۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
گردشگری اصفهان در دام تورلیدرهای تقلبی
بازار گزارش می دهد؛

گردشگری اصفهان در دام تورلیدرهای تقلبی

اصفهان - اقتصاد گردشگری اصفهان در پیله تورلیدرهای تقلبی گرفتار شده است؛ به گفته رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان، دلالان و افراد سودجو فروشنده ها را مجبور می کنند که با فروش گران تر صنایع دستی سودی را هم عاید برخی تورلیدرها کنند.

بازار- دریا قدرتی پور: لیدرهایی که آفت صنعت گردشگری شده اند؛ این جمله ای بود که رئیس هتلداران اصفهان در سوم آذرماه سال ۹۳ عنوان کرد. علی نریمانی در آن زمان از لیدرتورهایی سخن گفت که واقعی نیستند و به گردشگری اصفهان لطمه می زنند.

از آن زمان پنج سال می گذرد، اما همچنان مافیایی در اصفهان فعالیت می کنند که به گفته بسیاری از کارشناسان توریسم به گردشگری اصفهان ضربه می زند؛ درآمدی آلوده که از قِبَل گرفتن کمیسیون ها به دست می آید و سبب ضایع شدن حقوق گردشگران می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان، دلالان و افراد سودجو در این کار بسیار دخیل هستند، افرادی که فروشنده ها را مجبور می کنند که با فروش گران تر صنایع دستی سودی را هم عاید برخی لیدرتور کنند.

عدم وجود مدیریت واحد برای صنایع دستی

عدم وجود مدیریت واحد برای صنایع دستی حلقه مفقوده ای است که مدت ها است اقتصاد صنایع دستی اصفهان را رنج می دهد و فشار دلالانی که در این آب گل آلود به دنبال ماهی می گردند بر دوش مغازه هایی است که در دستور کار لیدرتور نیستند؛ تا جایی که رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان این موضوع را یکی از اصلی‌ترین مشکلات قشر صنایع‌دستی می داند و اعتقاد دارد که تور لیدرها از فروشنده اجناس صنایع‌دستی از ١٠ تا ٣٠ درصد سود می‌خواهند، که این ظلمی به جامعه صنایع دستی است.

در این میان توریست ها، اما از همه جا بی خبرند. افرادی که به دلیل آشنا نبودن به زبان فارسی و بر حسب اعتماد به لیدرتور احساس می کنند که با کیفیت ترین صنایع دستی را با قیمتی خوب خریده اند. در حالی که اعتماد موقتیشان وقتی کاملا از دست می رود که در کشور خودشان با گرفتن قیمت می فهمند که کلاه بزرگی بر سرشان رفته است.

اما با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که این کلاه بر سر خود ما رفته است چراکه به گفته کورش ترابی نیا، کارشناس گردشگری این موضوع ضد تبلیغی است که ما را زیر سوال می برد؛ وی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ما باید به حقوق گردشگران توجه کنیم، چون اگر بی تفاوت از این موضوع بگذریم، تمام تبلیغات موثر ما خنثی می شود.

وی با بیان اینکه لیدرتورها عینک گردشگران به شمار می روند، ولی متاسفانه با زد و بندهایی که با مغازه ها می کنند، باعث می شوند دید منفی برای توریست ها ایجاد شود، ابراز داشت: آنها بابت کمیسیونی که برای خرید می گیرند توریست ها را به فروشگاه های خاص یا هتل های از پیش تعیین شده که با آنها زد و بند کرده اند می برند. به نظر من صنایع دستی ما نیاز به زیرساخت دارد، چون یکی از مشکلات اصلی ما استاندارد سازی است.

دریافت کمیسیون ۱۰ تا ۵۰ درصدی از فروشگاه های صنایع دستی

این کارشناس توریسم با اظهار تاسف از اینکه لیدرتورها از فروشگاه‌ها از ارقام ۱۰ تا ۵۰ درصدی کمیسیون فروش می گیرند، ابراز داشت: در این شرایط، طبیعی است که مغازه‌هایی که به لیدرتورها کمیسیون فروش نپردازند خود به خود امکان فروش محصول خود به توریست‌ها از دست می‌دهند.

ترابی نیا اضافه کرد: گاهی محصولاتی در فروشگاه ها هستند که شناسه ندارند و بنابراین بر اساس گریدها و ارزش آن قیمت گذاری نمی شود و توریست ممکن است ۵ برابر قیمت اصلیش آن را خریداری کند و بعد از اینکه  به کشورش بازگشت این موضوع را متوجه می شود.

وی از این موضوع اظهار تاسف کرده و از حقیقتی پرده برمی دارد که به نفع هیچکس نیست و ابراز داشت: گاهی ۱۵ نفر ناراضی میلیون ها نفر را ناراضی می کند.

این کارشناس توریسم در حالی از مافیای تورلیدرها صحبت می کند که عضو هیات کانون راهنمایان گردشگری کل کشور و دبیر انجمن راهنمایان استان اصفهان با این مساله به شدت مخالفت می کند.

عباس خرم بیان می دارد: برخی فکر می کنند توریست احمق است. توریستی که به کشور ما می آید، معمولا اکثر کشورهای دنیا را گشته است؛ اکثر لیدرتورها را دیده و اینطور نیست که چشم بسته هر چه که تورلیدر گفت را انجام دهد. وی تدبیر و تفکر دارد مگر می توانیم به زور بگوییم چه چیز را بخر و از کجا.

وی برای حرف هایش یک دلیل محکم دارد و می گوید: اینکه چرا در برخی جاهای به خصوص توریست را برای خرید صنایع دستی هدایت می کنیم چند دلیل دارد؛ یکی اینکه توریسم خارجی پولش همراهش نیست او یا ویزا کارت دارد یا مستر کارت و یا کارت اعتباری ومن جایی می توانم بروم که دستگاه و امکانات لازم را برای این نوع کارت ها داشته باشد: این نوع مغازه ها خیلی کم هستند، اما  اگر همه فروشگاه ها این امکانات را داشته باشند دست ما هم بازتر است.

این کارشناس توریسم ادامه داد: دلیل دوم این است که وقتی که یک گروه ۲۰ نفره داریم نمی توانیم به یک مغازه سه در چهار برویم.آنها باید جایی بروند که بتوانند استراحت کنند و فضای لازم وجود داشته باشد. دلیل سوم این است که فروشنده حداقل باید در صنف و کار خودش به زبان انگلیسی مسلط باشد و بتواند با زبان دوم کار خودش را توضیح دهد و دلیل چهارم اینکه باید اجناسش به قول معروف جور باشد. یعنی اگر در مغازه فرش فروشی کار می کند باید همه نوع فرشی داشته باشد. از گلیم بگوید، از فرش نایینی یا ابریشم بگوید. مافیایی بودن اتهامی است که به ما زده می شود وگرنه یک تورلیدر نسبت به کار طاقت فرسایی که در گرما و سرما دارد آنچنان حقوقی ندارد.

وی در توجیه فعالیت های لیدرتورهایی که تنها به فروشگاه های خاص می روند نیز می گوید: ما تورلیدر گروهی می شویم که آژانس ثبت نام می کند و خودش تورلیدر آن گروه را انتخاب می کند.این طور نیست که مافیایی در کار باشد، چون غیر از این باشد غیر حرفه ای است. البته این را هم تاکید کنم که خیلی ها هستند که به عنوان تورلیدر این کارها را می کنند، اما  آنها نه کارت تورلیدری دارند و نه حرفه ای عمل می کنند، بلکه به تورلیدرهای حرفه ای ضربه می زنند، آنها را راحت می توان شناسایی کرد،ولی با اظهار تاسف باید بگویم که کسی دنبال این کار نیست.

 هیچ دستگاهی در ایران وجود ندارد که بتواند با مستر کارت یا ویزاکارت هماهنگی داشته باشد

جالب اینجاست که کوروش ترابی، کارشناس با سابقه توریسم صراحتا صحبت های خرم روز را رد می کند و می گوید: ما مدت ها تحریم بوده ایم و هیچ دستگاهی در ایران وجود ندارد که بتواند با مستر کارت یا ویزاکارت هماهنگی داشته باشد. بنابراین این موضوع منتفی است. در عین حال توریست به هر فروشگاه تخصصی که برود می تواند آنچه را که می خواهد بخرد و نیاز نیست که به فروشگاه های خاصی رجوع شود. در عین حال دانستن و ندانستن زبان برای توریستها تفاوتی ندارد آن هم  در زمانی که تورلیدر با آنها است.

صحبت های ضد و نقیض کسانی که دستی بر آتش گردشگری اصفهان دارند اکنون باعث شده که حال و روز این صنعت چندان مناسب نباشد. حال سؤال اینجاست که تشکیل و راه‌اندازی یک کمیته برای نظارت بر عملکرد برخی از لیدرتورهایی که تنها به منافع خودشان فکر می‌کنند می تواند این بازار آشفته را ساماندهی کند؟ و آیا مدیریت واحد در این رابطه می تواند زخم های اقتصاد گردشگری اصفهان را مرهم بخشد؟

کد خبر: ۵٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha