۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
ترامپ یا بایدن؛ کدام یک بهتر است؟
العربی الجدید بررسی کرد:

ترامپ یا بایدن؛ کدام یک بهتر است؟

بایدن بهتر از ترامپ نیست اما او دولتمرد است، نه تاجری بدون اخلاق.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی العربی الجدید اخیرا مقاله ای با «زاهر عمرین» با عنوان « ترامپ یا بایدن کدام یک بهتر است؟» منتشر نموده است. متن مقاله در ادامه می آید.

ترامپ و بایدن دو روی یک سکه هستند. اما شکست ترامپ «بربریت سیاسی» منتشر شده در جهان توسط او را کم می کند، گرایش های راستگرایانه را مهار می کند، دیپلماسی را به ابزار فعالیت سیاسی تبدیل می‌کند، فشار جنون آمیز بر محیط زیست را کاهش می دهد و فضا برای نقد و پذیرش دیگران را وسیع تر می کند.

برخی اعراب دشمن ایران آروزی پیروزی ترامپ را داشتند زیرا از نظر آنها او ایران را به شدت مهار  می کرد.اما باید به این نکات توجه کرد که:

نخست: مهار ایران فقط به خاطر اسرائیل بود و به زودی تمام می شد. ترامپ خود از احتمال دستیابی به توافق با ایران صحبت کرده بود.

دوم: فشار بر دمشق از سوی واشنگتن چیزی را تغییر نداده بود و بازی در دست دیگر بازیگران بود و ترامپ در انتظار گرفتن بهای خود بود.

سوم:تحریم های قانون سزار از سوی هیئت حاکمه آمریکا و نه ترامپ اعمال شد و او اگر می توانست از بشار اسد باج می گرفت و مشتاق ایده توافق صلح با اسرائیل در مقابل احیای نسخه ای از نظام سیاسی او بود و چه بسا این راه حل مناسبی برای همه از جمله سوری ها و فلسطینی ها باشد.

«دونالد ترامپ» اهل معامله است و هیچ مسئله ای او را از معامله ای سودآور با ایران، اسد، روسیه، ترکها، مکزیک یا چین منصرف نخواهد کرد. بایدن بهتر از او نیست.

بایدن مطمئنا از اسرائیل حمایت خواهد کرد. او شاید درابتدا به خاطر موضوعات منطقه ای درهم تنیده سردرگم شود؛ اما احتمالا به بحران میان کشورهای خلیج فارس پایان خواهد داد، جنگ یمن را مهار خواهد کرد، عبدالفتاح سیسی را محدود خواهد کرد و برای ترکیه مرزهای سختگیرانه ای در جریان نفوذ منطقه ای ترسیم خواهد کرد.

بایدن بهتر از ترامپ نیست اما آمریکا را به عرصه اقدام جمعی بین المللی_ از توافق آب و هوایی پاریس و شورای حقوق بشر سازمان ملل گرفته تا سازمان بهداشت جهانی_ باز خواهد گرداند. پیش از این ترامپ با عقب نشینی خود از این عرصه به بسیاری از قدرتها بدون حساب فضایی برای سیطره بر سرنوشت انسان ها اعطا کرد.

بایدن بهتر از ترامپ نیست اما او دولتمرد است و نه تاجری بدون اخلاق. احتمالا توافق هایی با ایران امضا کند و به حل و فصل هایی با دمشق دست یابد اما او همچنین تسلیم نهاد دمکراتیک و سیاسی آمریکا و استاندارهایش خواهد شد. هیچ کدام از ما از این توافقها بهره نخواهیم برد و فقط می توان آنچه را اتفاق خواهد افتاد، با پیچیدگی کمتری پیش بینی کرد.

کد خبر: ۵۲٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha