۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
کشاورزان تایبادی زعفران‌های خود را دفن کردند؛ پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم صادراتی
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزان تایبادی زعفران‌های خود را دفن کردند؛ پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم صادراتی

تایباد- متأسفانه درحالی‌که این روزها در حاشیه تمامی جاده‌های منتهی به مشهد مقدس سفره‌های پر از گل زعفران گسترانیده شده و این گل بنفش‌رنگ و بوی تازه‌ای به اقتصاد این استان بخشیده اما زعفران کاران تایبادی درست در میانه فصل برداشت با تراکتور به جان مزارع زعفران افتاده و دسترنج خود را دفن کردند!

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش میزان برداشت محصول زعفران در شهرستان تایباد و از طرفی کاهش قیمت گل و جولان دلالان موجب شد تا تعدادی از زعفران کاران بخش میان ولایت شهرستان تایباد اراضی زیر کشت زعفران خود را با تراکتور شخم زده و عطای طلای سرخ را به لقایش ببخشند.

شهرستان تایباد با افزون بر ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار زیر کشت زعفران یکی از قطب‌های تولید این محصول در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که با روند کنونی و عدم تمایل کشاورزان زعفران کار این منطقه به برداشت این محصول، امسال تولید زعفران در این شهرستان کاهش پیدا خواهد کرد.

بنا بر آمار سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته این شهرستان افزون بر ۲۵ تن زعفران خشک تولید داشت که امسال به دلایل مختلف ازجمله کاهش قیمت گل، افزایش قیمت آب چاه موتورها،  گرانی کارگر برای پر کردن گل‌های زعفران و از طرفی عدم افزایش قیمت زعفران نسبت به سال گذشته بسیاری از زعفران کاران را با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار تعدادی از زعفران کاران تربت حیدریه نیز در اقدامی مشابه به دلیل عدم صرفه اقتصادی در برداشت زعفران و هم چنین با هدف اعتراض به قیمت پائین زعفران نسبت به رها سازی گوسفندان در مزارع زعفران اقدام کردند تا دسترنج آن به جای حضور در بازار های جهانی خوراک دام ها شود!

سود زعفران به صفر رسید
کشاورزان تایبادی که از ابتدای فصل برداشت باقیمت خرید گل آن‌هم باقیمت اندک مشکل داشتند حالا دیگر برداشت محصول برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته به قول آن‌ها سود آن به صفر رسیده است!

ابراهیم جامی یکی از زعفران کاران معترض در همین رابطه به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای فصل برداشت قیمت گل برداشت‌شده در این شهرستان از کیلویی ۶۰ هزار تومان فراتر نرفت این در حالی است که سال گذشته نیز قیمت گل به همین میزان  و حتی بیشتر بود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر قیمت گل به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده است بیان کرد: این در حالی است که دستمزد پاک کردن یک کیلو گل زعفران توسط کارگران هم کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است لذا کشاورز باید پول فروش محصول را بابت دستمزد پر کردن گل ها به کارگران تقدیم کند!

این تولید کننده بابیان اینکه امسال قیمت آب چاه موتورها افزایش داست و از طرفی قیمت گل پرکن‌ها هم افزایش دو برابری داشت افزود: این در حالی است که قیمت گل زعفران در کمال ناباوری به نصف سال قبل کاهش داشت.

جامی بابیان این‌که سال گذشته کیلویی ۱۰ هزار تومان گل زعفران را پر می‌کردیم عنوان کرد: این در حالی است که این قیمت به سه برابر افزایش‌یافته است.

این کشاورز تایبادی بابیان اینکه سال گذشته دولت برای حمایت از کشاورزان محصول ما را تضمینی خریداری کرد نیز اذعان کرد: همین موضوع موجب ایجاد دردسر تازه‌ای شد تا  آنجا که یک سال به دنبال پول خود دویدیم تا بتوانیم آن را به اقساط نقد کنیم.

وی بیان کرد: کشاورزان حق‌دارند که محصول خود را شخم زده و از بین ببرند چون حمایتی در کار نیست.

خسارت یک‌میلیاردی
شخم زدن محصول برداشت‌نشده زعفران در اراضی کشاورزی تایباد اگرچه بنا بر گفته برخی از مسئولان نمایشی، تخریب رسانه ای و یا برای ایجاد حساسیت نامگذاری می شود اما بنا بر اظهارات کارشناسان جهاد کشاورزی تایباد خسارت به‌جای مانده از تخریب کشتزارهای زعفران تایباد افزون بر یک میلیارد ریال برآورد شده است.

گفتنی است کشاورزان بخش میان ولایت این شهرستان طی چند روز اخیر بیش از یک و نیم هکتار زمین زیر کشت این محصول را تخریب کردند و چه‌بسا این روند در طی روزهای پیش رو ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بازار بسیاری از کشاورزان اعلام کرده‌اند زمین‌های خود را به کاشت گندم و جو اختصاص خواهند داد.

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم صادراتی
به گزارش بازار در همین حال با توجه به اینکه قیمت پائین زعفران در بسیاری از مناطق این استان صدای زعفران کاران را درآورده است لذا نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن گلایه شدید در مدیریت کشت و برداشت محصول استراتژی زعفران، تشکیل کنسرسیوم صادراتی و تنظیم طرح و آئین‌نامه صادراتی ویژه زعفران را پیشنهاد کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود کنسرسیوم صادراتی زعفران با محوریت بازار سرمایه در قالب بورس و مشارکت فعال وزارتخانه‌های مسئول باهدف تنظیم طرح و آیین‌نامه صادراتی اختصاصی این محصول منحصربه‌فرد ایران تشکیل گردد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری افزود: زعفران یکی از محصولات اساسی و مهم و دارای مزیت صادراتی در بخش کشاورزی کشور به‌ویژه خراسان بزرگ می‌باشد به‌طوری‌که این منطقه با سطح زیر کشت ۱۲۰ هزار هکتار، بیش از ۴۵۰ تن زعفران خشک در سال تولید می‌کند.

وی ادامه داد: معیشت بالغ‌بر ۲۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار به‌طور مستقیم به زعفران وابسته است و با توجه به‌ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و کاهش مهاجرت روستائیان، لازم است به‌منظور بازاریابی موفقیت‌آمیز، تولیدکنندگان زعفران و صنایع بسته‌بندی (صنعتگران) بتوانند محصولات خود را مطابق کمیت و کیفیت، طرح، قیمت، و زمان‌بندی مورد درخواست خریدار عرضه کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: از طرفی بازاریابی برای اغلب تولیدکنندگان خرد زعفران و صنایع بسته‌بندی که اغلب در مناطق روستایی و به‌دوراز مراکز تجاری به سر می‌برند کار آسانی نیست و در حال حاضر به دلیل عدم سازماندهی مناسب و رقابت ناسالم توسط صادرکنندگان در خارج از کشور و ضعف بسته‌بندی مطابق سلیقه و فرهنگ مردم کشورهای هدف صادراتی و تلاش تجار افغانستانی دربرند سازی زعفران به نام خود، نگرانی‌هایی در خصوص این محصول ارزآور به وجود آمده است.

معیشت بالغ‌بر ۲۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار به‌طور مستقیم به زعفران وابسته است و با توجه به‌ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و کاهش مهاجرت روستائیان، لازم است به‌منظور بازاریابی موفقیت‌آمیز، تولیدکنندگان زعفران و صنایع بسته‌بندی (صنعتگران) بتوانند محصولات خود را مطابق کمیت و کیفیت، طرح، قیمت، و زمان‌بندی مورد درخواست خریدار عرضه کنند

وی افزود: باید با مدیریت صحیح و هدایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران به‌صورت اختصاصی در قالب بازار سرمایه (بورس) دسترسی به بازارهای جهانی یا کشورهای هدف صادراتی فراهم گردد اما به دلیل نبود قوانین و سازوکارهای مناسب در تولید و صادرات زعفران، در آینده نزدیک شاهد صدمات بسیار به تجارت این محصول مهم خواهیم بود.  

پژمان فر در این نامه مهم‌ترین موانع صادرات زعفران را نبود صنایع عصاره گیری زعفران، ضعیف بودن مکانیزاسیون در برداشت و تمیز کردن گل این گیاه و افزایش هزینه حمل‌ونقل زعفران و بسته‌بندی آن عنوان کرد و ادامه داد:  وجود انحصار خرید بازارهای طرف تجاری ایران، فروش فله‌ای این محصول ارزشمند، بسته‌بندی نامناسب، عدم تبلیغات کافی برای معرفی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران، کم‌توجهی به ایجاد برند صادراتی زعفران ایران ازجمله مشکلات برای رونق تجارت این محصول مهم است.

وی به نداشتن آگاهی از قوانین و مقررات حاکم بر بازارهای هدف در این حوزه اشاره و بیان کرد: تقلب‌هایی که برخی از واسطه‌ها حین خریدوفروش انجام می‌دهند و عدم حضور مؤثر  اداره استاندارد و برخوردهای قانونی بازدارنده برای موارد مربوط به تولید زعفران تقلبی از دیگر مشکلات پیش روی تجارت زعفران است.

این نماینده مجلس گفت: شایسته است کنسرسیوم صادراتی با مشارکت فعال وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان استاندارد ملی نسبت به تنظیم طرح و آیین‌نامه صادراتی اختصاصی این محصول استراتژیک اقدام کنند.

کد خبر: ۵۲٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha