۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
مردان اقتصادی کابینه بایدن/ معرفی «معمار خاموش» سیاست اقتصادی دولت آتی
بازار گزارش می‌دهد؛

مردان اقتصادی کابینه بایدن/ معرفی «معمار خاموش» سیاست اقتصادی دولت آتی

جو بایدن در شرایطی وارد کاخ سفید خواهد شد که اقتصاد امریکا در بحرانی ترین شرایط تاریخ خود قرار دارد و سیاستهای اقتصادی او نقشی کلیدی در گذر امریکا از این دوره سخت خواهد داشت. فوربس نوشت: «پشت پرده تمامی تصمیمات اقتصادی بایدن سه اقتصاددان برجسته امریکایی هستند که سابقه طولانی در حوزه اقتصاد دارند.»

بازار؛ گروه بین الملل: دولت بایدن در شرایطی وارد کاخ سفید خواهد شد که امریکا در میانه یک بحران بزرگ سلامتی، یک رکود بزرگ اقتصادی و مشکلات مختلف در دوره گذار دولتی قرار دارد و به نظر می رسد حل کردن بحران کرونا و ایجاد رشد اقتصدی پایدار از اولویتهای اصلی دولت او باشد.

این اولویت در شرایطی وجود دارد که بالغ بر ۲۲.۶ میلیون امریکایی رسما بیکار هستند و برای ادامه زندگی خود از حقوق بیکاری استفاده می کنند و ۷۵۰ هزار نفر هم در هفته گذشته به جمع بیکاران اضافه شدند. از طرف دیگر بالغ بر ۱۰۰ هزار کسب و کار کوچک از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون تعطیل شده اند و انتظار می رود تا انتهای سال این تعداد افزایش یابد.

بنابراین برای گذر از این دوره سخت اقتصادی، نیاز به حضور تیمی توانمند و فعال در عرصه اقتصادی وجود دارد. تیمی که بتواند به رییس جمهور کمک کند با سرعت در مسیر رشد اقتصادی قرار بگیرد و دوره احیای اقتصاد را با سرعت بیشتری  شروع کند.

فوربس در گزارش اخیر خود با بیان این مطلب که در چهار سال آینده اصلی ترین و مهمترین تصمیم های اقتصادی امریکا را چه کسانی می گیرند، نوشت: «در مرکز تمامی تصمیم های اقتصادی چهار سال آینده نام سه نفر دیده خواهد شد. افرادی که سابقه های طولانی در مدیریت اقتصادی و ارایه خدمات مشاوره به دولتهایی داشتند که در دوره های بحرانی  اقتصادی در امریکا روی کار آمده است.» حال سوال این است که اعضای کلیدی تیم اقتصادی او چه کسانی هستند و چه سابقه ای در امریکا دارند؟

اول: جارد برنشتاین (Jared Bernstein)
یکی از اعضای کلیدی دولت بایدن که نقشی کلیدی در تصمیمات اقتصادی دولت او طی چهار سال آینده ایفا خواهد کرد، جارد برنشتاین است. او به عنوان اقتصاددان ارشد و مشاور اقتصادی در دولت اوباما فعالیت کرده است و انتظار می رود در دولت بایدن هم سمت مشابهی داشته باشد. او هم اکنون در مرکز بودجه و سیاستهای اقتصادی در امریکا مشغول به کار است و یکی از حامیان اصلی حقوق کارگران در امریکا است.

 شغل اصلی برنشتاین در دولت گذار امریکا این است که زمینه را برای کاهش نرخ بیکاری در امریکا فراهم کند و بودجه ای برای حمایت مالی از افرادی که به دلیل پاندمی بیکار شده اند را در نظر بگیرد. او نماینده اصلی بایدن برای ارتباط برقرار کردن با اتحادیه های کارگری خواهد بود و افزایش زمینه اشتغال برای کارگران، یکی از اولویتهای او خواهد بود.

دوم: هیثر بوشی(Heather Boushey)
 او در دوره رقابتهای انتخاباتی بایدن به عنوان یکی از مشاوران ارشد اقتصادی کمپین بایدن بود که به صورت غیر رسمی با آنها همکاری می کرد. او هم اکنون به عنوان مدیرعامل و رییس هیات مدیره مرکز رشد برابر در واشنگتن فعالیت می کند و هدف اصلی این مرکز کاهش نا برابری های اقتصادی در کشور از طریق زمینه سازی برای افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و بهره گیری تمامی مردم از این رشد، است. او در دوره رقابتهای انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ هم به عنوان مشاور ارشد اقتصادی کمپین او انتخاب شده بود و قرار بود در صورت انتخاب کلینتون برای پست ریاست جمهوری، در دولت گذار حضور پررنگی داشته باشد.

فوربس نوشت: «در شرایط فعلی که امریکا با افزایش هشدار دهنده نابرابری اقتصادی روبرو شده است و دلیل این مساله بحران کرونا و از بین رفتن میلیونها فرصت شغلی است، استفاده از توانمندی های او در حوزه اقتصادی برای دولت بایدن بسیار مفید خواهد بود. انتظار می رود مسوولیت اصلی بوشی، پیدا کردن راه حلی بلند مدت برای حل ریشه ای مساله اختلاف زیاد طبقاتی در حوزه اقتصادی امریکا است. او در زمینه کاهش نابرابری های جنسیتی و تاثیر این مساله در بازار کار و میزان دستمزد زنان و مردان در امریکا هم فعالیت خواهد کرد.

سوم: بن هریس(Ben Harris)
هریس یکی دیگر از اقتصاددانان برجسته امریکایی است که ارتباط بسیار زیادی با بایدن دارد. او زمان معاونت بایدن، به عنوان مشاور ارشد اقتصادی معاون رییس جمهور فعالیت می کرد. او از سال ۲۰۱۴ تا انتهای دوره ریاست جمهوری اوباما به عنوان مشاور اقتصادی در کاخ سفید حضور داشت.

هریس هم اکنون به عنوان عضو تیم احیای اقتصادی شیکاگو بعد پایان بحران کرونا فعالیت می کند و مسولیت او سیاست گذاری برای گذر از دوره رکود و احیای اقتصاد بعد از برطرف شدن مشکل کرونا است. او در دوره رقابتهای انتخاباتی هم به عنوان مشاور اقتصادی با کمپین ترامپ همکاری می کرد و عضوی کلیدی در گروه ویژه وحدت بایدن-سندرز است که با هدف ایجاد ارتباط بین دو طیف اصلی حزب دموکرات که طیف میانه روز و تندرو هستند، تشکیل شده است.

 او را یکی از معماران خاموش سیاستهای اقتصادی بایدن می نامند. فوربس در این زمینه نوشت: «او را می توان فردی دانست که در پشت پرده سیاستهای اقتصادی تیم بایدن حضور دارد و در تمامی تصمیم گیریها نقشی کلیدی داشته است. او یکی از سیاستگذاران تاثیرگذار در حوزه اقتصادی امریکا است و انتظار می رود در دولت بایدن هم  به تفسیر و تغییر سیاستهای اقتصادی دولت برای به کار گیری برای کسب و کارهای بزرگ، شرکتهای بزرگ فعال در عرصه تکنولوژی و در نهایت شرکتهای فعال در بازار سهام مشغول شود.»

کد خبر: ۵۲٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha