافیای شاهرود در کنار وجود ۲۰ معدن آهک این شهرستان مدنظر قرار دارد.

وی می‌گوید: این طرح برای هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌کند و از قطع درختان نیز برای تولید کاغذ جلوگیری خواهد کرد همچنین در این روش آب موردنیاز کاغذسازی نیز کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

اسکویی می‌گوید: شاهرود به‌واسطه نزدیکی به تهران و مشهد و همچنین داشتن فرودگاه بین‌المللی و راه‌آهن و ... جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد.

اشتغال ۸۰۰ نفری

پروژه دیگری که در شاهرود قرار است به زودی افتتاح شود ذوب‌آهن جدید با اشتغال ۸۰۰ نفری است این طرح نیز می‌تواند در کنار سایر طرح‌ها نام شاهرود را به‌مثابه یک برند صنعتی معرفی سازد.

باید دید در آینده آیا شاهرود و میامی می‌توانند ظرفیت‌های صنعتی خود را بازیابند و توسعه صنعتی استان سمنان به سمت توازن حرکت می‌کند؟

کد خبر: ۵٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha