۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
واکنش مثبت بازار ایران به خاطر احتمال سیاست معتدل‌تر بایدن است/ دلیل افزایش آرای مردمی ترامپ
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

واکنش مثبت بازار ایران به خاطر احتمال سیاست معتدل‌تر بایدن است/ دلیل افزایش آرای مردمی ترامپ

پروفسور شیرین هانتر معتقد است واکنش مثبت بازار ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به این دلیل است که ایران امیدوار است که بایدن سیاست معتدل تری نسبت به ایران در پیش بگیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات آمریکا در حالی پایان یافت که دونالد ترامپ علیرغم انتقادهای زیادی که به او وارد شد توانست آرای مردمی بیشتری نسبت به سال 2016 کسب کند. برخی استدلال می کنند این موضوع به معنای این است که ترامپیسم در جامعه امریکا ریشه دوانده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا و عضو شورای روابط خارجی این کشور به بررسی این موضوع پرداخته که از نظر می گذرد.

*انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی انجام شد که آرای مردمی ترامپ نسبت به دوره قبل بیشتر شده و بایدن هم رکورد اوباما در کسب آرای مردمی را شکست. برخی بر این اعتقاد هستند مشارکت بالای مردمی نشان قطبی شدن جامعه آمریکاست. ارزیابی شما چیست؟

مسلماً انسجام اجتماعی در آمریکا کمتر شده است و تعدا تندروها هم چپ و هم راست بیشتر شده است. اما این انتخابات تا حدی هم نوعی رفراندوم درباره ترامپ بود. سبک رفتار و صحبت ترامپ و عدم رعایت قوانین به طور کامل و رفتارهایی نظیر این نیز مطرح بود.

به نظر من با بایدن لااقل قدری از تضادها کمتر خواهد شد و نوعی بازگشت به میانه را خواهیم دید. از طرف دیگر باید گفت که این فقط راست افراطی نیست که از بعضی سیاستهای ترامپ نظیر اولویت دادن به منافع ملی آمریکا و حمایت از اقتصاد داخلی حمایت می کند. همچنین در زمینه مهاجرت بی حد و خصوصاً غیر قانونی بسیاری از آمریکایی ها با ترامپ موافق هستند.

*افزایش آرای مردمی ترامپ نسبت به دوره قبل نشان از این دارد که ترامپیسم و جریان راست افراطی در جامعه آمریکا ریشه دوانده و تقویت نیز شده است. این موضوع چه مخاطراتی برای آمریکا دارد؟

ترامپیسم اگر به عنوان برتری دادن منافع آمریکا، حمایت از اقتصاد و جلوگیری از مهاجرت آزاد تعبیر شود هیچ وقت از بین نخواهد رفت. چپ افراطی حرفهایی می زند که در واقع نافی آمریکا به عنوان یک دولت و ملت است. اگر ویروس کرونا نبود، به احتمال زیاد ترامپ پیروز می شد.

*ترامپ چه پیش از انتخابات و چه از زمان شمارش آراء بحث تقلب در انتخابات را مطرح کرده است. حتی صحبت از تقلب گسترده می کند. با توجه به این موضوع آیا نتایج انتخابات را می پذیرد؟

نوعی کشمکش قانونی ممکن است. اما بالاخره ترامپ و جمهوری خواهان نتایج انتخابات را قبول خواهند کرد.

*بازارهای جهانی با مشخص شدن احتمال پیروزی بایدن واکنش مثبتی نشان داد. دلیل این امر چیست؟

این طبیعی است. دنیا می خواهد که سیاستهای آمریکا قابل پیش بینی باشد و واشنگتن زیاد به طور یکجانبه عمل نکند. همچنین اروپایی ها امیدوارند که بایدن روابط آتلانتیک را تقویت کند و به قراردادهایی نظیر توافقنامه پاریس در مورد تغییر اقلیمی بازگردد.

*متعاقب احتمال پیروزی بایدن، قیمت طلا و سکه در بازار ایران رو به کاهش است و ارزش ریال نیز نسبت به دلار افزایش پیدا کرده است. ارزیابی شما از این روند چیست؟

این هم به این جهت است که ایران امیدوار است که بایدن سیاست معتدل تری نسبت به ایران در پیش بگیرد.

*«جو بایدن» در مطلبی در که در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به مسائل موشکی و مسائل منطقه ای پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود. ارزیابی شما از سیاست بایدن مقابل ایران و زمان بندی مذکور چیست؟

اگر هم بایدن توافق هسته ای را مشروط به توافق در زمینه های دیگر نکند، خواهان تجدید نظر در برجام خواهد شد. ایران دیر یا زود باید درباره دیگر مسائل نیز به نحوی با آمریکا به سازش برسد.

کد خبر: ۵۲٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha