۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
سرمایه گذاران بیت کوین میلیاردر شدند/ هر واحد ۱۵,۵۲۶ دلار
رشد شتابان قیمت ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاران بیت کوین میلیاردر شدند/ هر واحد ۱۵,۵۲۶ دلار

کاهش ارزش دلار آمریکا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری این کشور موجب شد تا دلار ارزش خود را از دست بدهد و سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری روی این نوع ارز در دنیا اقدام به سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال کنند. این رویکرد باعث شد تا قیمت بیت کوین امروز به ۱۵,۵۲۶ دلار برسد.

 بازار؛ گروه بانک و بیمه: ارزش هر واحد بیت کوین که تا هفته ی گذشته حدود ۱۲ هزار دلار بود اکنون با رشدی شتابان صعودی شده است و سرمایه گذاران این نوع ارز مجازی سودهای هنگفتی را به جیب زنند چرا که هر بیت کویین بیش از ۴۰۰ میلیون تومان شده است.

کارشناسان اقتصاد فضای مجازی و رمز ارز معتقدند؛ برخی افراد به سرمایه گذاری، استخراج و فروش این رمزارز علاقه پیدا کرده‌اند؛ چرا که کسانی که رمز ارزها را در ماههای پیش خریده اند اکنون میلیارد شده اند.

دلار آمریکا تضعیف شد، بیت کوین رشد کرد
محسن رضایی صدرآبادی کارشناسان اقتصاد فضای مجازی و رمز ارز در گفتگو با « بازار» درباره نوسان قیمتی بیت و کوین و علت رشد آن در چند روز اخیر گفت: دلیل عمده تغییرات نرخ رمز ارزها برگزاری انتخابات امریکا و تنش هایی است که در این کشور وجود دارد.

وی افزود: این تنش ها باعث شده است تا دلار آمریکا تضعیف و در مقابل ارزهای مجازی ارزشمند شوند چرا که زمانی دلار آمریکا کم ارش می شود در مقابل قیمت ارزهای دیجیتال بر مدار رشد قرار می گیرند.

رضایی صدرآبادی با بیان اینکه پیش بینی می شود نرخ بیت کویین در روزهای آینده همچنان افزایشی باشد، گفت: رسیدن قیمت این نوع ارز تا ۱۶ و ۱۷ هزار دلار دی هفته های آینده دور از ذهن نیست.

کاهش سلطه دلار با ارشمند شدن ارزهای دیجیتال
وی اضافه کرد:با رشد قیمت بیت کوین در دنیا، سلطه قدرت دلار در بین ارزهای رایج دنیا تضعیف و این نوع ارز در مسیر سراشیبی قرار می گیرد، بنابراین توجه آمریکا به این موضوع مهم بوده اما اینکه چرا با وجود انجام معاملات ارزهای مجازی در دنیا آمریکا همچنان سکوت می کند جای تعجب است زیرا این کشور به عنوان متولی دلار حاضر نیست به این سادگی ارزش پول خود را از دست بدهد.

وی افزود: در ایران نیز با وجود اینکه انجام معاملات ارزهای مجازی بهمن ماه ۹۷ دربانک مرکزی پیش نویس شده است اما دولت  و در ذیل آن بانک مرکزی هنوز به صراحت اعلام نکرده است که کسی وارد چنین بازاری شود. این در حالی است که ورود به بازار معاملات ارزهای مجازی می تواند بر دور زدن تحریم ها تاثیر گذار شود. از طرفی مردم اکنون با تکنولوژی روز دنیا آشنا و بدنبال سرمایه گذاری برای سودآوری مناسب هستند. آنگونه که دلار فیزیکی می خرند و روی آن سرمایه گذاری می کنند تا ارزش دارای هایشان حفظ شود.

پاسکاری تصویب قانون معاملات بیت کوین در بانک مرکزی و وزارت ارتباطات
این کارشناس خبره اقتصاد فضای مجازی اظهارداشت: هرچند پیش نویس انجام معاملات بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در بانک مرکزی وجود دارد اما به دلیل عدم همراهی و علاقه بانک مرکزی در تصویب نهایی و اجرای این قانون همچنین دعواهای داخلی برای قانونی شدن آن، رسیدگی این موضوع در وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و بانک مرکزی در حال پاسکاری است و تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

رضایی صدرآبادی اضافه کرد: از آنجایی که خرید بیت کویین با دلار انجام می شود و ارزش دلار نیز این روزها نزولی است بنابراین سرمایه گذاران با دید بلند مدت به این موضوع می نگرنند. از طرفی چون قیمت بیت کوین در معاملات جهانی در حال رشد است در چنین شرایطی سرمایه گذاران ترغیب به خرید ارزهای مجازی چون بیت کوین می شوند چرا که این نوع معامله معامله ای دو سر سود است.

آمارهایی که ارایه نمی شود
بنا به این گزارش، هرچند باید به این نکته توجه داشت که هیچ آمار رسمی‌ای از میزان معاملات رمزارزها در کشور ارائه نمی‌شود، اما طبق بررسی ها ی موجود آمارهای غیررسمی نشان می دهد که در ایران ارقامی بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون دلارتراکنش روزانه ارزهای دیجیتال در کشور وجود دارد.

به گفته کارشناسان این بازار معاملات بیت‌کوین در کشور نیازمند قانون است زیرا هنوز قانون مشخصی در مورد معاملات رمز ارز در کشور وجود ندارد. بانک مرکزی در بهمن ماه سال ۱۳۹۷، پیش‌نویس «سیاستنامه بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال» را منتشر کرد؛ اما این پیش‌نویس هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. بر اساس این متن، رمز ارزها فقط در صرافی‌ها، قابل خرید و و فروش و تبادل هستند. چندی پیش نیز کامران سلطانی‌زاده رئیس کانون صرافان در گفتگویی تاکید کرد؛ بانک مرکزی تاکنون هیچ مجوزی برای خرید و فروش ارز دیجیتال صادر نکرده است.

ورود به بازار ارزهای مجازی آگاهی و شناخت می خواهد
همچنین این نهاد سیاستگذار در پیش‎نویس منتشر شده، تاکید کرده است که هیچ مسئولیتی در قبال تایید اصالت رمزارزها و مدیریت و ثبات قیمت آنها نمی‌پذیرد. مسئولیت ریسک همه معاملات و خطرات ناشی از سرمایه‌گذاری و انتخاب ابزارهای نگهداری رمزارزها و تأمین امنیت آنها نیز با خود افراد است. از سوی دیگر در پیش‌نویس بانک مرکزی، مسئولیت صحت عملکرد پلتفرم صرافی‌ها و تضمین ملاحظات امنیتی آن نیز بر عهده مالکان صرافی‌ها قرار دارد. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند ورود به بازار رمزارزها آگاهی و شناخت، احتیاط، صبر و روحیه‌ ریسک‌پذیر می‌خواهد. البته باید گفت که خرید و فروش رمزارزها اکنون در ایران غیرقانونی و ممنوع نیست اما هنوز ضوابط مشخصی برای خرید و فروش رمزارز تعریف نشده است. مصوبه هیات دولت نیز در این زمینه تاکید می‌کند که افراد می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند اما مسئولیت هر خطری با خود آنها است.

کد خبر: ۵۲٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha