۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
۳۰ درصد اشتغال اردبیل در بخش کشاورزی است/ صیانت از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

۳۰ درصد اشتغال اردبیل در بخش کشاورزی است/ صیانت از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: در حال حاضر سهم اشتغال بخش کشاورزی استان ۳۰ درصد است که بالاترین سهم را در بین گروه‌های توسعه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، خلیل نیکشاد قبل از ظهر جمعه در جریان بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش کشاورزی مغان اظهار کرد: کشاورزی اردبیل بخش پیشران و موتور محرکه توسعه استان به حساب می‌آید که بیشترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در این حوزه است.

وی تأثیر مستقیم تولیدات کشاورزی را در تغییر الگوی زندگی مردم و همچنین درآمدهای اقتصادی و تأمین امنیت غذایی یادآور شد و تصریح کرد:‌ اردبیل نقش ممتازی را در تولید محصولات متنوع کشاورزی دارد و این بخش مردمی‌ترین حوزه در اقتصاد استان و حتی کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این استان که در حوزه کشاورزی و اشتغال شکل‌ گرفته در زراعت، باغبانی و صنایع تبدیلی و تکمیلی است که قطعا این توانمندی رو به افزایش است.

اردبیل ظرفیتی بی‌نظیر در تولید و عرضه محصولات استراتژیک
نیکشاد به پتانسیل اردبیل در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: استان با داشتن ۷۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد که ۵۱۵ هزار هکتار آن دیم، ۲۲۵ هزار هکتار آن آبی و ۳۹ هزار هکتار آن باغات است، در سطح کشور با داشتن سه دشت مستعد ظرفیتی بی‌نظیر در تولید و عرضه محصولات استراتژیک است.

وی به اقلیم متنوع دشت اردبیل، مشگین‌شهر و مغان اشاره کرد و ادامه داد: در این سه دشت آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری را شاهد هستیم، به طوریکه ۱۲۰ هزار بهره‌بردار عرصه کشاورزی سالانه ۴.۵ میلیون تن محصولات را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

سهم ۴درصدی اردبیل در تولید محصولات کشاورزی کشور
نیکشاد سهم استان اردبیل را در تولید محصولات کشاورزی کشور چهار درصد اعلام کرد و گفت: کشاورزان استان در تولید بذور نقش ممتازی دارند به طوریکه ۹۰ درصد بذر ذرت، ۱۰۰ درصد بذر سرگم، ۱۰۰ درصد بذر چغندر قند و بخش عمده‌ای از بذر دانه‌های روغنی و غلات دانه‌ریز کشور در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی به وجود سه سایت تحقیقاتی در اردبیل اشاره کرد و افزود: عشایر غیرتمند استان با داشتن ۶۵ هزار نفر جمعیت، تولیدات متنوعی را در بخش‌های زراعت، باغبانی و دامی دارند به طوریکه ۴۲ هزار تن گوشت سفید، ۳۲ هزار تن گوشت قرمز و بیش از ۲۶۷ هزار تن شیر و صنایع مرتبط را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

نیکشاد به جایگاه ممتاز اردبیل در بخش کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان سهم ۲۸ درصدی و در حوزه اشتغال سهم ۳۰ درصدی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی انجام شده، توسعه گلخانه‌ها و شهرک‌های بزرگ در این حوزه در حال انجام است به طوریکه شهرک بزرگ گلخانه‌ای یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان یکی از شهرک‌های ممتاز کشور در تولید محصولات متنوع به حساب می‌آید.

وی به برخی از مشکلات در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما با یک سیکل معیوب در زنجیره تولید بخش کشاورزی و عرضه آن روبه‌رو هستیم که عمده تولیدکنندگان در بازاریابی مشکلات و گله‌مندی‌های جدی دارند.

ضرورت تدوین نظام‌مند تولید، درجه‌بندی، سرتینگ، بسته‌بندی و تجاری‌سازی محصولات کشاورزی
نیکشاد ضرورت تدوین نظام‌مند تولید، درجه‌بندی، سرتینگ، بسته‌بندی و تجاری‌سازی محصولات کشاورزی را به عنوان یک ضرورت یاد کرد و افزود: در حال حاضر جهاد کشاورزی اردبیل از کمبود نیروی انسانی به ویژه نیروی کارشناسی زبده و متخصص رنج می‌برد به طوریکه با بازنشسته شدن بسیاری از نیروها، ما هنوز نتوانستیم نسبت به جذب نیروهای جدید اقدام کنیم.

وی ضرورت اعمال حمایت‌های مالی به صورت غیرمستقیم را از تولیدکنندگان این بخش با در نظر گرفتن تعرفه‌های گمرکی، یارانه و جوایز صادراتی یادآور شد و بیان کرد: نظام بانکی باید از بخش کشاورزی حمایت همه‌جانبه داشته باشد و در این نوسانات بازار بهتر است نظام بانکی به داد فعالان این حوزه برسد.

نیکشاد در ادامه سخنان خود اضافه کرد: ما با تداخل سال مالی و پایان فصل کاری در استان اردبیل روبه‌رو هستیم که بهتر است پروژه‌های عمرانی زودتر از موعد مقرر اجرایی شده و تأمین اعتبار سالانه به این پروژه‌ها در نیمه اول سال انجام شود.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا نسبت به فرهنگ سازی بیمه و حمایت از تولیدکنندگان در جهت تولید کیفی و کمی اقدام کنند و اظهار کرد: حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری بسیار موضوع با اهمیتی است که امیدواریم نمایندگان مجلس در تدوین و برنامه‌ریزی‌های آینده آن را مورد توجه قرار دهند.

نیکشاد در پایان بر ضرورت تکمیل پایاب سد خداآفرین و بهره‌برداری درست از اراضی حاصلخیز این منطقه را یادآور شد و تصریح کرد: باید از طریق تعاونی‌ها، این اراضی به افراد محلی واگذار شده تا افزایش کشت و زراعت را در منطقه شاهد باشیم.

کد خبر: ۵۲٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha