۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
بازار داغ کمبود روغن در کرمان؛ آمار مسئولان و قفسه های خالی فروشگاه ها
بازار گزارش می دهد؛

بازار داغ کمبود روغن در کرمان؛ آمار مسئولان و قفسه های خالی فروشگاه ها

کرمان- در حالی مسئولان از رفع مشکل کمبود روغن در استان کرمان خبر می دهند که همچنان این کالای اساسی در فروشگاه ها موجود نیست و این مساله باعث گلایه مندی مردم شده است.

بازار؛ گروه استان ها- مهدیه السادات هاشمی: از وقتی که کشور درگیر ویروس کرونا شده است شاهد افزایش روز شمار قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بوده‌ایم کالاهایی که با کاهش صادرات، واردات و کمبود تقاضا و عرضه با نوسانات قیمت بالایی مواجه شده اند، اقلامی چون گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و... در صف گرانی قرار گرفتند و حالا نوبت به روغن رسیده تا در لیست اقلام کمیاب جا خوش کند.

 تا چند وقت پیش مردم درگیر کمبود شکر و به دنبال آن صف‌های طولانی و در نهایت گرانی این قلم کالا بودند و اما حالا افزایش ناگهانی قیمت روغن و کمیابی آن شهروندان را دچار غافلگیری کرده کمبودی که مسئولان دلیل اصلی آن را نبود روغن خام و عدم تامین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی برای روغن خام و بلا رفتن هزینه‌های تولید می دانند.

از طرفی طی ماه‌های اخیر نوسانات ارزی موجب شده تا علاوه بر متلاطم شدن بازار کالاهای اساسی با افزایش بیش از حد قیمت‌ها و در مواردی کمبود آنها روبرو شویم که منجر شده تا روز به روز سفره مردم کوچکتر شود.

چندیست که شهروندان کرمانی با کمبود روغن جامد در بازار مواجه هستند ضمن این که روغن‌های مایع هم در دسترس مردم قرار ندارد و اگر هم باشد با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

تامین یک پنجم نیاز روغن استان کرمان
در این خصوص معاون بازرگانی و توسعه و تجارت صمت شمال استان کرمان معتقد است، فاصله‌ای که بین فرآیند تخصیص ارز برای روغن خام و دانه‌های روغنی اتفاق افتاد منجر به کمبود این کالای اساسی شده ضمن این که در حال حاضر شاهد تأمین ارز مورد نیاز در فرآیند تولید هستیم.

سینا خسروی در ادامه به بازار گفت: کرمان به طور ماهانه تقریبا ۵ هزار تن روغن نیاز دارد که بخشی از این نیاز وارد بازار شده و در سطح استان توزیع شده است.

آیا کمبود روغن پیش زمینه‌ای برای گرانی است؟
بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار بیانگر این است که طی چند روز گذشته در استان روغن جامد در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به صفر رسیده و روغن مایع هم با قیمت‌های بیش از نرخ مصوب در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد ضمن این که در برخی مناطق هم خانواده‌ها با وجود این که چندین بار برای دریافت روغن به مغازه‌ها مراجعه کرده‌اند تاکنون موفق به خرید نشده‌اند.

در این خصوص یکی از مغازه‌داران به بازار گفت: از روزی که درگیر کرونا شده‌ایم هر روز که کرکره مغازه را بالا می‌کشیم با قیمت‌های جدید روبرو هستیم. ما اجناس مورد نیاز برای عرضه را هر روز با قیمت‌های گران‌تر خریداری می‌کنیم این در حالیست که فروشمان هم به دلیل بی ثباتی قیمت‌ها کم شده چرا که توان خرید تعداد زیادی از مردم پایین آمده است.

 برای گرانی هر قلم کالا، گرانی دلار بهانه می‌شود اما هر بار که نرخ دلار پایین می آید قیمت کالاها کاهش پیدا نمی‌کند و یا حتی به قیمت‌های قبل از گرانی هم باز نمی‌گردد

او معتقد است، نوسانات نرخ ارز دستاویزی شده تا اجناس در بازار با نرخ‌های بالاتری عرضه شود در حالی که برای گرانی هر قلم کالا، گرانی دلار بهانه می‌شود اما هر بار که نرخ دلار پایین می آید قیمت کالاها کاهش پیدا نمی‌کند و یا حتی به قیمت‌های قبل از گرانی هم بازنمی‌گردد و در مقابل این صحبت را می‌شنویم که قیمت‌ها ربطی به افزایش یا کاهش نرخ دلار ندارد.

این کاسب کرمانی گفت: در همه جای دنیا هنگامی که کالایی گران می‌شود مردم به صورت هماهنگ از خرید آن اجتناب می‌کنند اما در کشور ما برعکس است هنگامی که زمزمه‌های کمبود و گرانی کالایی به گوش می‌رسد، مردم برای خرید هجوم می‌آورند و باعث می‌شوند کالا به دو برابر قیمت برسد. 

یکی از شهروندان در شهرستان زرند هم در خصوص کمبود روغن به خبرنگار بازار چنین گفت: با توجه به کمبود روغن خام و مواد اولیه آن در کشور اکثر کارخانه‌های تولید روغن با ظرفیت پایین مشغول فعالیت هستند که استان کرمان هم از این اتفاق مستثنی نیست.

وی بیان کرد: چند روز است که به دنبال روغن جامد و حتی روغن مایع تمام مغازه‌ها را جستجو کرده‌ام اما همه مغازه‌داران قریب به اتفاق از نبود روغن سخن به میان می‌آورند حتی عده‌ای از مغازه‌داران روغن‌های موجود را از قفسه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند.

سفره مردم هر روز خالیتر می شود
این مغازه دار زرندی معتقد است که در این شرایط که کشور درگیر کرونا است تعطیلی اغلب واحدها و کسب و کارها طی چند روزی که شرایط فوق حاد در استان حاکم شده موجب شده است معیشت بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکل شود و سفره مردم هر روز خالی‌تر شود. گرانی روز به روز اقلام و کمبود برخی از کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی هم مزید بر علت شده است و مسئولان وظیفه دارند بر قیمت بازار و کالاهای اساسی نظارت بیشتری داشته باشند و با گران‌فروشی و احتکار به صورت جدی برخورد کنند تا افرادی که در حال حاضر دچار ضعف مالی شده‌اند کمتر آسیب ببینند.

همچنین یکی از شهروندان راینی در گفتگو با بازار بیان کرد: برای خرید روغن به هر مغازه‌ای که سر زدم روغنی برای عرضه نداشتند و تنها در یکی از مغازه‌ها که از قبل با وی آشنایی داشتم با کلی عذر و بهانه یک بطری روغن یک و نیم لیتری را با قیمتی بالاتر از آن چه بر روی آن درج شده بود خریداری کردم.

وی ادامه داد: چگونه است که طی یک هفته قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌ها از روغن خالی شده و برخی مغازه‌داران به خود اجازه می‌دهند روغن را با قیمتی بیش از نرخ مصوب عرضه کنند آن هم در این شرایط که قدرت خرید مردم به دلیل تعطیلی‌های مداوم به علت کرونا به شدت پایین آمده است جز این که نظارت‌ها باید شدیدتر و برخوردها قاطع‌تر شود تا از احتکار و گرانفروشی جلوگیری شود.

روغن به صورت مستقیم از کارخانه‌های تولید روغن به ۵۰ واحد کوچک در سطح شهر کرمان همچنین تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها تزریق می‌شود بنابراین مردم نگران کمبود روغن نباشند

نظارت بر بازار روغن و سایر کالاهای اساسی تشدید می‌شود
برای بررسی علت کمبود روغن و گرانی آن با معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت شمال استان کرمان گفتگو کردیم، او به بازار گفت: در حال حاضر مواد مورد نیاز (روغن خام) کارخانه‌های روغن نباتی گلناز کرمان و کارخانه فریکو سیرجان تامین شده و هر دو کارخانه کار تولید روغن نباتی را  از سر گرفته‌اند ضمن این که از روز گذشته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، توزیع روغن آغاز شده است.

محمدرضا ابوالقاسمی با بیان این که به منظور ساماندهی زنجیره توزیع کالا «سامانه جامع انبارها» راه اندازی کردیم و تمامی واحدهای صنعتی، تولیدی و صنفی که به توزیع کالاهای اساسی اقدام می‌کنند ملزم به ثبت‌نام در این سامانه شده اند، افزود: توزیع روغن تنها در مغازه‌هایی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند انجام خواهد شد و فعلا روغن در اختیار مغازه‌های که ثبت نام نکرده‌اند قرار نخواهد گرفت.

وی گفت: روغن به صورت مستقیم از کارخانه‌های تولید روغن به ۵۰ واحد کوچک در سطح شهر کرمان همچنین تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها تزریق می‌شود بنابراین مردم نگران کمبود روغن نباشند.

در صورتی که مردم رعایت کرده و برای خرید روغن مورد نیاز خود هجوم نیاورند و از انبار کردن این کالای اساسی پرهیز کنند مشکلاتی که در خصوص توزیع شکر داشتیم را مشاهده نخواهیم کرد

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت شمال استان کرمان در واکنش به این مطلب که کمبود روغن یادآور کمبود شکر و صف‌های عریض و طویل برای دریافت آن است، ابراز داشت: در صورتی که مردم رعایت کرده و برای خرید روغن مورد نیاز خود هجوم نیاورند و از انبار کردن این کالای اساسی پرهیز کنند مشکلاتی که در خصوص توزیع شکر داشتیم را مشاهده نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در اثر عدم بازدارندگی قوانین برخی از افراد در بازار اقدام به احتکار یا سودجویی و تخلف می‌زنند که در این راستا تیم‌های نظارتی و بازرسی نظارت بر بازار را تشدید کرده‌ایم ضمن این که با هر گونه گرانفروشی و احتکار برخورد شدید خواهد شد.

ماه‌هاست که گرانی بر کالاهای اساسی سایه انداخته و قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است؛ در این بین افراد کم‌درآمد نه تنها توان خرید مایحتاج روزانه خود را از دست داده‌اند بلکه شاهد حذف اقلام پروتئینی مغذی از سفره خانواده‌های کم‌بضاعت و متوسط جامعه هستیم در این میان فرصت‌طلبان و سودجویان هر روز عرصه را بر مردم تنگ‌تر می‌کنند که جای سوال است آیا نظارت‌ها محدود شده یا طی روزهای آینده شاهد ساماندهی  این آشفته بازار کالاهای اساسی توسط مسئولان خواهیم بود؟

کد خبر: ۵۲٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha