۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
رفع مشکل اسکان ۱۱ هزار متقاضی قمی در شهر امیرکبیر/ کارگران ساختمانی؛ مسکن سازان بی مسکن
در شورای تأمین مسکن قم تأکید شد؛

رفع مشکل اسکان ۱۱ هزار متقاضی قمی در شهر امیرکبیر/ کارگران ساختمانی؛ مسکن سازان بی مسکن

قم- برای ۱۱ هزار نفر متقاضی قمی طرح اقدام ملی مسکن، در شهر جدید امیرکبیر در استان مرکزی جانمایی شده است، این در حالی است که در قم ظرفیت اسکان وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح اقدام ملی مسکن از طرح‌های ملی دولت تدبیر و امید است که برای مسکن دار شدن اقشار مختلف مردم از سال گذشته اجرایی شده است.

این طرح با اولویت شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها اجرا می‌شود و بر این اساس، خانه‌های طرح ملی برای تهران در شهرهای جدید پیرامونی نظیر پرند، پردیس و اندیشه و برای استان قم ۱۷ هکتار در منطقه پردیسان و برای ۱۱ هزار متقاضی قمی هم در شهر جدید امیرکبیر آن هم در ۷۰ کیلومتری اراک جانمایی شده است.

این در حالی است که جانمایی برای ۱۱ هزار متقاضی این طرح بحث‌ها و اعتراضاتی از سوی مردم و برخی رسانه‌ها به همراه داشت و مسئولان از عدم اطلاع از نحوه ثبت نام و جانمایی این شهر جدید خبر می‌دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در جلسه شورای تأمین مسکن استان که پیش از ظهر دوشنبه در استانداری قم برگزار شد، از نامه نگاری و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی استاندار و شخص خود با وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر و معاونان پرده برداشت و از بررسی مشکل در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تأکید بر جانمایی این واحدهای مسکونی در داخل استان و یا شهرهای اطراف قم دارد.

اما در این جلسه از نحوه تأمین زمین کارگران هم بحث و گفت‌وگو شد، رئیس انجمن کارگران ساختمانی قم خواستار تأمین زمین دولتی و ارائه تسهیلات برای کارگران ساختمانی کرده چرا که این قشر حکم مسکن سازان بی مسکنی دارند که برای افراد مختلف جامعه مسکن ساخته ولی خود سرپناهی ندارند.

مسئولان هیچ اطلاعی از ثبت نام ۱۱ هزار متقاضی قمی و جانمایی اسکان آن‌ها در شهر جدید امیرکبیر نداشتند لذا اکنون از سوی استاندار و شخص بنده طی مکاتبات صورت گرفته با وزیر راه و شهرسازی و هم چنین برخی معاونان این وزارتخانه مشکل در دست بررسی است

هیچ قمی در شهر جدید امیرکبیر اسکان داده نمی‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در حاشیه جلسه شورای تأمین مسکن استان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مسئولان هیچ اطلاعی از ثبت نام ۱۱ هزار متقاضی قمی و جانمایی اسکان آن‌ها در شهر جدید امیرکبیر نداشتند لذا اکنون از سوی استاندار و شخص بنده طی مکاتبات صورت گرفته با وزیر راه و شهرسازی و هم چنین برخی معاونان این وزارتخانه مشکل در دست بررسی است.

محسن بهشتی افزود: بسیاری از مردم بدون اطلاع از این موضوع که شهر امیرکبیر خارج از محدوده قم و جزو استان مرکزی است اقدام به ثبت نام کرده بودند؛ برای حل این مشکل نامه‌ای با امضای استاندار تنظیم و برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شد که در این نامه از وزارت راه و شهرسازی درخواست شد تا معادل ثبت نامی که در شهر امیر کبیر انجام شده و هم چنین تقاضاهایی که در قم داریم مجوز الحاق زمین به محدوده شهر داده شود.

درخواست‌هایی که در شهر امیرکبیر شده را قبول نداریم و این موضوع با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه شده است

وی با بیان اینکه ما درخواست‌هایی که در شهر امیرکبیر شده را قبول نداریم و این موضوع با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه شده است، افزود: پس از انجام جانمایی و مشخص شدن زمین برای الحاق، این موضوع باید در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب برسد و سپس به شورای عالی شهرسازی پیشنهاد شود.

به گفته معاون استاندار قم، تمامی نیازهای مسکن موجود در قم جمع‌بندی شده و کارشناسان نیز در حال ارزیابی چند قطعه زمین جهت الحاق به محدوده شهری قم می‌باشند و در همین راستا حدود یک ماه پیش ۶۳ هکتار زمین را به انتهای شهرک قدس الحاق کردیم.

بهره‌گیری از ظرفیت شهرهای اطراف شهر قم
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگاران بیان کرد: ما استفاده از ظرفیت‌های شهرهای اطراف قم را نیز مدنظر قرار دادیم از این رو درصددیم تا برخی از تقاضاها را به سمت شهرهای کوچک مانند کهک، دستجرد، جعفریه و سلفچگان که جمعیت کمتری دارند هدایت کنیم و مابقی نیازها را از طریق الحاق زمین به داخل شهر قم رفع کنیم

بهشتی تصریح کرد: هیچ مشکلی برای واگذاری زمین در قم وجود ندارد و قطعاً این ظرفیت را ایجاد می‌کنیم که تمام تقاضاها در داخل محدوده استان بویژه شهر قم تأمین شود.

لزوم پالایش کلی برای ۴۶ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به این که برای اجرای این طرح در قم اقدامات مهم و مطلوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: با توجه به جمع‌بندی صورت گرفته از میان جامعه کارگری، ایثارگران، کارکنان دولت و نیروهای مسلح و همچنین آحاد مردم قم ۴۶ هزار تقاضای مسکن در این استان وجود دارد هر چند در زمینه تأمین زمین مشکلی نداریم ولی باید در نخستین قدم این تعداد پالایش و در نهایت متقاضیان اصلی جمع بندی شود؛ ممکن است این تعداد کاهش یابند.

بهشتی عنوان کرد: قم جزو ۳ استان برتر در کشور در زمینه پیشرفت و سرعت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن است و ما در این زمینه جزو استان‌های پیشرو در اجرای این طرح هستیم.

در ادامه این جلسه معاون بازآفرینی و تأمین مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم هم گزارشی از نحوه اجرای طرح اقدام ملی مسکن ارائه کرد.

تأمین زمین برای کارگران مشکل‌زا است
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان قم هم در این جلسه با اشاره به تأمین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در اطراف شهرک‌های صنعتی برای کارگران، گفت: برای تأمین مسکن کارگران طبق ابلاغیه قرار است زمین‌هایی در کنار شهرک‌های صنعتی در نظر بگیریم؛ در این میان دو بحث را مد نظر داریم؛ بحث مسکن ۹۹ ساله که باید اجاره پرداخت تا قیمت زمین به صفر برسد یا این که فروش اقساطی ۸ ساله و با دو سال تنفس، ولی با توجه به این که زمین گران است برای این قشر مشکل‌زا است.

حسن صبوری افزود: کارگران جزو دهک ۲ و ۳ هستند، تأمین زمین برای این اقشار بسیار مشکل است هرچند ما طرح الحاق اراضی ۶۳ هکتاری هم داریم کار، کار ساده‌ای نیست و ما نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن جوانب کار قول تأمین مسکن دهیم.

افق ۵ ساله برای تکمیل واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اجرای طرح اقدام ملی مسکن روند رو به جلویی دارد و اراضی ۱۷ هکتاری پردیسان استعداد ساخت یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی را دارا می‌باشد.

صبوری افزود: قرار است این طرح در یک افق ۵ ساله‌ای تکمیل و واحدها واگذار شود؛ در استان قم سرعت کار بالاتر از دیگر استان‌ها است، مشکلی که وجود دارد اراضی و زمین گران است و باید کار کارشناسی انجام شود.

به گفته وی، در حال حاضر نیز آماده‌سازی طرح ملی مسکن آغاز شده است و پیشرفت فیزیکی خوبی را در برخی از پروژه‌ها به لحاظ آماده‌سازی شاهد هستیم برخی از پروژه نیز روند ساخت آن‌ها آغاز شده است.

تأکید بر مشارکت خیرین در مسکن کارگری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی قم در ادامه جلسه شورای تأمین مسکن استان قم گفت: توجه به اعطای مجوز برای اعطای تسهیلات و مشارکت خیرین برای تأمین مسکن کارگران باید مورد توجه قرار گیرد.

مصطفی کاویانی بیان کرد: برای تأمین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارگران پیگیری‌هایی از سوی معاونت این وزارتخانه و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مدیرکل فنی و امور عمرانی استانداری قم داشتیم تا مجوزی برای مشارکت خیرین و هم چنین اعطای تسهیلات برای تأمین مسکن کارگران صورت گیرد.

کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خود جزو آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند، این قشر در حالی که خود در تلاش برای سخت مسکن جامعه هستند کسی برای تأمین مسکن آن‌ها پیگیری نمی‌کند و خود در وضعیت اقتصادی کنونی هیچ سرپناهی ندارند

مسکن سازانی که خود سرپناهی ندارند
رئیس انجمن جامعه کارگران استان قم نیز با بیان این که کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خود جزو آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند، عنوان کرد: این قشر در حالی که خود در تلاش برای سخت مسکن جامعه هستند کسی برای تأمین مسکن آن‌ها پیگیری نمی‌کند و خود در وضعیت اقتصادی کنونی هیچ سرپناهی ندارند.

عباس شیری افزود: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران در جوار شهرک صنعتی در نظر گرفته شده است با توجه به این که ۳ جلسه برای پیگیری امر تأمین زمین این واحدها تشکیل شده تاکنون هیچ جوابی نگرفتیم.

به گفته وی، باید یک زمین ملی در اختیار ما قرار دهند ما قناعت داریم حتی اگر این زمین‌ها در اطراف قم باشند ما حاضریم تسهیلاتی در اختیار این قشر قرار داده تا مسکن ارزان قیمت در اختیار بگیرند چالش ما واگذاری زمین دولتی است در حالی که این اقشار در جریان بحران کرونا آسیب پذیر تر شدند.

گفتنی است؛ در این جلسه نحوه صدور پروانه ساخت و ساز برای واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی، اجرای زیرساخت‌های لازم از سوی سازمان‌های خدمات رسان و هم چنین پالایش متقاضیان اصلی طرح مصوباتی در دستور کار قرار گرفت.

کد خبر: ۵۲٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha