۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
بوی حسرت در گلفروشی‌های لرستان؛ بازار گل فروشان پژمرده شد
بازار گزارش می‌دهد؛

بوی حسرت در گلفروشی‌های لرستان؛ بازار گل فروشان پژمرده شد

لرستان- بازار گُل لرستان در این روزهای بحرانی کرونا و تعطیلی مراسم عروسی و عزا به خواب زمستانی رفت و به عقیده کارشناسان کاهش شدید مشتری و عرضه گل‌ها سبب شده تا کسبه گل فروش در این استان حتی از عهده مخارج روزمره‌شان نیز بر نیایند.

بازار؛ گروه استانها: یکی از مشاغل استان لرستان که در بحران کرونا آسیب‌های زیادی دید صنعت گل و گیاه بود. از آنجایی که برگزاری مجالس جشن و عزا در کشور ممنوع و محدود شده، تقاضا برای خرید گل نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است‌.

کرونا تولیدکنندگان گل را در شرایط سختی قرار داده چون نمی‌توان غنچه را از گل دادن بازداشت از طرفی امکان انبار گل برای مدت طولانی وجود ندارد در نتیجه گلخانه‌داران مجبور می‌شوند تولیدات خود را دور بیندازند که این کار از نظر اقتصادی برای آنها تبعات سنگینی دارد.

گل فروشی‌های سطح شهر هم که همیشه بیشترین فروش خود را در آستانه عید نوروز و در آغاز سال داشتند اما امسال کاملآ با رکود مواجه شدند و مشتری‌های خود را از دست دادند. تا امروز حدود ۱۰ ماه از شروع کرونا می‌گذرد و بازار گل لرستان همچنان تعریفی ندارد.

تاثیر کرونا بر مدرن‌ترین گلخانه غرب کشور
یک گلخانه‌دار لرستان به خبرنگار بازار، گفت: ما در مجموعه خود برای ۶۰ نفر اشتغالزایی کرده بودیم و سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز تولید می‌کردیم  اما کرونا شرایطی را برای ما رقم زد که ناچار شدیم هر روز پنج هزار شاخه گل را دور بیاندازیم و با این کار، روزانه ۱۰ میلیون تومان ضرر می‌کردیم ضمن اینکه کارگران مجموعه ما هم خانه‌نشین شده بودند.

سجاد میری عنوان کرد: یکی از راهکارهایی که برای نجات کسب و کار خود در پیش گرفتیم این بود که گل‌های شاخه بریده را به بوته ریشه‌دار کردیم تا از تلف شدن گل‌ها جلوگیری کنیم و خوشبختانه با این کار جلوی ضرر و زیان ما گرفته شد ولی تا زمانیکه کرونا پابرجاست نمی‌توانیم به روال عادی برگردیم.

۸۰ درصد درآمد گلفروشان به برگزاری مراسم جشن و عزا وابسته است
یک فروشنده گل دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: متأسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا ۸۰ درصد مراسمات جشن و شادی تعطیل شد و هیچ سفارشی برای گل، تزیین ماشین و یا دسته گل نداشتیم همچنین باید گفت در حال حاضر مهمانی‌ها خلاصه شده و مراسم عزاداری به گونه‌ای شده که به نظر بنده گل نخرند بهتر است چون اگر گل بخرند به تبع باید مراسم بگیرند و این سبب تجمع مردم و انتشار ویروس می‌شود.

متأسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا ۸۰ درصد مراسمات جشن و شادی تعطیل شد و هیچ سفارشی برای گل، تزیین ماشین و یا دسته گل نداشتیم

حسین سیفی عنوان کرد: بازار گل فروشی از اسفندماه همزمان با شروع کرونا ضعیف شد که در این حین دولت قول‌هایی برای پرداخت تسهیلات داد ولی آنقدر شرایط آن دشوار است که امکان دریافت آن برای بسیاری از افراد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرط دولت برای پرداخت تسهیلات این است که کارگر بیمه شده داشته باشیم درحالیکه در شغل گلفروشی، اکثراً صاحب مغازه‌اند و کسی کارگری ندارد که بخواهد آن را بیمه کند، ابراز کرد:  من چون صاحب مغازه هستم و به تنهایی در این گلفروشی کار می‌کنم، کارگری ندارم و فقط خودم بیمه هستم در نتیجه هیچ تسهیلاتی به ما تعلق نمی‌گیرد. وقتی جنسی در مغازه فروش می‌رود و موجودی آن به اتمام می‌رسد سپس برای خرید مجدد آن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که قیمت آن بالاتر رفته است.

حمایت‌های دولتی در حد حرف و شعار بود
این فروشنده گل با بیان اینکه حمایت‌های دولت فقط در حد شعار است، گفت: با افزایش نرخ ارز، قیمت گلهای مصنوعی که همگی وارداتی هستند حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بالا رفته است و قیمت گلهای طبیعی نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

سیفی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم این افزایش قیمت را با مشتری حساب کنیم چون قدرت خرید مردم پایین است به همین دلیل مجبور هستیم با پایین‌ترین سود، فروش داشته باشیم که این هم به ضرر ما است، ابراز داشت: متاسفانه با افزایش قیمت دلار، نرخ همه کالاها در کشور افزایش پیدا می‌کند، چرا باید قیمت گل طبیعی‌ای که در داخل تولید شده با افزایش نرخ ارز بالا برود. فروش ما نسبت به سالهای گذشته حداقل یک سوم شده ولی علیرغم افزایش قیمتها و کاهش فروشی که داشته‌ایم، نمی‌شود کار و کاسبی را تعطیل کنیم.

خسارت ها زیاد است
رئیس اتحادیه گل فروشان لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار  با بیان اینکه هر کسی از جانب خود برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اما خسارت هایی که بر صنف گل‌فروشان وارد شد خیلی زیاد بوده است، گفت: بیشترین درآمد و فروش آنها در اوایل سال بود که امسال به دلیل ویروس کرونا تمام کسبه در ایام عید بسته بودند.

حسین شعبان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد درآمد گلفروشان به مجالس جشن یا مراسمات عزاداری وابسته است اما با توجه به محدودیت و ممنوعیت برگزاری این مراسم‌ها، بازار گلفروشان هم کساد شده است، افزود: خواسته صنف گلفروشان این است که دولت تدابیر بهتری بیاندیشد و نرخ تورم را کنترل کند، از طرفی با توجه به وارداتی بودن بیشتر گل‌های مصنوعی، بالا رفتن دلار، قیمت آنها را به شدت افزایش داده است لذا گلفروشان از یک طرف به دلیل نبودن بازار کار آسیب دیده‌اند و از طرف دیگر بالا رفتن اجاره‌بهای مغازه‌ها آنها را تحت فشار قرار داده است.

با افزایش نرخ ارز، قیمت گلهای مصنوعی که همگی وارداتی هستند حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بالا رفته است و قیمت گلهای طبیعی نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است

گل فروشان بازار خود را از دست داده‌اند
با توجه به اینکه گل یک کالای لوکس محسوب می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها ضرورتی برای خرید آن نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند در این اوضاع نابسامان اقتصادی به نیازهای اساسی‌تر خود بپردازند و این یعنی بازار گل تا زمانیکه کرونا ریشه کن نشده به روزهای اوج خود باز نخواهد گشت.

حمایت دولت از بخش خصوصی هم که فقط در یک وام کرونایی ۱۶ میلیون تومانی خلاصه شده که آن هم در مقابل ضرر اصناف و بازاریان، رقم ناچیزی است ولی برای اخذ همین وام هم شرایط سخت گیرانه‌ای وضع شده به طوریکه بسیاری از کسبه‌ها و بازاریان از دریافت آن بازمانده یا منصرف شده‌اند بنابراین دولت باید حمایت‌های قابل قبول و سنجیده‌تری از بخش خصوصی داشته باشد تا اشتغال استان با تهدید مواجه نشود.

کارشناس فضای سبز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در حال حاضر تأمین بذر یا نشای با کیفیتی که قبلاً از خارج تهیه می‌شد برای تولیدکنندگان گل و گیاه مشکل است در نتیجه مجبورند این بذرها را از سایر استان‌ها بگیرند که کیفیت آن کمتر است. گونه‌های درختی کیفیت خوبی دارند ولی قیمت آن‌ برای مصرف کننده بالاتر رفته و دلیل این افزایش قیمت هم بحث نگهداری، کود دهی، آبدهی، زمان‌بر بودن و تورم است.

شیرین بهادر عنوان کرد: افزایش قیمت گل‌های مصنوعی هم بیشتر به دلیل متریال آنها است چون اکثرا از فوم و پارچه تهیه می‌شوند که قیمت همه آنها بالا رفته است.راهکار مناسب برای کاهش قیمت گل بیشتر بحث واردات است تا تولید کنندگان بتوانند بذر و مواد اولیه موردنیاز خود را وارد کنند نه اینکه از چند واسطه با هزینه‌های گزاف آن هم بذرهای تاریخ مصرف کننده بگیرند.

تحریم و افزایش قیمت دلار سبب ورشکستگی تولیدکنندگان شد
رئیس اتاق اصناف لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا یک سری محدودیت‌های صنفی اعمال شد و از فعالیت تالارها و مراسم جشن جلوگیری به عمل آمد در نتیجه تولیدکنندگان گل که بازار خود را از دست داده بودند مجبور شدند میلیاردها گل را دور بیاندازند و از این جهت ضرر زیادی به آنها وارد شد.

منوچهر اسبکوه با بیان اینکه ویروس کرونا به نوعی فعالان بازار گل را از گردونه خارج کرد، عنوان کرد: تعداد تولیدکنندگان گل به طور چشمگیری کاهش داشته به طور مثال اگر قبلاً ۱۰۰ تولید کننده داشتیم حالا تعداد آنها به دو تا سه نفر رسیده است.

با شیوع ویروس کرونا یک سری محدودیت‌های صنفی اعمال شد و از فعالیت تالارها و مراسم جشن جلوگیری به عمل آمد در نتیجه تولیدکنندگان گل که بازار خود را از دست داده بودند مجبور شدند میلیاردها گل را دور بیاندازند

وی عنوان کرد: علاوه بر کرونا، افزایش قیمت ناشی از تحریم و بالا رفتن دلار هم سبب ورشکستگی تولیدکنندگان شده؛ در گل‌های مصنوعی قیمت مواد اولیه‌ای که وارداتی بوده بالا رفته و در بحث گل‌های طبیعی هم تمام مراحل پرورش گل از خاک، بذر و سموم تا فرایند نگهداری گل، افزایش قیمت داشته است.

تعطیلی ۳۹۸ واحد تولیدی گل
رئیس اتاق اصناف لرستان با بیان اینکه قیمت گل در لرستان نسبت به استانهای دیگر ارزانتر است، تصریح کرد: ۳۹۸ تولید کننده گل لاله در استان داشتیم که در حال حاضر فقط دو نفر از آنها کار تولید را انجام می‌دهد؛ گل‌های «لاله» و «رز» بالاترین قیمت را دارند چون این دو گل در مراسمات شادی وعزاداری‌ها کاربرد زیادی دارند.

اسبکوه در رابطه با تسهیلات کرونا، خاطرنشان کرد: فعلا تسهیلاتی به صنف گل فروشان داده نشده است درحالیکه قیمت «اسفنج» یا «سلفون» از ۱۵هزار تومان به ۱۱۰هزار تومان رسیده و قیمت «روبان» و تمام وسایلی که در بحث گل به کار می‌رود هم افزایش داشته است. گل چون بسیار لطیف است و باید حتماً کولر گازی روشن باشد تا پژمرده نشود بنابراین گلفروشان هزینه برق زیادی را باید بپردازند.

وی با بیان اینکه تولید گل در استان به دست دو الی سه نفر افتاده و می‌توان گفت انحصاری شده، افزود: با وام‌های شش تا ۱۲میلیون تومانی مشکل تولیدکنندگان و گلفروشانی که در این مدت متضرر شده‌اند برطرف نمی‌شود.اگر در مواردی مثل مالیات، ضامن‌، درصد معوقه‌ها و بیمه کارگران معافیتی اعمال شود آن زمان می‌توان گفت حمایتی صورت گرفته وگرنه وام‎های کرونایی افاقه نمی‌کند. مگر یک واحد صنفی گل فروش چقدر درآمد دارد که بخواهد پنج میلیون تومان اجاره و یک تومان پول برق بدهد ضمن اینکه تمام هزینه‌ها فقط در این دو مورد خلاصه نمی‌شود و باید دستمزد کارگران و ده‌ها هزینه یگر را هم بپردازند.

به گزارش خبرنگار بازار، مشکلات این روزهای گل فروشان مشت نمونه خروار از اقتصاد حاکم بر اصناف لرستان است حال باید دید در این شرایط مسئولان چه تدبیری برای کاهش مشکلات و دغدغه این کاسبان خواهند اندیشید.

کد خبر: ۵۲٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha