۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
واردات قانونی تلفن همراه به کشور در دی ماه رکورد زد / سامسونگ کاربران ایرانی را محدود نکرده است

واردات قانونی تلفن همراه به کشور در دی ماه رکورد زد / سامسونگ کاربران ایرانی را محدود نکرده است

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، با اشاره به اینکه سامسونگ تنها درباره عدم دانلود نرم افزارهای فروشی در فروشگاه گلکسی برای کاربرای ایرانی با ارسال پیامک اطلاع رسانی کرده، گفت: میزان واردات قانونی موبایل در دی‌ماه سال جاری نسب به قبل از اجرای طرح رجیستری ۸ برابر شده است.

بازار- محمد فکوری: فرزاد یزدیان کاشانی در ارتباط با متوقف شدن ارائه خدمات به کاربران ایرانی در فروشگاه‌ گلکسی سامسونگ، اظهار کرد: در روزهای گذشته شرکت سامسونگ پیامکی مبنی بر عدم دانلود نرم افزارهای فروشی در فروشگاه گلکسی برای کاربرای ایرانی از ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ (ششم اسفندماه ۱۳۹۸) ارسال کرده اما همچنان دانلود نرم افزارهای رایگان برای این کاربران آزاد بوده و می‌توانند از این نرم افزارها استفاده کنند.

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، ادامه داد: عمده دانلود نرم‌افزارها توسط کاربران ایرانی، دانلودهای نرم افزار های  رایگان بوده اما شرکت سامسونگ به نظر می‌رسد که پیرو تحریم‌های امریکا و دنباله رو شرکت اپل سنگ بنای تحریم تمامی نرم‌افزارهای ایرانی را گذاشته و در آینده دسترسی برای دانلود نرم افزارهای ایرانی را مسدود می کند.

وی با اشاره به اینکه برخی نرم افزارها از طریق برنامه‌های مختلف ایرانی همچنان قابل دانلود است، گفت: همچنان دانلود نرم افزارها از طریق برنامه‌های مختلف ایرانی مانند بازار قابل دانلود بوده و تا لحظه‌ای که شرکت سامسونگ اقدام به آنلاین کردن و مجوز دانلود گرفتن از شرکت مادر تخصصی نکند این امر میسر خواهد بود.

تاثیرات متوقف شدن ارائه خدمات به کاربران ایرانی 

این فعال اقتصادی در بخش ICT، ادامه داد: این موضوع بر روی ارائه خدمات پس از فروش و صادرات کالا به ایران هیچ‌گونه تاثیری نداشته و تنها به دلیل آنکه کاربران ایرانی که قبل از این می توانستند به صورت ریالی از فروشگاه گلکسی خرید آنلاین انجام دهند دیگر نمی‌توانند پولی را در حوزه بانک‌های جهانی جابه‌جا کنند این محدودیت ایجاد شده و با توجه به این موضوع اقدام این شرکت  کاملا منطقی بوده و تنها توضیح مسائل واضحی را ارائه داده است.

فرزاد یزدیان کاشانی  درباره تاثیرعدم دانلود نرم افزارهای فروشی در فروشگاه گلکسی برای کاربران ایرانی، بر قیمت محصولات سامسونگ در بازار، خاطرنشان کرد: بحث تحریم‌ها زمانی بر روی بازار و قیمت محصولات یک کشور تاثیر دارد که خدمات پس از فروش شرکت از آن کشور  سلب شود که البته باز هم بر روی بازار ایران چندان تاثیری نداشته زیرا با توجه به قانون سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان هر شرکت وارد کننده تلفن همراه از هر برندی ملزم به ارائه ۱۸ ماه خدمات پس از فروش به مصرف کننده می باشد و این خدمات توسط شرکت‌های واردکننده تامین شده و واردکنندگان گوشی همراه موظف به تامین ۱۸ماه خدمات پس از فروش برای محصولات ارائه شده هستند و لزوم ارائه خدمات پس از فروش توسط شرکت مادر در ایران مطرح نیست.

واردات تلفن همراه در دی‌ماه نسبت به قبل از اجرای طرح رجیستری ۸برابر شد

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، گفت: در حال حاضر ۱۳۶ شرکت، کار واردات گوشی تلفن همراه را به کشور انجام می‌دهند که میزان واردات در دی‌ماه سال جاری توسط ۱۰۳ شرکت بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه بوده است.

وی ادامه داد: قبل از اجرایی شدن طرح ریجستری میزان واردات تلفن همراه کمتر از ۲۰۰هزار دستگاه بوده که با انجام این طرح واردات گوشی تلفن همراه به صورت قانونی ۸ برابر رشد داشته و رکورد واردات آن به کشور شکسته شده است.

این فعال اقتصادی در بخش ICT، اصلی ترین علت افزایش چشمگیر واردات قانونی گوشی تلفن همراه توسط شرکت‌های دارای مجوز را عدم پبت گوشی قاچاق در شبکه و نداشتن صرفه اقتصادی دانست و اظهار کرد: علت اصلی این افزایش جلوگیری از ورود تلفن همراه قاچاق و نداشتن صرفه اقتصادی واردات غیر قانونی  این محصول به کشور بوده لذا حتی اگر واردات به صورت مسافری به کشور انجام شود باید ۲۶درصد عوارض گمرک پرداخت شود وکه هزینه واردات قانونی کمتر از این مقدار بوده به همین علت قاچاق این محصول دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

واقعی شدن هزینه گمرکی واردات مسافری تلفن همراه را کاهش داد

یزدیان کاشانی افزود: در گذشته واردکنندگان غیر قانونی از طریق واردات مسافری و استفاده  از معافیت‌های تا سقف۸۰دلاری استفاده می‌کردند که علت آن پایین بودن هزینه واردات کالای مسافری بود که با واقعی شدن هزینه گمرکی و افزایش عوارض به ۲۶درصد باعث شده تا این واردات تقریبا متوقف شوند.  

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، در انتها تصریح کرد: اکثر واردات گوشی تلفن همراه از برندهای اپل و سامسونگ بوده که بخش قابل توجهی از این واردات را شرکت کره‌ای سامسونگ در اختیار دارد.

گفتنی است آذری‌جهرمی(وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در تیرماه سال جاری اعلام کرده بود که واردات گوشی موبایل تا سقف ۸۰ دلار منعی ندارد و هر مسافر می‌تواند بار به ارزش ۸۰ دلار با خود به همراه داشته باشد اما در ادامه و با افزایش واردات مسافری این کالا، معاون فنی گمرک ایران از لغو معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری در مهرماه خبر داد.

کد خبر: ۵٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha