۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
محصولات لبنی سنتی فروشان، آلوده است!/ دولت مشوق های لازم را بدهد قیمت ها پایین می آید
گفتگو با رییس اتحادیه تعاونی‌ های لبنیات کشور

محصولات لبنی سنتی فروشان، آلوده است!/ دولت مشوق های لازم را بدهد قیمت ها پایین می آید

رییس اتحادیه تعاونی‌ های لبنیات کشور، گفت: اگر دولت از تولیدکنندگان محصولات لبنی حمایت کند و برای آنها مشوق هایی را در نظر بگیرد؛ تولیدکننده، مجبور نیست که قیمت محصولات را افزایش بدهد.

سجاد صفری؛ بازار: «محمدرضا اسماعیلی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که صعنت لبنیات کشور با چه مشکلاتی روبرو است، اظهار داشت: متاسفانه، مردم جامعه آگاهی ‌های لازم درخصوص استفاده از لبنیات ندارند و این مشکلی است که پیش روی صنعت لبنیات کشور قرار دارد و نیاز است که مسوولان درخصوص پیامدها و فواید استفاده از لبنیات اطلاع رسانی کنند تا سطح آگاهی مردم در این زمینه بالا برود و استقبال آن‌ها جهت خریداری لبنیات و قرار دادن محصولات لبنی در سبد غذایی خانواده بیشتر شود.

وی افزود: مغازه‌هایی که محصولات لبنی را بصورت سنتی تهیه می‌کنند و می‌فروشند شرایط کار، برای کارخانجات تولید لبنیات را با مشکل روبرو کرده‌اند. مردم بایستی این را بدانند که تولید لبنیات در کارخانه‌ها زیر نظر مسوولان فنی و بهداشت تهیه می‌شود؛ بنابراین، کیفیت محصولات کارخانه‌ها با مغازه‌هایی که لبنیات را بصورت سنتی تولید و توزیع می‌کنند تفاوت دارد.

احتمال آلوده بود محصولات لبنی فروشندگان سنتی 
رییس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور، در ادامه، بیان کرد: مغازه‌های ماست‌بندی و آن‌هایی که محصولات لبنی را بصورت سنتی تولید می‌کنند در واقع بصورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند و بعضی اوقات مشاهده می‌شود که آن‌ها سوء استفاده می‌کنند و برچسب برندهای معروف را بر روی محصولات تولیدی خود می‌زنند. این افراد سودجو ضربه مهلکی بر پیکره کارخانجات تولید لبنیات وارد می‌کنند و متأسفانه ارگانی هم وجود ندارد که بر فعالیت آن‌ها نظارت و با آن‌ها برخورد کند.

اسماعیلی با اشاره به گرایش مردم به مصرف لبنیات سنتی، گفت: مغازه‌های لبنیات سنتی، شیر و دیگر محصولات لبنی را ارزانتر از کارخانجات به مردم ارائه می‌دهند و مردم به دلیل اینکه قدرت خرید بالایی ندارند بنابراین از آنها خرید می‌کنند در صورتی که بیشتر این مغازه‌ها مراحل گرمازایی و سرمازایی شیر را به درستی انجام نمی‌دهند و در واقع ممکن است شیر و محصولات لبنی آنها آلوده باشد و سلامتی جامعه را به خطر بیندازد.

وی تصریح کرد: احیانأ اگر در صنعت لبنیات، مشکلی بوجود بیاید دستگاه‌های نظارتی سریع به سراغ کارخانه‌ها می‌آید در صورتی که نیاز است حمایت دستگاه‌های نظارتی، حکومتی و دولت از کارخانجات تولیدی در این عرصه بیشتر باشد.

خسارتی که ماست بندی ها به کارخاهای تولید لبنیات و سلامت مردم وارد می کنند
این تولیدکننده، تأکید کرد: مغازه‌های ماست‌بندی علاوه براینکه ضربه سنگینی را به کارخانجات کشور وارد می‌کنند بلکه در درازمدت هم سلامت مردم جامعه را به خطر می‌اندازند چون که اصول بهداشتی در تولید و عرضه لبنیات را انجام نمی‌دهند و این می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد.

اسماعیلی بیان کرد: شیر در کارخانجات با دو فرآیند گرمادهی و سرمادهی یا فریز کردن، تولید می‌شود تا با کمک این روش‌ها تمام میکروب‌های وجود در شیر از بین بروند و رکن اصلی میکروب‌کشی محصولات لبنی فرآیند فریز کردن است ولی در مغازه‌های ماست‌بندی فقط از فرآیند گرمادهی استفاده می‌شود و این روش به تنهایی نمی‌تواند تمام میکروب‌های شیر را نابود کند. بنابراین نیاز است بر فعالیت این مغازه‌ها نظارت بیشتری صورت بگیرد تا در آینده برای سلامتی جامعه مشکلی بوجود نیاید.

وی افزود: کارخانجات تولیدی، بعضی اوقات، شیر را به مدت سه روز فریز می‌کنند تا میکروب‌های شیر که در هر یک لیتر آن، بیشتر از ۱۰۰۰ نوع، میکروب وجود دارد کاملأ نابود شوند تا محصول، کاملأ پاستوریزه و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد. حدود ۷۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و نباید به سادگی از کنار فعالیت مغازه‌های ماست‌بندی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گذشت.

مصرف لبنیات مانع بروز بیماری
رییس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از صنعت لبنیات کشور، حمایت های لازم را داشته است؟ به بازار، گفت: متأسفانه، دولت هیچگونه حمایتی از این صنعت انجام نداده است. اگر دولت به مردم توصیه‌های لازم برای استفاده از لبنیات داشته باشد در واقع، هم از کارخانجات این عرصه، حمایت کرده است و هم به سلامت جامعه کمک کرده است و در نتیجه از بروز بیماری‌های پرهزینه، جلوگیری خواهد شد.

اسماعیلی افزود: افرادی متولیان حوزه بهداشت کشور هستند که نمی‌خواهند در عرصه تشویق مردم به استفاده از لبنیات فعالیت کنند و مردم بایستی این را بدانند که با استفاده دائم و همیشگی از محصولات لبنی می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: شیر و لبنیات همانند یک داروی قوی عمل می‌ کند و استفاده دائم و همیشگی آن می‌تواند منجر به این شود که از بیماری و استفاده داروهای شیمیایی در امان باشیم.

این عضو اتحادیه لبنیات در ادامه، بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی سرانه مصرف شیر هر نفر در سال، ۱۵۶ کیلوگرم است و حتی کارخانجات کشور، توانایی این را دارند که برای هر نفر ۲۰۰ کیلوگرم شیر سالم و پاستوریزه تولید کنند ولی متأسفانه دولت با هدفمند کردن یارانه‌ها سوبسیدهای کارخانجات تولید لبنیات را قطع کرد و شرایط کار، برای تولیدکنندگان این عرصه را با مشکل روبرو کرد.

اسماعیلی گفت: اگر دولت، بخشی از بودجه ای را که در بخش درمان کشور، هزینه می‌کند به عرصه تولید لبنیات کشور ترزیق کند؛ بدون شک، این صنعت می‌تواند رشد کند و در نتیجه، جامعه سلامت‌تری خواهیم داشت و هم از هزینه دولت در بخش درمان کاسته خواهد شد.

دولت مقصر اصلی افزایش قیمت لبنیات
عضو اتحادیه فرآورده‌های لبنی در پاسخ به این پرسش آیا افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی، تاثیری بر میزان مصرف جامعه دارد؟ به بازار، گفت: متاسفانه بیشتر مردم، کارخانجات را مقصر اصلی افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی می‌دانند در صورتی که این چنین نیست و تولیدکنندگان تمایل دارند که محصولات آنها به فروش برود و این زمانی، اتفاق خواهد افتاد که شیر و فرآورده‌های لبنی با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار بگیرد.

اسماعیلی اظهار داشت: وقتی هر ساله شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه، دستمزد کارگران، هزینه حمل‌ونقل و... هستیم این موارد بر قیمت تمام شده محصولات کارخانجات تاثیر می‌گذارد و تولیدکننده مجبور است که قیمت محصولات را افزایش بدهد.

وی افزود: اگر دولت از تولیدکنندگان محصولات لبنی حمایت کند و برای آنها مشوق هایی را در نظر بگیرد؛ تولیدکننده، مجبور نیست که قیمت محصولات را افزایش بدهد.

این تولیدکننده، تصریح کرد: در سال‌های گذشته، در مدارس کشور، شیر رایگان توزیع می‌شد و این کمک شایانی به تولیدکنندگان می‌کرد ولی متاسفانه درحال‌حاضر، این کار انجام نمی‌گیرد در صورتی که در این زمینه، قانون وجود دارد که دولت موظف است سالانه ۷۰ نوبت شیر رایگان را بین دانش آموزان توزیع کند ولی دولت به راحتی از این قانون سرپیچی می‌ کند.

کد خبر: ۵۲٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha