۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
وعده پرداخت تسهیلات در کرمان؛ کشاورزان: سرمایه در گردش نداریم
دپو شدن محصولات کشاورزی

وعده پرداخت تسهیلات در کرمان؛ کشاورزان: سرمایه در گردش نداریم

کرمان- کشاورزان استان کرمان که بیشترین صدمه را از شیوع ویروس کرونا دیده اند این روزها به وعده هایی که مسئولان برای پرداخت تسهیلات می دهند دل خوش کرده اند.

بازار؛  گروه استان ها: بیش از ۲ میلیون نفر در استان کرمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در زمینه کشاورزی ارتزاق می کنند، این افراد از ابتدای شیوع کرونا در استان کرمان با مشکلات بسیاری در زمینه مارکتینگ محصولات کشاورزی مواجه شده اند و عملا امکان صادرات محصولات کشاورزی در بازار صفر شده است.

نکته قابل تامل اینکه تاکنون هیچ اقدامی برای حمایت از این کشاورزان و امکان صادرات محصولات انجام نشده است و هزاران تن پسته، خرما و سایر محصولات کشاورزی در انبارها مانده است و بسیاری از محصولات جالیزی نیز ابتدای سال جاری در مزارع خراب شد.

حالا کشاورزان با مشکل دیگری مواجه هستند، در ابتدای فصل کشت و آماده کردن باغ ها و مزارع برای برداشت محصول سال آینده بسیاری از کشاورزان با افزایش قیمت نهاده های کشاورزی مواجه شده اند و هزینه های تولید محصول به شدت افزایش یافته است.

بسیاری از کشاورزان با افزایش قیمت نهاده های کشاورزی مواجه شده اند و هزینه های تولید محصول به شدت افزایش یافته است

همین امر موجب شده قیمت میوه در بازار نیز افزایش قابل توجهی را شاهد باشد، محمد اقبالی یکی از کشاورزان کرمان است که می گوید: قیمت نهاده های کشاورزی به شدت افزایش یافته است و کشاورزان نمی دانند برای ادامه کشت باید چه اقدامی انجام دهند.

وی افزود: یک گونی کود نسبت به سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار تومان گران شده و امکان خریداری کود در تناژ بالا وجود ندارد.

محصولات صادرات محور فروش نرفته است
ابراهیم برزنده نیز دیگر کشاورز است که می گوید: سال گذشته محصولات صادرات محور فروش نرفت و در انبارها در حال خاک خوردن است و هیچ اقدامی برای باز شدن مرزها و فروش محصولات انجام نشده است.

وی افزود: کشاورزان محصولشان فروش نرفته و پولی برای کشت جدید و آماده کردن مزارع ندارند در این شرایط گرانی نهاده های افزوده شده و مشخص نیست باید چه انجام دهیم.

وی ادامه داد: تسهیلات کرونایی هنوز به کشاورزان داده نشده است و اکثر کشاورزان به خصوص خرده مالکان با مشکلات جدی مواجه هستند و مسئولان هم فقط وعده می دهند.

کشاورزان مقروض شده اند
این کشاورز گفت: بسیاری از کشاورزان خانه نشین شده اند و نمی توانند پول کارگر و هزینه های تولید را تامین کنند یا آنقدر قرض گرفته اند که به مقروض ترین صنف کرمان تبدیل شده اند.

این در حالیست که کرمان در زمینه تولید پسته و خرما جایگاه قابل اتکایی در کشور دارد و مهمترین محصولات ارزآور غیر نفتی کرمان محسوب می شود، مشخص نیست در صورتیکه کشاورزان در سال جاری مورد حمایت قرار نگیرند آینده کشاورزی استان در کوتاه مدت چه مسیری را طی خواهد کرد.

کرمان در زمینه تولید پسته و خرما جایگاه قابل اتکایی در کشور دارد و مهمترین محصولات ارزآور غیر نفتی کرمان محسوب می شود

یکی از مهمترین و در دسترس ترین راهکارها نیز فراهم کردن مسیر صادرات است در این صورت کشاورزان نیاز به تسهیلات ندارند اما گویی راهکاری برای حل مشکل عدم فروش محصولات کشاورزان اندیشیده نشده و چشم اندازی نیز در این زمینه وجود ندارد.

اما در این خصوص مسئولان جهاد کشاورزی استان می گویند به زودی مشکل برطرف و تسهیلات کرونایی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

کشاورزان در سامانه ثبت نام کنند

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به مشکلات متعدد برای کشاورزان به دلیل شیوع کرونا در گفتگو با بازار بیان کرد: به فعالان بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی در استان کرمان تسهیلات اعطا می شود.

عباس سعیدی ادامه داد: متقاضیان بخش کشاورزی که از کرونا آسیب دیده اند برای تامین سرمایه در گردش می توانند به جهاد کشاورزی مراجعه و درخواست دریافت تسهیلات را ارائه کنند و در نهایت متقاضیان بعد از بررسی پرونده در کارگروه های ویژه برای دریافت این تسهیلات معرفی می شوند.

وی گفت: باید در سامانه سیتا ثبت نام کنند و در نهایت بانک کشاورزی نسبت به پرداخت اقدام می کند.

این تسهیلات برای سرمایه در گردش با دوره تولید یک ساله و برای سرمایه گذاری جدید با دوره مشارکت دو ساله و با باز پرداخت پنج ساله است

رئیس جهاد کشاورزی استان  کرمان بیان کرد: این تسهیلات به همه بخش های کشاورزی، دامپروری، پرورش آبزیان، احداث گلخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گیاهان دارویی، احداث و توسعه زنجیره های کشاورزی دام و طیور پرداخت می شود.

سعیدی افزود: بر اساس این ابلاغیه همچنین تسهیلات سرمایه در گردش نیز به باغداران و کشاورزان پرداخت می شود و متقاضیان باید با ثبت نام در سامانه سیتا به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنند.

آماده واگذاری وام طبق مقررات موجود هستیم
مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان کرمان هم به خبرنگار بازار گفت: این تسهیلات برای سرمایه در گردش با دوره تولید یک ساله و برای سرمایه گذاری جدید با دوره مشارکت دو ساله و با باز پرداخت ۵پنج ساله است.

الله داد محمدی ثبت نام در سامانه سیتا را ضروری دانست و افزود: ما بعد از تایید جهاد کشاورزی اقدام به پرداخت تسهیلات خواهیم کرد و کشاورز نباید به صورت مستقیم از ابتدا به بانک مراجعه کند.

وی گفت: نرخ متفاوت است و بنا به محرومیت منطقه تعیین می شود، شش ماه تنفس و پنج سال باز پرداخت است البته نرخ سود بانکی هم از ۱۲ تا ۱۶ درصد نیز متفاوت است.

محمدی افزود: سود این تسهیلات بسته به مناطق برخوردار و غیر برخوردار از ۱۲ تا ۱۶ درصد است.

به نظر می رسد عملکرایی در حمایت از آسیب دیدگان از کرونا یکی از مهمترین اقداماتی است که مسئولان باید در زمینه های اقتصادی مختلف انجام دهند و با توجه به نقش تاثیر گذار کشاورزی در کرمان حمایت از قشر کشاورز در راستای پویایی اقتصاد استان بسیار مهم است.

کد خبر: ۵۲٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha