۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
رد پای دلال‌بازی در گرانی گوشت دیده می‌شود؛ مردم خسته از جدال با گرانی
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

رد پای دلال‌بازی در گرانی گوشت دیده می‌شود؛ مردم خسته از جدال با گرانی

گرگان- این بار گرانی به بازار گوشت قرمز رسیده است، مردم از جدال با قیمت‌ها خسته‌اند و تولیدکنندگان، فروشندگان و کارشناسان، دلال بازی در بازار نهاده‌های دامی و میادین دام زنده را عامل گرانی‌های اخیر می‌دانند.

زهرا بهرامی؛ بازار: گلستان یکی از قطب‌های اصلی تولید گوشت قرمز در کشور است و میدان دام گنبدکاووس یکی از بازارهای اصلی است که قیمت گوشت قرمز در کشور را تعیین می‌کند.

درآمد سرانه مردم گلستان از میانگین کشوری پائین‌تر بوده و گلستان در این رتبه بندی از استان‌های آخر جدولی است؛ این روزها گرانی به بازار گوشت قرمز رسیده و مردم استان خسته از جدال با گرانی هستند.

کارشناسان و تولیدکنندگان هرچند شرایط فعلی را متاثر از کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و قاچاق دام زنده به ویژه به عراق می‌دانند اما معتقدند ریشه گرانی‌های اخیر را باید در دلال بازی و عدم نظارت کافی بر بازار جستجو کرد.

حذف گوشت قرمز از زنجیره غذایی
یکی از شهروندان گلستانی در خصوص گرانی‌های اخیر به ویژه گرانی گوشت قرمز به خبرنگار بازار اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی در قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز بوده‌ایم.

رضا صیادی افزود: با توجه به گرانی‌های اخیر و کاهش درآمدها به دلیل شیوع کرونا و شرایط اقتصادی در استان گوشت هم از سفره هم‌استانی‌ها پر کشیده است.

وی ادامه داد: گرانی‌های اخیر منطقی نیست و افزایش قیمت دلار بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات مختلف در استان شده است.

صیادی با بیان اینکه بین صحبت‌های مسئولان و واقعیت‌های بازار تناقض‌های بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: تولید کنندگان کمبود نهاده‌های دامی و گرانی آن را دلیل افزایش قیمت در روزهای اخیر می‌دانند در حالی که مسئولان اعلام می‌کنند نهاده‌های دامی به اندازه کافی با ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد.

این روزها گوشت گوسفند با افزایش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی و گوشت گوساله ۴۰ هزار تومان افزایش داشته و به زودی شاهد حذف گوشت قرمز از زنجیره غذایی اکثر خانواده‌ها خواهیم بود

وی با تأکید بر اینکه افزایش اخیر منطقی نیست و با درآمد مردم استان همخوانی ندارد، توضیح داد: این روزها گوشت گوسفند با افزایش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی و گوشت گوساله ۴۰ هزار تومان افزایش داشته و به زودی شاهد حذف گوشت قرمز از زنجیره غذایی اکثر خانواده‌ها خواهیم بود.

نهاده‌های مورد نیاز تأمین می‌شود
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان با اشاره به اینکه استان دارای چهار میلیون واحد دامی سبک و سنگین  است، به خبرنگار بازار اظهار کرد:  گلستان دارای یک میلیون و ۸۵۰ هزار راس دام سبک و ۳۴۶ هزار راس دام سنگین است.

عبدالغفار تخله با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود، گفت: قیمت گوشت قرمز به بهانه گرانی نهاده‌های دامی افزایش یافته اما تلاش کردیم نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان را به موقع تأمین کنیم.

وی با این توضیح که نهاده‌های مورد نیاز تأمین می‌شود به جزییات بیشتر تولید گوشت قرمز استان هم اشاره و بیان کرد: بیشترین تولید دام سنگین استان مربوط به تولید و پرورش گاو  است و هم‌اکنون دو هزار راس گاومیش و هشت هزار نفر شتر در واحدهای دامی استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان یادآور شد: سال گذشته در استان ۲۹ هزار و ۴۵۰ تن گوشت قرمز تولید شد که نسبت به سال ماقبل آن ۳.۵ درصد افزایش داشته است.

تخله با اشاره به اینکه تولید گوشت قرمز دام سبک استان طی ۱۰ سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است، توضیح داد: بخشی از گوشت تولید شده در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود.

گوشت گوسفند خریدار ندارد
رئیس اتحادیه قصابان گلستان هم افزایش صادرات و قاچاق گوسفند و گاو از کشور را عامل بالا رفتن قیمت گوشت قرمز در بازار دانست و به خبرنگار بازار گفت: قیمت گوشت گوساله در هفته‌های اخیر از ۸۰ هزار تومان در بازار گلستان به ۱۱۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوسفند از ۹۵ هزار تومان به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسید.

علی اصلانی توضیح داد: قیمت دام زنده سنگین در هفته‌های اخیر از ۲۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان و قیمت دام سبک از ۴۰ هزار تومان به ۵۷ هزار تومان رسید.

به عنوان یک تولیدکننده و یک فروشنده محصول اعلام می‌کنم قیمت منطقی هر کیلوگرم دام زنده گوسفند ۳۸ هزار تومان و دام زنده گاو ۴۵ هزار تومان است اما هم‌اکنون به دلیل دلال بازی در بازار گلستان دام زنده با قیمت‌های غیر منطقی در بازار عرضه می‌شود

وی با بیان اینکه عامل اصلی گرانی‌های اخیر افزایش صادرات و قاچاق دام است، ادامه داد: به عنوان یک تولیدکننده و یک فروشنده محصول اعلام می‌کنم قیمت منطقی هر کیلوگرم دام زنده گوسفند ۳۸ هزار تومان و دام زنده گاو ۴۵ هزار تومان است اما هم‌اکنون به دلیل دلال بازی در بازار گلستان دام زنده با قیمت‌های غیر منطقی عرضه می‌شود.

این تولیدکننده گلستانی با اشاره به اینکه با این افزایش قیمت‌ها گوشت گوسفند در بازار گلستان خریدار ندارد، اضافه کرد: میدان دام گنبدکاووس یکی از میادین اصلی کشور در تعیین قیمت گوشت در بازار است و آن هم هم‌اکنون در قبضه دلالان است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار در قبضه چند دلال است که حتی پای‌شان به بازار دام باز نشده است؛ این دلالان با واریز پول به قیمت بالاتر از بازار، محصول تولیدی را از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند و در این شرایط نمی‌توان به تغییر وضعیت بازار امید داشت.

تولیدکنندگان با کمبود نهاده مواجه‌اند
اصلانی با اشاره به اینکه گوشت گوساله هنوز در بازار خریدار دارد اما به پائین‌ترین حد رسیده است، گفت: در شرایط فعلی نگران تولید نیستیم چراکه در هر صورت تولید انجام می‌شود اما گرانی محصول به نفع هیچ کس (نه تولید کننده و نه مصرف کننده) نیست.

وی توضیح داد: در ۵۰ روزه گذشته تولیدکنندگان با کمبود نهاده‌های دامی مواجه هستند و نهاده به میزان کافی به دست تولیدکننده نمی‌رسد؛ به عنوان نمونه به من تولید کننده که دامدار نیمه صنعتی  و رئیس اتحادیه هستم و ۳۰ راس گاو و ۱۰۰ راس گوسفند پرورش می‌دهم حدود یک تن نهاده تحویل شده است در شرایطی که این میزان نیاز یک هفته این تعداد دام است.

این تولیدکننده گلستانی با اشاره به اینکه تولید با تأمین نهاده از بازار آزاد توجیه اقتصادی ندارد، بیان کرد: هم‌اکنون تولیدکننده مجبور است سبوس را به قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان و جو را به قیمت پنج هزار تومان در بازار آزاد تهیه کند در شرایطی که چند ماه قبل محصول تولیدی مزارع کشاورزان گلستانی به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان تحویل کارخانجات شد.

به گفته وی قیمت ۱۴ هزار تومانی نهاده‌های دامی منطقی نیست و حاصل دلال بازی و عدم نظارت کافی بر بازار عرضه و تقاضا در کشور است.

قیمت گوشت در بازار عادلانه نیست
یک کارشناس حوزه تولیدات دامی در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز به خبرنگار بازار اظهار کرد: قیمت گوشت در بازار عادلانه نیست و این افزایش قیمت به گونه‌ای است که نه تولیدکننده و نه مصرف کننده لذتی نمی‌چشد.

غلامعلی هلاکو با اشاره به اینکه عمده مشکلات فعلی در بازار متاثر از تحریم‌ها نیست اما عرصه را بر مردم تنگ کرده است، افزود: بخشی از افزایش قیمت گوشت در بازار به واسطه تغییرات قیمت نهاده‌ها در بازار اتفاق افتاده اما بخش اصلی آن به شرایط نابه سامان بازار باز می‌گردد.

وی توضیح داد: هم‌اکنون اختلاف قیمت کاذبی بین قیمت محصول خریداری شده از دامدار و قیمت تحویل محصول به مصرف کننده دیده می‌شود که قیمت‌ گوشت را ناعادلانه کرده است.

هلاکو با این توضیح که حدود  ۵۰ تا ۵۶ درصد دام کشتار شده لاشه است، ادامه داد: با لحاظ هزینه کشتارگاهی و سود متعارف قصاب و ... باید با هشت تا ۱۵ درصد افزایش قیمت محصول از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد در حالی که هم‌اکنون قیمت‌ها عادلانه نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار حاصل عدم نظارت بخش دولتی و دلال بازی است، تصریح کرد: قیمت عادلانه گوشت گوسفند با سود متعارف در بازار باید بین ۷۰ تا ۹۰ و گاو ۷۵ تا ۸۰ تومان باشد اما هم‌اکنون گوشت قرمز در بازار گلستان با قیمتی بیش از ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

هم‌اکنون گرانی در بازار گوشت استان متوقف شده و شرایط فعلی بازار گوشت ناشی از سوء مدیریت‌هاست و سامان دادن به بازار و تعدیل قیمت‌ها به دقت و حمایت مسئولان و پایان دادن به دلال بازی‌ها نیاز دارد.

کد خبر: ۵۲٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha