۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
شهرک های کشاورزی شاخه ای از پیشرفت اقتصادی کردستان

شهرک های کشاورزی شاخه ای از پیشرفت اقتصادی کردستان

کردستان – ایجاد و احداث شهرک های کشاورزی در حوزه های گلخانه، شیلات و دامداری با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های کردستان در حوزه کشاورزی، می تواند احیای روحیه توسعه و پیشرفت اقتصادی برای استان باشد.

به گزارش خبرگزاری بازار- کردستان حدود ۲۹ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که یک میلیون و ۱۷ هزار و ۳۴۳ هکتار از آن را اراضی کشاورزی به خود اختصاص داده است و به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی و اراضی مرغوب و منابع آب کافی ظرفیت های فراوانی در این بخش دارد.

این استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم، توت فرنگی، انگور، سیب زمینی دارای رتبه های برتر در سطح کشور است و علاوه براین در زمینه دامداری و شیلات هم از استان های مطرح به شمار می رود.

به گفته کارشناسان در کشت های گلخانه ای تولید ۱۰ برابر شده و مصرف آب به یک دهم کاهش پیدا می کند و با توجه به کمبود منابع آبی و به منظور استفاده بهینه از آب موجود حرکت به سمت کشت های گلخانه ای بسیار به صرفه تر است. حال به منظور توسعه و فعالیت منسجم این واحدها ایجاد شهرک های گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است.

شهرک کشاورزی هم در زمینی قابل احداث است که مساحت مفید آن حداقل پنج هکتار و غیر مفید هم ۱۰ هکتار باشد، که در کردستان به دلیل کمبود اراضی ملی دارای این شرایط توسعه شهرک های کشاورزی خصوصی بیشتر مدنظر مسوولان است.

شناسایی ۹۲۰هکتار زمین در کردستان برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از برنامه های این شرکت ایجاد شهرک های کشاورزی جدید اعم از دولتی و خصوصی در استان است، اظهار کرد: مطالعات آمایش، استعدادیابی، ایجاد و توسعه شهرک های گلخانه ای در استان انجام شده است.

صلاح الدین کریمی افزود: براساس نتایج این مطالعات شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در کشت گلخانه ای در سطح یک، شهرستان های سنندج، بانه، دیواندره و دهگلان سطح ۲ و قروه و بیجار و سقز در سطح سه قرار دارند.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان گفت: ۹۲۰ هکتار اراضی در استان برای احداث  و ایجاد شهرک های گلخانه ای شناسایی شده است.

۲ پروژه ایجاد شهرک گلخانه ای در سطح استان کردستان به شرکت شهرک های کشاورزی استان واگذار شده است که در حال حاضر عملیات احداث این پروژه ها در حال اجرا است.

آنچه در اجرای این پروژه ها حائز اهمیت است این است که اگر در گذشته تمام سازه‌های واحدها گلخانه از خارج کشور وارد می شد، امروزه به همت متخصصان این حوزه و با مهندسی معکوس به غیر از چند قطعه، تمام اجزای مورد نیاز سازه های یک واحد گلخانه در داخل تولید می شود.

پروژه صادق آباد در شهرستان دهگلان از زمان واگذاری آن به شهرک های کشاورزی و انجام مهندسی معکوس، تحریم ها مانع تاخیر و تعطیلی عملیات اجرایی آن نشد و هم اکنون ۲۰ سایت در این شهرک احداث شده است.

اردیبهشت ۹۹ شهرک گلخانه ای صادق آباد به زیر کشت می رود

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه تاکنون شهرک گلخانه ای صادق آباد در دهگلان و قبا سرخ در بیجار به این شرکت واگذار شده است، اظهار داشت: مساحت شهرک گلخانه ای صادق آباد ۲۰ هکتار است که از این میزان هشت هکتار را مساحت مفید آن تشکیل داده است.

کریمی ظرفیت تولید این شهرک را چهار هزار و ۲۰۰ تن ذکرکرد و افزود: قرار است واحدهای گلخانه ای این شهرک به تولید توت فرنگی و انواع صیفی جات اختصاص پیدا کند.

وی با اعلام اینکه اردیبهشت ۹۹ شهرک گلخانه ای صادق آباد به زیر کشت می رود، اضافه کرد: در مجموع با بهره برداری از این شهرک برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه برآورد حجم سرمایه گذاری در شهرک صادق آباد ۶۰ میلیارد تومان بود، یادآور شد: از طریق فراخوان سال ۹۷ این پروژه به سرمایه گذار واگذار شد.

کریمی افزود:  تاکنون ۶۵ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری شده که از این مبلغ ۴۶ میلیارد تومان آن از محل تسهیلات بانکی و مابقی از آورده متقاضی تامین شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه ۴۰ درصد است و تا اردیبهشت سال آینده قابل افتتاح می شود.

دیگر پروژه شهرک گلخانه ای واگذار شده به شرکت شهرک های کشاورزی استان، شهرک قبا سرخ در شهرستان بیجار است که ۲۷.۸ هکتار مساحت کل آن و ۱۲.۳ مساحت مفید آن است.

میزان برآورد سرمایه گذاری مورد نیاز در این شهرک گلخانه ای حدود ۸۰ میلیارد تومان است و قرار شده در ۲۵ سایت احداث شود و تا پایان سال ۹۹ زیر کشت رود.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کردستان گفت: ظرفیت تولید شهرک گلخانه ای قبا سرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تن است و با راه اندازی آن برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

کریمی یکی از ظرفیت های استان را شهرک های گلخانه ای خصوصی خواند و افزود: در حال حاضر ۲ متقاضی ایجاد شهرک گلخانه ای خصوصی به مساحت ۱۷ هکتار در استان داریم که برای صدور پروانه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی معرفی شدند.

تولید سالانه ۴ هزارتن محصولات گلخانه ای در کردستان

مجری طرح توسعه گلخانه ای کردستان تعداد واحدهای گلخانه ای استان را حدود ۷۳ واحد اعلام کرد و اظهار داشت : این واحدها در سطح ۱۹.۷ هکتار در  زمینه تولید سبزی و صفی جات، توت فرنگی و گل و گیاهان زینتی فعالیت دارند.

محمد مرادی میزان تولید سالانه واحدهای گلخانه ای استان را چهار هزار تن ذکر و اضافه کرد : در برنامه توسعه ای  امسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی ایجاد ۶۰ هکتار گلخانه به استان ابلاغ شده است.

وی افزود:  این میزان سطح ابلاغی در قالب ۸۳ پرونده شامل ۵۳ پرونده مربوط به ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس، ۲۵ گلخانه صنعتی و پنج مورد تونل پلاستیکی برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی ‌شدند.

مجری طرح توسعه گلخانه ای کردستان با اشاره به اینکه مبلغ تسهیلات مورد تقاضای این ۸۳ واحد ۳۸۳ میلیارد تومان است، گفت: تاکنون از ۶۰ هکتار ۲.۵ هکتار اجرایی شده و ۲۲ هکتار هم در حال اجرا است و مابقی هم در مرحله عقد قرارداد و تامین وثیقه بانکی قرار دارد.

شهرک های کشاورزی تنها مختص به سایت های گلخانه ای نیست و هر نوع فعالیت بخش کشاورزی اعم از شیلات و دامپروری که قابلیت گنجاندن آن در قالب شهرک را دارند می توانند در این راستا ساماندهی و اجرایی شوند.

با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد اراضی کشاورزی کردستان را اراضی دیم تشکیل داده است ایجاد شهرک های کشاورزی یکی از ظرفیت های ارزشمند در راستای افزایش تولید و استفاده بهینه از منابع آبی ، خاکی و انرژی ، انتقال دانش و فناوری های نوین در تولیدات کشاوری به شمار می رود.

گام نخست ایجاد و توسعه شهرک های کشاورزی در کردستان با فعالیت در حوزه گلخانه آغاز شده است و امیدواریم با گسترش این اقدامات شاهد رونق این شهرک ها در تمامی بخش های دارای ظرفیت تبدیل شدن به شهرک باشیم چراکه به گفته کارشناسان، این بخش یکی از شاخه های توسعه اقتصادی استان است و به هر میزان به آن توجه شود شاهد بهبود وضعیت اقتصادی آن خواهیم بود.

کد خبر: ۵٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha