۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
تعطیلی واحدهای فروشگاهی از ۶ عصر گرهی کور بر کار اصناف
رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران؛

تعطیلی واحدهای فروشگاهی از ۶ عصر گرهی کور بر کار اصناف

شجری، رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست دوز تهران اظهار داشت: در حال حاضر اصلی ترین مشکل ما بحث الزام به تعطیلی واحدهای فروشگاهی بعد از ساعت ۶ عصر است چون این اقدام فروش ما را به طور قابل توجهی کاهش و واحدهای تولیدی ما را دچار چالش می کند.

بازار؛ گروه اصناف: انتشار اعلامیه ستاد کرونا مبنی بر ممنوعیت فعالیت واحدهای فروشگاهی بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر، واکنش های مختلفی در پی  داشت و باعث نگرانی هرچه بیشتر جامعه صنفی کشور شده است. چرا که با این اقدام به ظاهر پیشگیرانه این امکان وجود دارد که سایه رکود مجددا بر فعالیت این بخش از جامعه قرار بگیرد و پیامدهای اقتصادی بدی نیز به دنبال داشته باشد.

از جمله صنف های فعال کشور که مشمول این اطلاعیه شده است، صنف کفاشان است. رسول شجری رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست دوز تهران در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: اعلامیه ستاد کرونا مبنی بر بسته شدن واحدهای فروشگاهی بعد از  ساعت ۶ عصر فروش ما را بسیار کم کرده است.

شجری افزود: به نظر بنده این اقدام کاملا غیر کارشناسانه است چون اگر فروشگاه های ما فعال نباشند به تولید ما ضرر وارد می کند.

اعلامیه ستاد کرونا مبنی بر بسته شدن واحدهای فروشگاهی بعد از  ساعت ۶ عصر اقدامی کاملا غیر کارشناسانه است چون اگر فروشگاه های ما فعال نباشند به تبع به تولید ما ضرر وارد می کند

وی ادامه داد: در حقیقت یک تولید کننده وقتی محصولی را تولید می کند نیازمند این است که کالای خود را در جایی به فروش برساند. با این تفاسیر در شرایطی که بعد از ظهرها اصولا اوج کار ما در فروشگاه های سطح شهر ما است تعطیلی واحدهای فروشگاهی برای تولید ما گران تمام می شود.

این فعال صنف کفاشان دست دوز کشور گفت: با این اقدام ستاد مبارزه با کرونا، بسیاری از صنوف دچار مشکل فروش می شوند و مشکلات اقتصادی بدتر از شب عید بر ما وارد می شود در حالی که قطعا این اقدام گره کار کرونا را نیز باز نمی کند!

بلاتکلیفی قیمت مواد اولیه، فعالان صنعت کفش را سرگردان کرده است
رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست دوز تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی و بلاتکلیفی وضعیت بازار ارز ما در بحث مواد اولیه به طور جدی دچار مشکل هستیم.

وی افزود: به عبارت دیگر فعالان بخش مواد اولیه صنعت کفش بلاتکلیف هستند و با نوسان ارز و در مورد قیمت اجناس خود سردر گم هستند که این امر باعث شده است به طور کلی سردرگمی عجیبی بر بازار کفش حاکم باشد.

شجری با بیان اینکه تقریبا بیش از ۳۰ قلم جنس در صنف ما مصرف می شود، تصریح کرد: برخی از این اجناس در داخل تولید می شود مثل چرم و چسب اما لازمه تولید مواد اولیه ای که ما در اختیار می گیریم این است که برخی موارد را از دیگر کشورهای وارد کنند تا در داخل بتوانند بهینه سازی کنند.

وی ادامه داد: برای برطرف کردن مشکل مواد اولیه به اتاق ایران و تهران و همچنین وزارت صمت ابلاغیه داده ایم و پیگیری آن شده ایم اما تا به امروز کاری انجام نشده است.

در حال حاضر بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد وحدهای صنفی ما به دلیل مشکلات مالی، نبود مواد اولیه و نبود بازار فروش نمی توانند فعالیت کنند 

صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری کفش دست دوز در سال ۹۸/ برگشت ارز صادراتی؛ مانع بزرگ صادرکنندگان کفش کشور
این فعال صنعت کفش کشور در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال چقدر کاهش تولید  داشته اید، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای صنفی ما نمی توانند  فعالیت کنند که عمدتا نیز به دلیل مشکلات مالی، نبود مواد اولیه و نبود بازار فروش است.

شجری در خصوص بازار خارجی کفش دست دوز نیز اظهار داشت: در حال حاضر یک تعدادی از شرکت های بزرگ ما که به اصطلاح کالاهای اکونومی (کفش با قیمت مناسب و رقابتی) دارند به صورت جزئی به کشورهایی مثل عراق و افغانستان که عمدتا خواهان این نوع محصولات ما هستند، کفش صادر می کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته تا پیش از این نیز صادرات آنچنانی نداشته ایم به طوری که بر اساس آمار موجود در سال ۹۸  چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون دلار صادرات  داشته ایم.

شچری گفت: علاوه بر این قانون برگشت ارز خود مانعی بزرگ برای صادرکنندگان ما شده است. در حالی که تا پیش از این صادرکنندگان غالبا مواد اولیه مورد نیاز را هم وارد می کردند اما با مطرح شدن بحث بازگشت ارز و لزوم تحویل ارز به سامانه نیما این روند مختل شده و تولیدکنندگان ما را نیز دچار چالش کرده است.

کد خبر: ۵۲٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha