۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
تسهیلات کرونا برای فعالان بخش گردشگری قم جذابیتی ندارد
در ستاد اقتصاد مقاومتی قم مطرح شد؛

تسهیلات کرونا برای فعالان بخش گردشگری قم جذابیتی ندارد

قم - مدیرکل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: تسهیلات مربوط به آسیب دیدگان از کرونا دوساله با سود ۱۲ درصد است که برای فعالان بخش گردشگری جذابیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که ظهر پنج‌شنبه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد،‌ به وضعیت اعطای تسهیلات و بسته‌های حمایتی کرونا به بنگاه‌های به شدت آسیب دیده هم بحث و گفت‌وگو شد اما طبق گفته مسئولان با توجه به میزان آسیب استان از کرونا به ویژه بخش گردشگری و خدمات آن طور که باید و شاید از این تسهیلات بهره نبرده‌ایم.

استان قم به دلیل این که ۶۰ درصد مشاغل آن خدماتی و یک شهر توریستی است در اوج زمان استقبال از گردشگران خود و در حالی که کرونا در این شهر کشف شد ضربه بسیار سنگینی در این زمینه متحمل شد ولی با این وجود تسهیلات مثمر ثمری برای مواجه با این بحران دریافت نکرده است.

مدیرکل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی استان قم در این جلسه گفت: در بحث پرداخت تسهیلات کرونا به بنگاه‌های آسیب دیده و رسته‌های آسیب دیده از کرونا ۹۵ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان تقاضا داده شده که ۵۸ میلیارد پرونده تشکیل شده و ۶۷ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان هم تسهیلات پرداخت شده است در این زمینه ۳۱ درصد متقاضی داشتیم که ۸۱ درصد تسهیلات پرداخت گردید.

به گفته مصطفی کاویانی، به دلیل این که تسهیلات در قالب ۲ ساله و با نرخ سود ۱۲ درصدی است و همچنین مدت تنفس آن محدود است و دست اندرکاران بخش گردشگری و رسته‌های زیان ده بدهی دارند این تسهیلات برای آنها جذابیتی ندارد.

افزایش نرخ بیکاری در قم
وی در پایان با اشاره به بالا رفتن نرخ بیکاری در استان قم اظهار داشت: در حالی که نرخ بیکاری در دو سال گذشته درصد پایینی داشت اما با بحران کرونا در تابستان امسال از ۴/۱۰ درصد به ۵/۱۱ درصد رشد یافت و این نرخ از میانگین کشوری هم بالاتر رفته است.

مصطفی کاویانی عنوان کرد: این افزایش به دلیل بحران کرونا و این که بیشترین مشاغل در قم خدمات و گردشگری است و همچنین استان قم تک شهرستانی و ۹۶ درصد آن را شهرنشینان تشکیل می‌دهند زمینه فعالیت‌ها هم بیشتر در حوزه خدماتی است.

وی در ادامه این جلسه که با انتقاد استاندار قم از بهره نگرفتن بخش خدمات و گردشگری از تسهیلات کرونا روبرو شده بود، گفت: وضعیت قم را در زمینه سقف پرداخت که در رده دوم کشور قرار گرفته مطلوب ولی در زمینه ابلاغ برای جذب این تسهیلات برای متقاضیان مطلوب نیست.

از ۱۱۵ مورد تسهیلات گردشگری قم تنها ۱۱ مورد تسهیلات گرفتند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هم بیان کرد: ما به مسئولان مربوطه برای تسهیلات نامه دادیم و جلساتی هم با انجمن‌های گردشگری و دفاتر مختلف برگزار شد اما از این تسهیلات به دلیل تعطیلی مستمر بخش‌های مختلف گردشگری و هم چنین سقف بالای بدهی استقبالی نشد.

حمید یزدانی افزود: دوره تنفس این تسهیلات پایین است و از ۱۱۵ مورد متقاضی و پرونده معرفی برای دریافت تسهیلات تنها ۱۱ مورد به این تسهیلات جذب شدند که برخی هم به دلیل عدم احراز هویت برگردانده شدند.

تلاش برای نجات بخش گردشگری قم
در ادامه این جلسه عضو هیئت رئیسه مجلس هم با اشاره به ضربه سنگین بخش گردشگری استان قم گفت: فعالیت خوبی برای بهبود بخش گردشگری استان قم صورت نگرفته است و این در حالی است که بیشتر مراکز اقامتی و دفاتر گردشگری قم تعطیل شدند؛ دست اندرکاران گردشگری هم به سمت مسافرکشی روی آورده‌اند.

احمد امیرآبادی فراهانی افزود: به رغم بیکاری بسیاری از فعالان گردشگری قم تسهیلات کرونایی به خوبی برای این یخش جذب نشده است و باید برای فعالیت و نجات بخش گردشگری قم کاری صورت گیرد؛ در بخش گردشگری با کمک دست اندرکاران ایت صنعت قرار است ۴ استان گردشگر پذیر کشور از جمله قم بخش خدمات و گردشگری آن نکته سنجی و آسیب شناسی شود.

پیگیری برای فرودگاه قم نتیجه بخش بود
عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان گفت: برای مشکلات فرودگاه قم هم بعد از پیگیری‌های مستمری تلاش‌هایی صورت گرفته است و به نتایج مطلوبی رسیدیم و قرار است این نتایج در آینده اطلاع رسانی شود.

وی همچنین گفت: الکترونیکی کردن واگذاری اراضی ملی یک امر مهمی است و برای شفاف‌سازی و قطع دست مفسدان اهمیت بسزایی دارد.

واگذاری اراضی ملی قم الکترونیکی می‌شود
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان قم نیز در این جلسه گفت: سامانه الکترونیکی واگذاری اراضی ملی در قم طراحی و از امروز به طور آزمایشی فعالیت می‌کند.

عادل علیپور اظهار کرد: سامانه الکترونیکی واگذاری اراضی ملی در ۲۴ استان با موفقیت اجرا و در قم جدیدترین و به روزترین آن از امروز بعد از تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی اجرا خواهد شد که تاکنون ۲۰ دستگاه اجرایی کد مربوط به این سامانه را دریافت کردند که بعد از بارگذاری مدارک مورد نیاز و استعلام موارد مراحل مختلف این سامانه طی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال سامانه‌ای برای الکترونیکی کردن واگذاری اراضی طراحی شد که این سامانه برای کوتاه کردن پروسه اداری واگذاری اراضی و کاهش تعدد قوانین در این زمینه با جدیدترین ورژن در قم طراحی شده است.

به گفته مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان قم، با توجه به این که امر واگذاری اراضی دولتی در زمان و قوانین آن یک پروسه طولانی را داشت این سامانه این فرآیند را به ۴۵ روز کاهش می‌دهد و هرسال هم به روز خواهد شد، به طور هفتگی هم درخواست نمایندگان دستگاه‌های اجرایی را دریافت، بررسی و پاسخ نهایی را می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه با این سامانه مراحل واگذاری آسان‌تر و قابل رصد بوده و در هر محله می‌توان این فرآیند را بازنگری کرد، افزود: این نسخه هم قابلیت دریافت موبایلی را دارد.

علیپور با تأکید بر اینکه این سامانه برای الکترونیکی کردن همه فرآیند واگذاری اراضی اهمیت دارد و می‌تواند در امر شفاف‌سازی در این زمینه اهمیت داشته باشد، گفت: مراحل اجرای آن هم بعد از درخواست مدارک از سوی دستگاه مربوطه متقاضی ثبت نام و بعد مدارک بارگذاری و از سوی اداره امور اراضی استعلام و بعد از تکمیل استعلامات به کارگروه امور زیربنایی ارسال دو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۵۲٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha