۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
سریال گرانی‌ها در قسمت گوجه فرنگی؛ سفره مردم از رنگ و لعاب افتاد
بازار از مرکزی گزارش می‌دهد؛

سریال گرانی‌ها در قسمت گوجه فرنگی؛ سفره مردم از رنگ و لعاب افتاد

اراک- حالا و در بحبوحه گرانی‌ها نوبت به گوجه فرنگی رسیده، تا مردم برای تهیه هر کیلو گوجه حتی بیش از ۲۰ هزار تومان پرداخت کنند.آن هم مردمی که این روزها سفره معیشت شان از همیشه بی رنگ و لعاب‌تر است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: علاوه بر تب کرونا تب تند گرانی و تورم نیز بلای جای مردم شده، داستان تکراری گرانی ها این بار سر از گوجه‌فرنگی درآورده است و در این بحبوحه تورم‌های اخیر در حوزه تخم‌مرغ و روغن گوجه نیز علتی شد که بساط ساده‌ترین غذا هم از سفره مردم برچیده شود.

گرانی گوجه سناریوهای جالبی نسبت به سایر گرانی‌های اخیر دارد، این بار متهم ردیف اول صادرات است، متهمی که نمی‌دانیم در این اوضاع به‌هم‌ریخته اقتصادی خوب است یا نه، اما جولان واسطه و دلالان را هم نمی‌شود نادیده گرفت.

قیمت مصوب گوجه ۹ تا ۱۱ هزار تومان است
یکی از شهروندان اهل ساوه در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص فراوانی و قیمت گوجه در بازار اظهار داشت: این روزها یا گوجه در بازار نیست یا کم است و یا قیمت بسیار بالا می باش به‌طوری‌که آخرین بار گوجه را ۱۵ هزار تومان خریده‌ام.

ملیکا محمودیان با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد این هستیم که گوجه‌های نارس و یا اصطلاحاً کال را هم برای عرضه به مغازه‌ها می‌آورند، گفت: گوجه‌های نارس توسط مغازه‌داران خریداری‌شده و مرحله‌به‌مرحله تا رسیدن کامل به مشتری عرضه می‌شود.

محمودیان بیان داشت: قیمت مصوب گوجه ۹ تا ۱۱ هزار تومان است اما ۲۳ هزار تومان هم به خریدار فروخته می‌شود و توجیه فروشندگان کیفیت و جداشدگی محصول است اما دیده می‌شود که حتی موارد جداشده نیز دارای کیفیت مطلوب نیستند فقط قیمت بالاتری دریافت می‌کنند.

قیمت مصوب گوجه ۹ تا ۱۱ هزار تومان است اما ۲۳ هزار تومان هم به خریدار فروخته می‌شود و توجیه فروشندگان کیفیت و جداشدگی محصول است اما دیده می‌شود که حتی موارد جداشده نیز دارای کیفیت مطلوب نیستند فقط قیمت بالاتری دریافت می‌کنند

قیمت گوجه امسال ۳ برابر شد
مجتبی ذریتی خواه یکی دیگر از شهروندان اراک در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت قیمت‌ها در حوزه میوه و تره‌بار و به‌خصوص گوجه‌فرنگی گفت: بازنشسته است و هر بار برای خرید به بازار می‌رود ناامیدتر و با کیسه خالی‌تر از قبل به منزل بازمی‌گردد، چراکه حقوقش کفاف این حجم از گرانی ها را نمی‌دهد.

ذریتی خواه با اشاره به اینکه گران شدن گوجه موضوعی است که هرسال با آن مواجه می‌شویم اما امسال گویا داستان چیز دیگری است، وقتی‌که کلیپ کامیون‌هایی که بار گوجه داشتند و در مرز عراق پس فرستاده‌شده بودند را دیدم واقعاً متأسف شدم که چرا باید این حجم از تولید کشاورزان کشور ما و این مقدار از سرمایه هدر برود، من یک شهروند عادی هستم و از اقتصاد سررشته‌ای ندارم اما واقعاً دیدن این تصاویر دردآور است، چرا مدیران ما نباید برای این موضوع برنامه داشته باشند که این موارد این‌چنینی پیش نیاید.

وی عنوان داشت: قیمت گوجه امسال بیش از سه برابر شده است و شهروندان باقیمت‌های ۱۵ تا ۲۰ هزارتومانی برای خرید هر کیلو گوجه مواجه هستند که این مورد واقعاً آزاردهنده شده و باید مسئولان برای آن چاره‌اندیشی کرده و راهی را بیابند، مردم دیگر از این‌همه تورم‌های بی‌حساب‌وکتاب خسته شده‌اند.

گوجه های باکیفیت را صادر می کنند
فرهاد کاشانی یکی از فروشندگان میوه و تره‌بار اراک در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص قیمت گوجه گفت: گوجه را باید کیلویی ۱۱ هزار تومان بخریم و ۱۴و هزار و ۳۰۰ تومان بفروشیم و این تازه اول ماجرا است چون گوجه‌های خوب و باکیفیت صادر می‌شوند و گوجه‌های بی‌کیفیت برای فروش به فروشنده و مردم می‌رسد.

وی افزود: نیمی از جعبه ۱۰ کیلویی گوجه سالم و نصف دیگر خراب هستند دورریز دارند و واقعاً نمی دانیم که مسئولان دقیقه چه می‌کنند که وضعیت این‌چنین شده است.

دلال ها عامل گرانی گوجه نیستند
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار اراک در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار گوجه و قیمت‌های سر به فلک کشیده این محصول بابیان اینکه صادرات عامل اصلی کمبود و گرانی گوجه در بازار شده است اظهار داشت: فقط در صورتی می‌توانیم در این محصول کاهش قیمت را شاهد باشیم که صادرات متوقف شود.

صادرات عامل اصلی کمبود و گرانی گوجه در بازار شده است و فقط در صورتی می‌توانیم در این محصول کاهش قیمت را شاهد باشیم که صادرات متوقف شود

حسین درجاتی از دیگر عوامل گرانی گوجه در بازار را تغییر فصل عنوان کرد و بیان داشت: همیشه با تغییر فصل برخی از محصولات که در برداشت با تأخیر مواجه هستند با افزایش قیمت روبرو می‌شوند اما در حال حاضر گوجه در میدان‌ها تره‌بار به قیمت هر کیلو ۱۰ هزار تومان است.

وی گفت: سرمازدگی نشا گوجه نیز از موارد دیگر این کمبودها محسوب می‌شود و با فراوانی گوجه در چابهار قیمت کاهش پیدا می‌کند و اگر این اتفاق رخ ندهد قیمت بالاتر هم می‌رود.

درجاتی در خصوص حضور دلالان در بازار میوه و تره‌بار اراک عنوان داشت: در موضوع افزایش قیمت گوجه دلال‌ها اثری نداشته‌اند چراکه دلال با فراوانی محصول وارد عمل می‌شود درحالی‌که در گوجه با کمبود بار مواجه هستیم و چیزی برای دلال‌ها باقی نمی‌ماند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار اراک افزود: در حال حاضر قیمت گوجه‌فرنگی در میدان‌ها تره‌بار ۱۱ هزار تومان و گوجه باکیفیت پایین تا شش هزار تومان و در مغازه‌ها با ۳۰ درصد سود به فروش می‌رسد و تا دو هفته آینده و تا زمانی که گوجه‌های مناطق گرمسیر به بازار بیاید قیمت این محصول تعدیل خواهد شد.

دیر رسیدن گوجه از شهرهای دیگر عامل گرانی است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اراک در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت کاشت گوجه در این استان مرکزی اظهار داشت: ما کمبود گوجه‌فرنگی نداریم اما مسلماً بازار صادرات در این گرانی ها بی‌تقصیر نیست،  در سال جاری ۷۰۰ هکتار از اراضی استان مرکزی زیر کشت گوجه‌فرنگی رفت که از این میزان ۴۲ هکتار آن مربوط به شهرستان اراک بود.

محمد شمسی بابیان اینکه میانگین برداشت گوجه‌فرنگی در استان ۳۵ تن در هکتار است، گفت: البته در خصوص گوجه باید عوامل دیگری نظیر تغییرات آب و هوایی و دیر رسیدن گوجه از شهرهای دیگر را عامل گرانی گوجه‌فرنگی در نظر گرفت.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از مرکز آمار متوسط قیمت گوجه‌فرنگی در سال گذشته نیز با رشد بی‌رویه همراه بوده است چنانکه قیمت در آذرماه ۹۸ نسب به آبان ۱۷۰  درصد افزایش داشته و متوسط قیمت هر کیلوگرم در سال قبل از سه هزار و ۹۰۰ تومان به بیش از ۱۰ هزار تومان رسیده بود و امسال اما قیمت تا ۲۵ هزار تومان نیز رسیده است،

از سوی دیگر تصاویر ناراحت‌کننده‌ای که از امحای گوجه در مرز این روزها در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود مزید بر علت بلبشو گرانی و کمبود گوجه در بازار شده و چیزی که به‌خوبی جای خالی آن احساس می‌شود نظارت و مدیریت صحیح بازار و رعایت حال کشاورزان و مردم است که امیدواریم برای آن چاره‌اندیشی صورت گیرد و بیش از این دسترسی مردم به کالاهای اساسی سخت‌تر نشود.

کد خبر: ۵۲٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha