۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
مصوبه‌ای به ضرر بازاریان بوشهر، کسبه نگران دخل و خرجشان هستند
گزارش بازار؛

مصوبه‌ای به ضرر بازاریان بوشهر، کسبه نگران دخل و خرجشان هستند

بوشهر- ستاد مقابله با کرونا در مصوبه‌ای اعلام کرده که اصناف در برخی از شهرها از جمله بوشهر و برازجان باید از ساعت ۱۸ تعطیل شوند و این درحالی است که زمان اصلی فروش در بوشهر هنگام غروب و شب است.

عبدالرضا رضایی، بازار؛ طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش شیوع کرونا و افراد بستری در بیمارستان‌ها هستیم که متعاقب آن تعداد فوتی‌های کرونا نیز به روزانه بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است.

در همین راستا ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به ایجاد برخی محدودیت‌ها از جمله منع سفر و محدودیت عبور و مرور کرده است که این گزینه هم نتوانست مانع از گسترش شیوع این ویروس شود.

اخیرا ستاد ملی مقابله با کرونا در مصوبه‌ای اعلام کرده است که اصناف در برخی از شهرها از جمله بوشهر و  برازجان باید از ساعت ۱۸ تعطیل شوند تا شاید بتوان با جلوگیری از ازدحام، شیوع ویروس را متوقف کرد.

در بسیاری از شهرها بازار از صبح تا شب یک سره کار می‌کند ولی در شهرهایی مثل بوشهر و برازجان به خاطر وضعیت خاص آب و هوایی، بخش عمده فروش بازاریان غروب و شب است.

تعطیلی مشاغل در بوشهر و برازجان
استاندار بوشهر روز گذشته در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ بعد از ساعت ۱۸ در شهرهای بوشهر و برازجان عملیاتی می‌شود.

عبدالکریم گراوند به محدودیت‌های این مصوبه برای بازاریان اشاره کرد و افزود: مشاغل گروه‌های فوق پس از ساعت ۱۸ اجازه فعالیت ندارند.

مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی بازار از ساعت ۱۸ امروز(سه‌شنبه) آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت؛ موضوعی که نگرانی بازاریان را در پی داشته است.

نگرانی بازاریان از مصوبه ستاد کرونا
یکی از بازاریان بوشهری به خبرنگار بازار گفت: بازاریان از اولین گروه‌هایی بودند که از زمان شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته کسب و کار خود را تعطیل کردند تا سلامت مردم تحت تاثیر قرار نگیرد.

آرش عرب‌زاده اضافه کرد: بازاریان ماه‌ها از سود خود گذشتند و در این شرایط سخت با گروه‌های مقابله با کرونا همکاری کردند؛ هر چند دولت نیز وعده‌هایی برای حمایت از آنها داد ولی عملی نشد.

شرایط بوشهر با دیگر نقاط کشور متفاوت است و ساعت ۱۸ زمان اوج فروش بازاریان است و تعطیلی فروشگاه‌ها در این ساعت به معنای از دست دادن بخش عمده فروش است

وی اظهار کرد: حالا ستاد مقابله با کرونا مصوبه‌ای را گذرانده که بازار تا غروب قادر به فعالیت خواهد بود و این مصوبه بخش عمده فروش بازاریان را کم خواهد کرد.

این فعال اقتصادی بوشهر ادامه داد: شرایط بوشهر با دیگر نقاط کشور متفاوت است و ساعت ۱۸ زمان اوج فروش بازاریان است و تعطیلی فروشگاه‌ها در این ساعت به معنای از دست دادن بخش عمده فروش است.

شرایط بوشهر متفاوت است
یکی دیگر از بازاریان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: تصمیم‌گیری در مورد فعالیت بازار نباید به صورت سراسری باشد چرا که ساعت کاری بازار در شهرهای مختلف متفاوت است و نباید همه مانند هم باشند.

امیر ملایی اضافه کرد: فروش بازار بوشهر و برازجان در نوبت صبح که حدود سه تا چهار ساعت فعال است، بسیار کم بوده و بخش عمده فروش این بازارها مربوط به نوبت عصر است.

وی ادامه داد: بیشترین فروش ما مربوط به بعد از ساعت ۱۸ است که مردم وارد بازار می‌شوند و تعطیلی بازار در این ساعت می‌تواند حدود ۷۰ درصد از فروش روزانه ما را کاهش دهد.

اجاره مغازه را از کجا بیاوریم
یکی دیگر از مغازه‌داران بوشهری به خبرنگار بازار گفت: ما ماهانه سه تا چهار میلیون تومان هزینه اجاره مغازه می‌دهیم و دو کارگر هم داریم که باید حقوق آنها را هم بدهیم؛ با این شرایط وقتی یک ماه تعطیل شویم، هزینه‌های خود را از کجا بیاوریم.

ماهانه سه تا چهار میلیون تومان هزینه اجاره مغازه می‌دهیم و دو کارگر هم داریم که باید حقوق آنها را هم بدهیم؛ با این شرایط وقتی یک ماه تعطیل شویم، هزینه‌های خود را از کجا بیاوریم

وی اضافه کرد: در حالی که گرانی‌ها باعث کاهش فروش بازار شده است و بسیاری از کسبه در دخل و خرج خود مانده‌اند، این مصوبه می‌تواند مشکلات بیشتری را برای بازاریان بوشهر ایجاد کند.

اجرای مصوبه ستاد کرونا از سه‌شنبه
رئیس اتاق اصناف بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد کرونا، از سه‌شنبه بیستم آبان‌ماه به مدت یک ماه فعالیت صنوف از ساعت ۱۸ در برخی از شهرهای کشور تعطیل خواهد شد.

مصطفی گراشی با اشاره به اینکه دو شهر استان یعنی بوشهر و برازجان مشمول این مصوبه می‌شوند، تصریح کرد: انتظار اصناف در بوشهر و برازجان این بود که تفاوت‌هایی بین این شهرها و دیگر شهرها قائل شوند.

وی تاکید کرد: شرایط کار بازار در استان بوشهر با دیگر نقاط کشور تفاوت دارد و با توجه به اینکه بازار در این شهرها به صورت یک‌سره کار نمی‌کند، تعطیلی در ساعت ۱۸ باعث مشکلاتی برای بازاریان می‌شود.

پایبندی بازاریان به قانون
رئیس اتاق اصناف بوشهر با بیان اینکه بخش عمده فروش در بازار استان بوشهر مربوط به عصر و شب است، اضافه کرد: بسیاری از اصناف خواستار تجدید نظر در این مصوبه شده‌اند که این موضوع را به صورت قانونی دنبال می‌کنیم.

گراشی با اشاره به پایبندی بازاریان بوشهر به قانون، افزود: واحدهای صنفی بوشهر در عین حال که خواستار تجدید نظر هستند ولی به قانون و مصوبات پایبند هستند و این مصوبه را اجرا می‌کنند.

بازرسان در این مدت بر فعالیت بازار نظارت خواهند کرد و برخورد قانونی با صنوفی که این موضوع را رعایت نکنند انجام می شود

وی از انجام نظارت بر بازار خبر داد و بیان کرد: بازرسان در این مدت بر فعالیت بازار نظارت خواهند کرد و برخورد قانونی با صنوفی که این موضوع را رعایت نکنند انجام می شود.

بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، فعالیت مشاغل و اصناف گروهای ۲، ۳ و ۴ از صبح تا ساعت ۱۸ خواهد بود و مشاغل نانوایی، قصابی، سوپر مارکت، مرغ فروشی و میوه و تره بار از این طرح مستثنی هستند.

این مصوبه شرایط را برای بازاریان در شهرهای بوشهر و برازجان سخت می‌کند ولی اصناف همچون گذشته به قانون پایبند خواهند بود.

کد خبر: ۵۲٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha