۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
ظرفیت تولید ماهانه جوجه یکروزه در کشور ۱۳۰ میلیون قطعه است
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه ایران:

ظرفیت تولید ماهانه جوجه یکروزه در کشور ۱۳۰ میلیون قطعه است

صدیق پور، دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه ایران گفت: ماهانه ظرفیت تولید ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در کشور وجود دارد اما به واسطه مشکلاتی که در چند ماه اخیر ایجاد شده، این آمار را دچار اختلال کرده است.

به گزارش بازار، محمدرضا صدیق پور افزود: این اختلال از اسفند ماه سال گذشته با شیوع کرونا در کشور آغاز شده است.

وی اظهارداشت: میزان تولید جوجه یکروزه در کشور از شش الی هفت ماه قبل توسط ستاد تنظیم بازار برنامه ریزی می شود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه ایران گفت: بطورکلی به تولیدکنندگان جوجه یکروزه تکلیف شده بود بسته به ماه های پر مصرف بین ۱۱۵ تا ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه تولید کنند.

وی افزود: متاسفانه با شیوع کرونا و متعاقب آن کم شدن ترددها، تعطیلی تالارها، رستوران ها، مراسمات و غیره میزان مصرف گوشت مرغ در فروردین ماه سال جاری به شدت کاهش یافت.

صدیق پور بیان داشت: قیمت مرغ زنده و آماده طبخ با کاهش مصرف دچار افت شدید شد و موجبات عدم جوجه ریزی در واحدهای مرغ گوشتی را فراهم کرد در نتیجه واحدهای تولید کننده جوجه یکروزه با مازاد تولید مواجه و قیمت فروش آن ها به زیر ۱۰۰۰ تومان رسید.

وی ادامه داد: همان زمان قیمتی که برای جوجه یکروزه مصوب شده بود به ازای هر قطعه دو هزار و ۹۰۰ تومان بود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه ایران گفت: این قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت واقعی یعنی چهار هزار تومان بود و تولید کنندگان نسبت به این قیمت گذاری به شدت معترض بودند.

وی افزد: بطور متوسط در این هفت ماهه گذشته میانگین قیمت فروش جوجه یکروزه در کشور ۱۱۰۰ تومان بوده است.

صدیق پور اظهارداشت: در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار تکلیف شد سازمان حمایت نسبت به نرخ جوجه یکروزه تجدید نظر کند که متاسفانه این کار تا به امروز انجام شده است.

وی ادامه داد: بطورکلی به دلیل ضرر و زیان بسیار زیاد انگیزه جوجه ریزی در واحدهای مرغ مادر هم از دست رفته است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه ایران گفت: جوجه یکروزه حلقه اصلی تولید گوشت مرغ در کشور است که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار تولید ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه را تکلیف کرده اما بخش تولید جوجه یکروزه معتقد است با توجه به نهاده های موجود ۸۰ تا ۹۰ میلیون قطعه بیشتر مورد نیاز کشور نیست.

صدیق پور بیان داشت: طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار تکلیف شده این میزان جوجه تولید شود اما نسبت به قیمت مصوب و قیمت بازار خسارت این بخش پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در کشور تولید می شود که زیان هر جوجه بطور متوسط ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان بوده است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه ایران گفت: این صنعت طی هفت ماهه گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان زیان متحمل شده است.

وی افزود: تاکنون مکاتبات زیادی در این زمینه صورت گرفته اما اقدام موثری انجام شده است اگر این رویه ادامه پیدا کند تولید جوجه یکروزه به عنوان زیر بنای تولید مرغ دچار مشکل خواهد شد.

کد خبر: ۵۲٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha