۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
کمبود روغن مشهود است؛ نگرانی مردم برای تامین کالاهای اساسی
خودنمایی قفسه‌های خالی روغن در فروشگاه‌های قزوین:

کمبود روغن مشهود است؛ نگرانی مردم برای تامین کالاهای اساسی

قزوین- بعد از افزایش قیمت‌های پیاپی کالاهای اساسی، کمبود بی‌سابقه روغن جو نامناسبی را بر بازارهای استان حاکم کرده است، جوّی که با وعده‌های مسئولان استانی مبنی بر عدم نگرانی مردم و تامین کالا در آینده نزدیک نیز آرام نشد و اکنون روغن به یکی از کمیاب‌ترین مواد اولیه در بازارهای قزوین تبدیل شده است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: کمتر از دو هفته از شروع شایعات مبنی بر نایاب شدن، کمیاب شدن و افزایش یکباره قیمت در بازارهای قزوین می گذرد، شایعه‌ای که در مدت زمانی کوتاه واکنش مدیران و رسانه ای های استان را به همراه داشت و مسئولین به مردم وعده دادند که در زمینه تامین کالاهای اساسی در قزوین هیچ مشکلی وجود ندارد.

چرا که به گواه بسیاری از آمارها، قزوین نزدیک به چهار درصد گوشت قرمز و بخش قابل توجهی از گوشت مرغ و تولیدات کشاورزی و محصولات باغی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند. با این حال در ماه‌های گذشته مردم قزوین روزهای شوک آوری را تجربه کردند، روزهایی که با افزایش عجیب قیمت در میوه و سبزیجات شروع شد و به مرغ و تخم مرغ رسید، با این حال فشار بازار بر مردم تمامی نداشت و این بار نایاب شدن موقتی برخی از کالاها نگرانی های زیادی را بین مردم ایجاد کرد.

و کمتر کسی است که بتواند ادعا کند طی دو هفته گذشته برای تامین روغن مورد نیاز خود در بازارهای قزوین با مشکل مواجه نشده است، این در شرایطی است که در کنار کمبود روغن برخی از مغازه داران اقدام به افزایش قیمت چندین برابری موجودی خود در بازار کرده اند که واکنش های زیادی را از مردم در پی داشته است.

روغن کالای اساسی مصرفی خانوارها
علی خلیلی از عمده فروشی‌های خیابان مولوی قزوین است، وی که در چند روز اخیر با مشکل کمبود روغن در استان مواجه بوده است، اظهار داشت: در ابتدا از چند هفته گذشته روغن دریافتی ما کم و کمتر شد و نهایتا دیگر روغنی دریافت نکردیم در این ایام با وجود این که مردم فکر میکردند روغن داریم و نمی فروشیم ما هم شرمنده مردم بودیم، روغن چیزی نیست که مردم بتوانند کمتر بخرند یا این که مصرف نکنند.

بهار محمدی یکی از شهروندان قزوین با بیان اینکه در همین چند روز گذشته قیمت روغن تا سه برابر در بازار قزوین رشد پیدا کرده است که اصلا منطقی نیست، می گوید: روغنی که تا همین هفته گذشته ۲۰ هزار تومان خرید میکردم امروز مجبور شدم ۵۰ هزار تومان بخرم، در حالی که مصرف روغن در خانواده های ایرانی بسیار بالاست و با این تورم، نرخ حقوق کارگری و افزایش قیمت روغن دیگر توان خرید مواد اولیه را نیز نداریم. در شرایطی که همه مردم دچار مشکل اقتصادی هستند انتظار ما از دولت این است که حداقل در کالاهای اساسی به فکر مردم باشد.

در ابتدا از چند هفته گذشته روغن دریافتی ما کم و کمتر شد و نهایتا دیگر روغنی دریافت نکردیم در این ایام با وجود این که مردم فکر میکردند روغن داریم و نمی فروشیم ما هم شرمنده مردم بودیم

قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها و نگرانی مردم
هدایت‌الله جمالی پور استاندار قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: بخشی از نگرانی و هم‌همه به وجود آمده در بازار ناشی از جو روانی و احساس نا امنی در جامعه است که به واسطه فعالیت برخی از دلالان و ایجاد شایعات کمبود و گرانی محصولات ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه شرایط اقتصادی موجود در جامعه موجب مشکلات معیشتی مردم شده است اما مردم بخشی از افزایش قیمت را به دلایل منطقی می‌پذیرند اما در برخی از اجناس بیش از این که افزایش قیمت مواد اولیه منجر به گرانی شده باشد شاهد حضور دلالان و احتکار گران هستیم.

استاندار قزوین گفت: خالی بودن قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ موجب ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم می شود و از این رو باید حساس باشیم و اجازه ندهیم نگرانی‌ها و شایعات ایجاد شده با خالی بودن قفسه های فروشگاه ها افزایش پیدا کند.

حضور جدی تعزیرات حکومتی و نهادهای نظارتی در این مسئله بسیار اثر گذار است و می‌تواند از احتکار در ابعاد کم در مغازه‌ها، چند قیمتی و سوء استفاده از بازار جلوگیری کند، دادستانی قزوین در این مسیر همراه ماست تا جلوی هر گونه تخلف گرفته شود.

منشا گرانی روغن خارج از استان است
علی اکبر کبیری، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: با کمبود روغن در بازار ستاد تنظیم بازار استان قزوین به صورت جدی وارد مسئله شد و با نظارت بر مراکز عرضه و توزیع برای جلوگیری  از احتکار و گران فروشی با تولید کنندگان مذاکره کرد.

وی بیان کرد: در بررسی های به عمل آمده ریشه گرانی و کمبود روغن بیش از این که در داخل استان قزوین باشد به دلیل کمبود و گرانی مواد اولیه تولید آن است که در این وضعیت تلاش شد تا حداقل ۳۰ درصد از تولیدات روغن داخل استان در فروشگاه های استان عرضه شود.

اختصاص ۴۴۰ تن روغن تنظیم بازار به قزوین
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین در این خصوص در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین اظهار داشت: با هماهنگی‌های به عمل آمده به منظور کنترل شرایط و قیمت‌ها ۴۴۰ تن روغن به استان اختصاص یافت که به مرور زمان در بازار عرضه می‌شود.

با کمبود روغن در بازار ستاد تنظیم بازار قزوین به صورت جدی وارد مسئله شد و با نظارت بر مراکز عرضه و توزیع برای جلوگیری  از احتکار و گران فروشی با تولید کنندگان مذاکره کرد

عزیز الله افضلی با بیان اینکه ۲۸۸ تن روغن طی دو روز گذشته به بازار استان قزوین تزریق شد که میتواند برای مدتی وضعیت موجود در بازار را ساماندهی کند، خاطرنشان کرد: در این مدت هرگونه گرانفروشی، احتکار و سوء استفاده از شرایط نظیر فروش اجباری کالا با جدیت پیگری و در صورت مشاهده برخورد می شود از سوی دیگر مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند، چرا که با تمام توان حامی حقوق مردم هستیم و اجازه نمیدهیم کمبود جدی به وجود بیاید.

مسئولان از توزیع روغن خبر می‌دهند از سوی دیگر کمبود و گرانی را به خارج استان مرتبط می دانند حال باید به انتظار نشست و دید که مردم در ماه‌ها و روزهای پیش‌رو آیا روغن را کنار سفره‌های تغذیه‌شان می‌بییند یا همچنان کمبودها بر بازار موثر است؟

کد خبر: ۵۲٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha