۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
دانش‌بنیان‌ها از آب کره می‌گیرند؛ تبدیل تهدید به فرصت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دانش‌بنیان‌ها از آب کره می‌گیرند؛ تبدیل تهدید به فرصت

مشهد- شرکت‌های دانش‌بنیان که اغلب توسط مهندسان و نخبه‌های جوان ایرانی تأسیس و اداره می‌شود در طی چند سال گذشته اختراعات و ابداعات قابل‌توجهی در سطح کشور و جهان داشتند که هنوز هم تلاش آن‌ها به دلیل برخی از بی‌مهری‌ها ناشناخته مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشور ما همیشه برای تأمین سیستم‌های سرمایشی به‌شدت به کشورهای خارجی وابسته بوده است .

بنا بر گفته یکی از همین مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب اسلامی که ۴۰ سال از آن می‌گذرد باوجود دستیابی به موفقیت‌های زیاد و خودکفایی در بسیاری از زمینه‌ها هنوز در صنعت کولرسازی خودکفا نشدیم.

از طرفی تحریم‌های همه‌جانبه مزید بر علت شد تا این کالا باقیمت چند برابر قیمت واقعی آن و از طریق واسطه‌ها یا قاچاق به دست مصرف‌کننده برسد که شاهد اثرات منفی آن بر بازار نیز هستیم.

حال در همین راستا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شده تا سیستم سرمایشی و گرمایشی نوین را با بهره‌گیری از خاک کشور که همان خاک سفال است ابداع کند که مانند اسپیلت ها فعالیت می‌کند و طول عمر بالایی نیز دارد و لذا سوژه گفت و گوی ما با مرتضی چابکی مدیر شرکت فنی مهندسی «ما پاک آب چابک» و دارنده ۱۲ اختراع  در همین زمینه است.

* لطفاً خودتان را معرفی کنید ودر چه رشته ای تحصیل کردید؟
مرتضی چابکی؛ در شهر مقدس مشهد و در محدوده خیابان مهدی زاده به دنیا آمدم.

 تحصیلات دانشگاهی ندارم اما از سال ۹۰ با دانشگاه صنعتی شریف و چندین دانشگاه جهت انجام طرح‌های پژوهشی  ارتباط تنگاتنگی دارم همچنین با دانشگاه علوم، تحقیقات و استاد مرتضی کردوانی افتخار همکاری داشته‌ام و با دانشگاه به‌واسطه اختراعات و طرح‌های اجرایی ارتباط نزدیک دارم تا جایی که ۱۲ اختراع تا به امروز به ثبت رسانده‌ام.

* کار شرکت‌های دانش‌بنیان چیست ؟
واقعیت این است که شرکت‌های دانش‌بنیان باید بررسی کنند که از چه حوزه‌ای می‌بایست وارد کار شوند تا بتوانند در طرح و اقدام خود به موفقیت برسند، در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان باید ابتدا به جستجوی یک معضل بپردازند و وقتی آن را پیدا کردند آن مشکل را به فرصت تبدیل کنند و درواقع این کاری است که شرکت‌های دانش‌بنیان موفق انجام می‌دهند یعنی  تبدیل تهدید به فرصت!

* شما چه تهدیدی را به فرصت تبدیل کردید؟
ما حدود ۲۰۰ نیروگاه پراکنده در سطح کشور داریم که در تمام طول سال با مشکل گرما مواجه هستند و برای سرد کردن محوطه و تجهیزات خود مجبور به‌صرف هزینه‌های بسیاری هستند.

استفاده از سیستم‌های نوین سرمایشی مانند اسپیلت ها به علت مصرف بالای برق و انرژی به‌هیچ‌عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست از همین رو این نیروگاه از کولرهای آبی با پوشال استفاده می‌کنند در اغلب مناطق ایران به علت وجود آهک و املاح موجود در آب، پوشال‌ها ظرف مدت سه الی شش ماه می‌بایست تعویض شوند که این کار نیز هزینه بسیاری را به نیروگاه‌ها تحمیل می‌کند. با طرح و اختراع ما برای اولین بار در دنیا این ژنراتورها را با سفال خنک می‌کنیم.در این طرح ما سرمای اسپیلت را با سفال شبیه‌سازی کرده‌ایم.

۳۶۴ میلیون تومان نیز تاکنون برای این کار سرمایه‌گذاری انجام‌شده است که با توجه به بهره‌گیری از مواد اولیه بسیار ارزان‌قیمت ازجمله خاک رس که در کشور ما به‌وفور یافت می‌شود نسبت به محصولی که ارائه می‌دهیم هزینه ما بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

* این اقدام چه کمکی به صنایع کرده است؟
شکل خنک کردن نیروگاه‌ها نه‌تنها در ایران بلکه درکل دنیا و حتی آمریکا نیز وجود دارد و ما در مشهد توانسته‌ایم با ایده  خود و با هزینه‌ای مناسب، کاری را انجام دهیم که با یاری خداوند نه‌تنها خاورمیانه بلکه کل جهان انگشت حیرت به دهان خواهند برد.

یک‌سوم برق کشور در تابستان‌ها و در مناطق گرمسیری ایران، برای سیستم‌های سرمایشی مصرف‌ می شود لذا  با اختراع صفحات سفالی که از ایجاد بیماری‌های جسمی ناشی از باد سرد کولرها جلوگیری می‌شود و صرفه‌جویی عظیمی نیز در صنعت برق و آب رخ می دهد

در این طرح پوشال کولرها جداشده و صفحات سفالین جایگزین می‌شوند که ۲۰ سال گارانتی نصب دارند. پیش‌ازاین اشاره کردیم که پوشال‌ها هر شش ماه یک‌بار تعویض می‌شوند اما این سفال‌ها در بازه زمانی مشخص تنها با یک شست‌وشو با فشارقوی آب مجدد مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از مزیت‌های این طرح کاهش مصرف آن تا ۱۵ برابر  نسبت به کولرهای آبی است.

* در مصارف خانگی هم این طرح کاربرد دارد؟
نکته قابل‌توجه در این طرح، شبیه‌سازی سرمای اسپیلت ها اعم از صنعتی و خانگی با بهره‌گیری از صفحات سفالی است که با کمترین میزان مصرف انرژی و بالاترین طول عمر همان میزان سرما را تولید می‌کند. هر نوع آبی حتی شورترین آب دریاچه‌های ایران ، آب جوی، آب جوش و یا آب سرد تأثیری در عملکرد سیستم ندارد و با همان بازدهی کارمی کند.هم‌اکنون نیز که در حال تهیه این گزارش هستیم این طرح در نیروگاه کاشان در حال اجراست.

* آیا کار شما نمونه خارجی هم دارد؟
هیچ نمونه مشابهی از آن در جهان وجود ندارد.

* به غیر از این آیا تکنولوژی یا اختراع دیگری داشتید؟
شرکت ما علاوه بر شبیه‌سازی سرمای اسپیلت ها با بهره‌گیری از ورقه‌های سفالی، طرح دیگری را نیز در دست اجرا دارد که تولید آب شیرین از شعله نیروگاه‌ها حاصل می‌شود و هم‌اکنون در قشم این طرح به اجرا درآمده است.

* از شعله‌های آتش آب تولید می‌کنید؟
حتماً در تصاویر و فیلم‌های منتشرشده ، مشعل‌های آن‌ها را دیده‌اید که آتش آن به آسمان زبانه می‌کشد، برای اولین بار در دنیا با حرارت حاصل از آتش این مشعل‌ها موفق به شیرین کردن آب‌شور شدیم و مواد باقی‌مانده حاصل از آن را به منیزیم دریایی و کلسیم و نمک دریایی تبدیل کردیم.

در این پروژه‌های تحقیقاتی پس از تکمیل طرح، آن را  با همکاری  بخش خصوصی و دولتی اجرا می‌کنیم مانند همین قرارداد تولید آب با بهره‌گیری از مشعل پالایشگاه‌.

* با چه نهادهایی همکاری دارید؟
از ابتدای تشکیل شرکت تاکنون با ارگان‌های مختلفی ازجمله کشتی‌سازی ایران به‌عنوان مشاور و عضو اتاق فکر، با وزارت نفت ایران برای انجام طرح پژوهشی در خصوص تولید آب شیرین با استفاده از حرارت مشعل‌ها که پیش‌ازاین به آن اشاره شد و در حال حاضر نیز با نیروگاه‌های پراکنده در سطح کشور جهت اجرای طرح خنک‌سازی محیط با بهره‌گیری از سیستم سفالی مشغول به فعالیت هستم.

درمجموع ۲۸ نفر در زیرمجموعه شرکت ما مشغول به فعالیت هستند و در شهرستان فردوس و مشهد نیز کارگاه داریم.

* اختراع شما چه مزیت‌هایی ایجاد کرده و آیا قابل‌رقابت با محصولات خارجی است؟
ما در سیستم سرمایشی خود مانند اسپیلت ها یا کولرهای گازی وابسته به کشورهای خارجی هستیم که این کالاها در خارج از کشور تولید می‌شوند و ارزبری بسیاری از کشور دارند و از کشورهای مختلفی مانند چین، کره، ترکیه و غیره وارد می‌شود.

حتماً در فیلم‌ها مشعل چاه های نفتی را  دیده‌اید که آتش آن به آسمان زبانه می‌کشد، برای اولین بار در دنیا با حرارت حاصل از آتش این مشعل‌ها موفق به شیرین کردن آب‌شور شدیم و مواد باقی‌مانده حاصل از آن را به منیزیم دریایی و کلسیم و نمک دریایی تبدیل کردیم

ما در کولرهای گازی وابسته به کشورهای خارجی هستیم درصورتی‌که با استفاده از فناوری اجراشده توسط این شرکت، ۲۴ درجه دمای مطلوب را تضمین می‌کنیم کولرهای گازی درنهایت با تمام توان خود می‌توانند تنها ۱۰ درجه محیط را خنک کنند ولی ما حدود دو برابر نیم برابر کولرهای آبی سرما ایجاد می‌کنیم و می‌توان گفت این محصول مادام‌العمر فعالیت می‌کند و تنها هر سه یا چهار سال با یک فشار آب معمولی شست‌وشو داده می‌شود .

هم چنین باید اذعان کرد: یک‌سوم برق کشور در تابستان‌ها و در مناطق گرمسیری ایران، برای سیستم‌های سرمایشی مصرف‌ می شود لذا  با اختراع صفحات سفالی که از ایجاد بیماری‌های جسمی ناشی از باد سرد کولرها جلوگیری می‌شود و صرفه‌جویی عظیمی نیز در صنعت برق و آب رخ می دهد.

طبق مقالات موجود، یک کولرآبی در هر ساعت بین ۲۸ الی ۳۵ لیتر آب مصرف می‌کند اما سیستم ما ۶۷ برابر مصرف آب را کاهش می‌دهد .

مزیت‌های این سیستم این است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، نیاز ما به کشورهای خارجی در حوزه سیستم‌های سرمایشی کاهش می‌یابد از طرفی ، هوایی که در لوله‌های سفالی درگیر می‌شود یونیزه شده و هوایی تمیز را بیرون می‌دهد و تصفیه می‌کند.

آب در گردش در این سیستم اگر آب شرب باشد می‌تواند برای انسان و یا گیاه مورداستفاده قرار گیرد و اگر برای دام و طیور نیز مورداستفاده قرارگیری تا ۹۰ درصد از مرگ‌ومیر دام‌ها جلوگیری می‌کند.

* آیا تحریم‌ها بر روی تولید محصول شما تأثیر می‌گذارد؟

مواد اولیه  این اختراع به‌گونه‌ای است که آمریکا نمی‌تواند آن را تحریم کند و در همه جای کشور، استان و حتی مشهد بهترین خاک دست‌نخورده وجود دارد این سیستم می‌تواند بهترین جایگزین برای کولرهای آبی منازل باشد.

علاوه بر مصارف خانگی در صنعت، گلخانه، مزارع دام و طیور نیز این سیستم تاکنون نصب‌شده و رضایت صاحب مجموعه را در برداشته است. حتی اگر دما به ۶۰ درجه در تابستان برسد این سیستم توانایی خنک کردن محیط را تا ۲۴ الی ۳۰ درجه دارد.

* صادرات هم داشته‌اید؟ به چه کشورهایی ؟

در حال حاضر با کشورهای ترکیه و سوریه صحبت کرده‌ایم و در حال انجام مذاکرات نهایی برای اجرای این سیستم درکشورهای هم‌جوار هستیم.

درکشورهای خاورمیانه که هم‌جوار با دریا هستند به علت رطوبت بالای هوا، این سیستم از آب بی‌نیازاست و با برق کمی می‌تواند همان سرما را ایجاد کند.

کد خبر: ۵۲٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • zhox IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      0 0
      بدون کار با بیت کوین و غیره پول در آوردن خیلی حلاله کلاه سر خودمون نذاریم